|
کدخبر: 22034

اسپانیایی‌ها گوی سبقت را از فرانسوی‌ها ربودند

از فعال‌ترین و باسابقه‌ترین راهنمایان گردشگری کشور در خواست کردیم تا آمار حضور گردشگران خارجی که به طور ملموس از نزدیک مشاهده کرده‌اند را در اختیارمان قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش،‌روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: براساس شواهد موجود در این مدت اسپانیایی‌ها بیشترین سفر را به کشور ما داشته‌اند و به نظر می‌رسد مد ایرانگردی همچنان در میان آنها رواج دارد. با اینکه برخی از راهنمایان گردشگری معتقدند فرانسوی زبان‌ها هم دارای آمار بالای سفر به ایران بوده‌اند اما راهنمایان فرانسوی زبان با رد این نظر از حضور کم رونق آنها خبر می‌دهند. در این میان بازار گردشگران ورودی ژاپنی که به نظر می‌رسید باید از آنها قطع امید کرد رونق تازه‌ای یافته است و گردشگران آلمانی زبان نیز فعال‌تر از همیشه به کشورمان سفر می‌کنند؛ بنابراین باید مراقب بود بازار گردشگران ورودی از دست نرود، چراکه چندی پیش جامعه راهنمایان گردشگری آلمان اعلام کرد اگر هزینه‌های سفر به ایران روند صعودی خود را حفظ کند آلمانی‌ها را از سفر به ایران منع خواهیم کرد. در فصل مورد بررسی گردشگران انگلیسی و امریکایی کم رونق‌تر از همیشه در کشور حاضر شده‌اند و مشکلاتی همچون قوانین ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا بر گردشگری دوکشور تاثیرگذاشته است.

علاقه آلمانی‌ها به طبیعت ایران

به نظر می‌رسد گردشگران آلمانی زبان علاقه بسیاری به طبیعت‌گردی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل استقبال بیشتری از سفر به ایران نسبت به انگلیسی زبان‌ها داشته‌اند.

حسین عبادتی، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: با اینکه ماه گذشته فصل پر سفر بود اما تنها یک تور آن هم اواخر شهریور داشتم. این تور ۱۵ نفری بوده که شامل گردشگران آلمانی و سوئیسی بود. او با اشاره به تخصصی بودن این تور بیان کرد: با اینکه من راهنمای انگلیسی زبان هستم اما به دلیل اینکه این تور تخصصی و تور طبیعت‌گردی بود هدایت آن را به من سپردند. این تور به مقصد استان‌های چهارمحال و بختیاری و البرز برگزار شد. عبادتی افزود: حضور گردشگران در این ایام تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است. در کل می‌توان گفت نسبت به فرانسوی زبان ها، آلمانی‌ها زبان‌ها استقبال بیشتری داشته‌اند و به نظر می‌رسد در جذب بازار هدف آلمانی زبان‌ها موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

سهیل شاهزاده‌صفوی، راهنمای آلمانی زبان نیز در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: از اواسط شهریور تاکنون ۵ تور را هدایت کرده‌ام که از میان آنها ۲ تور ۷ نفری، یک تور ۱۵ نفری، یک تور ۱۶ نفری و یک تور ۲۳ نفری بوده‌اند. او افزود: این تورها را با همکاری یک شرکت ترکی که کارگزاری ما را در خارج از کشور بر عهده دارد در کشور برگزار کرده‌ایم.

مد ایرانگردی در میان اسپانیایی‌ها

مد ایرانگردی به اسپانیایی زبان‌ها رسیده و در میان آنها نیز رواج بسیاری یافته است. به طوری که به گفته راهنمایان گردشگری تورهای اسپانیایی زبان پشت سر هم برگزار می‌شده و هیچ وقفه‌ای در میان تورها نبوده است.

سعید صفایی، راهنمای گردشگری اسپانیایی زبان در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: از اواسط شهریور تا اواسط آبان ۸ تور پشت سر هم را هدایت کرده‌ام. او افزود: برخی از تورها ۵ روزه، برخی دیگر ۱۰ روزه بوده اما بیشتر تورهایی که در این مدت برگزار شدند یک هفته‌ای بودند. تعداد افراد حاضر در تورها نیز متفاوت بوده است. یکی از آنها ۱۶ نفری، یکی ۴۶ نفری، یک تور ۱۳ نفری، یک تور ۸ نفری بوده و دیگر تورها به ترتیب ۲ نفری، ۳ نفری و ۴ نفری بوده‌اند. در مجموع بیش از ۹۰ نفر در این تورها حضور داشته‌اند. صفایی دلیل این امر را مدشدن ایرانگردی در میان اسپانیایی زبان‌ها دانست و اظهار کرد: این مد در میان فرانسوی زبان‌ها نیز رواج داشته و حضور گردشگران فرانسوی زبان بسیار بیشتر از گردشگران اسپانیایی زبان بوده است. تعداد گردشگران اسپانیایی زبان نسبت به سال گذشته کمتر شده است. سال گذشته گردشگران اسپانیایی زبان بیشتری به کشورمان سفر کرده بودند.

فرانسوی‌ها استقبال چندانی نداشته‌اند

با وجود اظهارات راهنمایان اسپانیایی زبان اما راهنمایان فرانسوی زبان از حضور گردشگران فرانسوی راضی نیستند و یکی از باتجربه‌ترین و فعال‌ترین راهنمایان گردشگری فرانسوی زبان تنها هدایت یک گروه فرانسوی زبان را بر عهده داشته است.

مجتبی برزویی، راهنمای فرانسوی زبان در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: من هدایت ۳ گروه را بر عهده داشتم اما تنها یکی از آنها گروه فرانسوی زبان بوده‌اند. ۲ گروه دیگر یکی گروه سوئیسی و دیگری گروه امریکایی بوده‌اند. او افزود: گروه فرانسوی ۶۰ نفری، گروه سوئیسی ۴ نفری و گروه امریکایی ۷ نفری بوده است.

افزایش تورهای ژاپنی

تعداد تورهای گردشگران ژاپنی نسبت به ایام دیگر سال امیدوارکننده بوده است. گردشگرانی که تورهای آنها در ۶ ماه نخست سال برای هر راهنما به ۱۰ تور نیز نمی‌رسید اکنون تعداد آنها به بیش از ۵۰ نفر و تعداد تورهای آنها به بیش از ۵ تور رسیده است.

علی علی‌پور، راهنمای گردشگری ژاپنی زبان در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: از اواسط شهریور تاکنون ۵ تور را هدایت و رهبری کردم. یکی از این تورها ۲۰ نفری بود که بیشترین تعداد گردشگران را داشت. او افزود: بقیه تورها ۶ نفری بوده و اکنون نیز هدایت یک پژوهشگر ژاپنی را بر عهده دارم که روی آثار باستانی ایران در حال پژوهش است. هفته آینده نیز هدایت یک تور ۴ نفری را بر عهده دارم.

تورهای بدون راهنما

به گفته راهنمایان سفر، آژانس‌های گردشگری به راهنمایان کم سابقه و تازه کار اعتماد نمی‌کنند و هدایت تورها را به آنها نمی‌سپارند و از سویی دیگر بسیاری از تورها نیز بدون حضور راهنمایان برگزار می‌شوند که اقدامی غیر قانونی است.

علی سماک‌رجبی، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: از اواسط شهریور تاکنون ۳ تور انگلیسی زبان برگزار کرده‌ام که گروه‌های ۲۰ نفری و ۱۰ نفری بوده‌اند. او افزود: در مجموع در این ۳ تور هدایت و راهنمایی ۳۵ نفر گردشگر انگلیسی زبان را برعهده داشته‌ام. این گردشگران از کشورهای کرواسی، هلند و انگلیس و همگی مسلط به زبان انگلیسی بوده‌اند.

سماک‌رجبی با اشاره به اینکه تعداد راهنمایان گردشگری ورودی بسیار زیاد بوده و تورهایی که در حال برگزاری هستند بسیار محدود است، بیان کرد: یکی از مشکلات در میان راهنمایان گردشگری آن است که آژانس‌های گردشگری به راهنمایان تازه کار اعتماد نمی‌کنند که راهنمایی تورها را به آنها بسپارند. بسیاری از آژانس‌های گردشگری نیز تورها را بدون حضور راهنمایان گردشگری برگزار می‌کنند. او گفت: متاسفانه این تورها برای کاهش هزینه‌ها راهنمایان گردشگری را حذف می‌کنند. پلیس مهاجرت و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با آنکه متولی صدور مجوز و کد ناجا هستند، اما هیچ نظارتی بر تورهای بدون راهنما ندارند و با اینکه برگزاری چنین تورهایی غیرمجاز است بازهم شاهد فعالیت آنها هستیم. با اینکه بارها از تورهای بدون راهنمای سفر عکس و فیلم گرفته‌ایم اما پلیس مهاجرت هیچ اقدامی در این باره انجام نداده است. رجبی افزود: در دیگر مکان‌های گردشگری دنیا مانند موزه لوور هیچ توری بدون راهنما نمی‌تواند حضور داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها