|
کدخبر: 320784

لوله فولادی برق گالوانیزه یا کاندوییت چیست؟

لوله فولادی برق گالوانیزه یا لوله کاندوییت conduit لوله‌ای است که با استفاده از فولاد نرم ساخته می‌شود و برای هدایت و محافظت از سیم‌کشی برق سازه‌ها و ساختمان‌ها کاربرد دارد. در واقع لوله فولادی برق عملکردی شبیه به روکش دارد و از سیم‌ها و کابل‌هایی که از داخل آن عبور کرده‌اند، در مقابل هر گونه آسیبی محافظت می‌کند.

لوله برق گالوانیزه که با نام کاندوییت نیز شناخته می‌شود، برای محافظت از سیم‌کشی برق سازه‌ها کاربرد دارد. این لوله‌ها، از سال 1900 میلادی، مورداستفاده قرارگرفته‌اند. در ادامه مقاله، به معرفی لوله فولادی برق گالوانیزه می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات صنعتی، با ما همراه باشید.

لوله فولادی برق گالوانیزه چیست؟

کابل‌کشی در سازه‌های ساختمانی، از حساسیت بالایی برخوردار است. دلیل این امر، این است که وارد شدن کوچک‌ترین آسیبی به این تجهیزات، می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد. آسیب‌های وارده بر سیم‌کشی‌ها و لوله‌کشی‌ها، می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی مانند، آب‌وهوا، رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی در طی مدت‌زمان طولانی باشد. به همین خاطر، وجود یک محفظه فلزی، جهت هدایت و محافظت از کابل‌های برق، ضروری است.

لوله فولادی برق گالوانیزه، به همین جهت به‌کار می‌رود. این لوله‌ها، با استفاده از فولاد نرم، تولید می‌شوند. در فرایند گالوانیزه‌سازی، سطح لوله با یک پوششی از جنس روی، پوشانده می‌شود. این پوشش، به جهت افزایش مقاومت لوله در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است.

کاربرد لوله فولادی برق گالوانیزه

اولین کاربرد لوله‌های گالوانیزه، در سیستم توزیع برق است. از این لوله‌ها، برای توزیع برق و انتقال آن استفاده می‌کنند. این نوع از لوله‌ها، همچنین می‌توانند از کابل‌ها در برابر شرایط محیطی و عوامل جوی، محافظت کنند.

از این لوله‌ها، در شبکه‌های آب و فاضلاب نیز استفاده می‌شود. دلیل این کاربرد، مقاومت آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. استفاده از این نوع لوله‌ها در محیط‌های با رطوبت بالا، بسیار رایج است. توجه داشته باشید که بسیاری از لوله‌های فولادی بدون پوشش، در محیط‌های خورنده، دچار خوردگی می‌شوند.

کاربرد دیگر لوله فولادی برق گالوانیزه، در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است. از این لوله‌ها می‌توان به‌عنوان انتقال‌دهنده سیالات دارای حرارت، استفاده کرد. کاربرد دیگر آن‌ها، در ساختمان‌های فلزی، برای ایجاد سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع است. این لوله‌ها، در سیستم‌های لوله‌کشی هوا و انتقال گازها، قابل‌نصب هستند.

برخی دیگر از کاربردهای انواع لوله گالوانیزه، عبارت‌اند از:

  • انتقال آب

  • استفاده در انواع سازه‌های فلزی

  • لوله‌کشی گلخانه‌های صنعتی

  • لوله‌کشی ساختمان

  • استفاده در حفاظ و حصار

  • استفاده در دکل برق

  • استفاده در دکل‌های مخابراتی

انواع لوله‌ گالوانیزه برق

قبل از معرفی انواع لوله برق باید این موضوع را بدانیم که در اکثر پروژه های کوچک جایگزین مناسبی برای سینی کابل گالوانیزه می باشد و از نظر هزینه قیمت سینی کابل نسبت به لوله فولادی برق بسیار بیشتر است.

این نوع لوله‌ها را بسته به نحوه گالوانیزه شدن، به دو نوع آبکاری گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد، تقسیم می‌کنند. در ادامه، این دو نوع را به‌صورت مفصل، شرح می‌دهیم.

لوله فولادی گالوانیزه گرم

آبکاری این نوع لوله فولادی برق گالوانیزه، در دمای بسیار بالا و در حدود 420 درجه سانتی‌گراد، صورت می‌گیرد. آبکاری این لوله، با فلز روی اتفاق می‌افتد. پوشش فلزی لوله فولادی برق گالوانیزه گرم، ضخیم است. بافت آن نیز بسیار قوی‌تر از گالوانیزه سرد است. همچنین، لایه روی گالوانیزه گرم، ضخیم‌تر از گالوانیزه سرد است. این لایه در گالوانیزه گرم، در حدود 30 تا 80 میکرومتر است. به همین دلیل است که توانایی ضد خوردگی آن نیز بسیار بالاتر است. از مزایای این نوع لوله با آبکاری گالوانیزه گرم، پوشش یکنواخت آن، چسبندگی بسیار قوی و عمر طولانی است.

لوله فولادی گالوانیزه سرد

لوله فولادی گالوانیزه سرد برق را با نام لوله مبلی نیز می‌شناسند. این نوع لوله فولادی گالوانیزه، در دمای پایین، آبکاری می‌شود و روکش روی، بر روی آن قرار می‌گیرد. ظاهر این نوع لوله نسبت به لوله گالوانیزه گرم، صاف‌تر و ظریف‌تر است.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

کاربردها و خواص لوله فولادی برق گالوانیزه‌ سرد، متفاوت از گالوانیزه گرم است. حتی قیمت این دو نوع لوله نیز تفاوت دارد. در ادامه، تفاوت‌های این دو نوع لوله را شرح می‌دهیم:

  • سطح لوله گالوانیزه گرم، به نسبت لوله گالوانیزه سرد، براق‌تر است.

  • ضخامت گالوانیزه گرم نسبت به نوع سرد آن، بیشتر است.

  • تراکم پوشش گالوانیزه گرم، بیشتر از نوع سرد است.

  • گالوانیزه گرم، راحت‌تر تولید می‌شود.

  • قیمت لوله گالوانیزه گرم نسبت به سرد، بیشتر است.

  • سطح لوله گالوانیزه سرد، زبری بیشتری دارد.

  • خواص مقاومت گالوانیزه سرد نسبت به گرم، کمتر است.

  • گالوانیزه سرد، از خاصیت ضد خوردگی کمتری برخوردار است.

  • طول عمر لوله گالوانیزه گرم نسبت به نوع سرد آن، بیشتر است.

لوله فولادی برق سیاه

این‌گونه لوله‌های فولادی، به‌واسطه رنگی که آن‌ها را پوشش داده است، در مقابل خوردگی، مقاوم هستند. لوله فولادی برق سیاه، می‌تواند در قسمت‌های داخلی تأسیسات و داخل بتن‌ها به‌کار گرفته شود. در استفاده از آن‌ها، باید این نکته را موردتوجه قرار دهید که در تماس مستقیم با زمین، به‌کار گرفته نشوند. استفاده از آن‌ها، همچنین در محل‌هایی که رسوخ عوامل خوردگی و فرسودگی فلز، زیاد است، قانونی نیست.

لوله‌های برق سیاه، در محل‌های مرطوب یا در بیرون از ساختمان، اجازه نصب و راه‌اندازی ندارند. در این محل‌ها، باید از لوله‌های فولادی گالوانیزه گرم استفاده شود. همچنین، لوله‌های برق موجود در سقف‌های کاذب، قابل‌نصب بر روی رابیتس نیستند. این نوع لوله‌ها، صرفاً از روی سقف اصلی، عبور می‌کنند.

در مسیر لوله‌کشی‌های روکار و در مکان‌هایی با رطوبت بالا مانند، داخل ساختمان‌ها، استفاده و نصب این نوع لوله‌ها، به‌گونه‌ای است که میان لوله‌های برق، جعبه‌ها و دیگر لوازم جانبی، با دیوار یا بخش اتکایی، حداقل ۶ میلی‌متر فاصله وجود دارد.

قیمت لوله گالوانیزه برق

تنوع مدل‌های لوله‌های گالوانیزه، گوناگون است. قیمت آن‌ها نیز بسته به میزان مواد اولیه به‌کاررفته در آن‌ها، اندازه قطر لایه گالوانی قرارگرفته بر روی فلز، نوع لوله و دیگر موارد، متغیر خواهد بود. به همین دلایل است که نمی‌توان از یک قیمت ثابت، برای تمامی‌ لوله‌های فولادی برق گالوانیزه، استفاده کرد. البته، درگذر زمان نیز قیمت آن‌ها، تغییر می‌کند.

توجه داشته باشید که در حالت کلی، می‌توان گفت که قیمت لوله فولادی برق گالوانیزه سرد، کمتر از قیمت لوله فولادی برق گالوانیزه گرم است. علت آن نیز پیشرفته بودن فرایند ایجاد لوله فولادی گالوانیزه گرم، کیفیت بالای آن و میزان تقاضا برای این نوع لوله‌ است.

برای اطلاع از قیمت‌ها، می‌توانید به وب‌سایت سینی کابل نوسان، مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 33997736-021، تماس بگیرید.

خرید لوله برق گالوانیزه

برای خرید لوله فولادی برق گالوانیزه، می‌توانید به وب‌سایت سینی کابل نوسان، مراجعه کنید. این مجموعه، از دهه 70، فروش تجهیزات صنعتی ازجمله، لوله فولادی برق گالوانیزه را آغاز کرده است.

فروشگاه سینی کابل نوسان، عرضه‌کننده انواع لوله برق گالوانیزه فولادی، سینی و نردبان کابل است. در تجهیزات ارائه‌شده از سوی این فروشگاه، تمام استانداردها و دستورالعمل‌های لازم جهت ساخت و تولید، رعایت شده است؛ درنتیجه، این فروشگاه، محصولات باکیفیتی را عرضه می‌کند.

شماره های تماس

02133950646

02133950647

02133904097

02133997736

09121181179

09129009397

09195318467

اینستاگرام: sinicable_navasan

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها