|
کدخبر: 21785

تاکید فین‌تک‌ها بر لزوم بهبود فضای کسب‌وکار

وقتی صحبت از جامعه استارت‌آپی و حمایت از فعالان این حوزه به میان می‌آید، دغدغه‌های این حوزه بار دیگر از نو مرور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: البته به مدد برنامه‌ریزی‌های تازه در چشم‌انداز توسعه، شرایط به آرامی در حال تغییر است و صدای حمایت از گوشه و کنار سازمان‌ها و نهادهای دولتی متولی به گوش می‌رسد.

اما وقتی به سراغ زیرشاخه‌های استارت‌آپی مانند جامعه فین‌تک ایران می‌رویم، می‌بینیم که هنوز این حوزه از دریافت حمایت، به‌ویژه حمایت مالی محروم مانده است. فعالان جامعه فین‌تکی ایران یا همان کسب و کارهای فناورانه مالی معتقدند برای رشد و پیشرفت نیازی به دریافت کمک‌های مالی ندارند. با این حال باید این حقیقت را در نظر داشت که افزایش حمایت‌های معنوی از جمله توسعه فضای کسب و کار می‌تواند روند رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها را سرعت بخشد.

با وجود آنکه بیشترین بازخورد حمایت و ارائه تسهیلات از کسب و کارهای نوپا در قالب حمایت‌های مالی خود را نشان می‌دهد، اما جامعه استارت‌آپی و به‌ویژه زیرشاخه‌های آن مانند فین‌تک‌ها از دریافت تسهیلات کافی بی‌بهره هستند. البته این موضوع از سوی جامعه فین‌تکی ایران به عنوان یک چالش شناسایی نمی‌شود، چراکه آنان در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند به مدد خلاقیت، ارائه راهکارهای تازه و جذب سرمایه‌گذار خصوصی نگاه بازار را به سوی خود جلب کنند. با این حال تسهیلات آن هم از نوع معنوی‌اش موضوعی است که همه مشاغل به‌ویژه کسب و کارهای نوپایی مانند جامعه فین‌تکی برای بقا و رشد به آن نیاز دارند. تاکنون رویدادهای زیادی در راستای لزوم انجام حمایت مالی و معنوی از کسب‌وکارهای حوزه مالی و پرداخت برگزار شده و رسانه‌ها نیز تا حد امکان به این موضوع پرداخته‌اند. اما با این حال در عمل شاهد تغییر و دستاورد خاصی نبودیم. این آسیب و بی‌توجهی شاید به دلیل موازی‌کاری متولیان این حوزه یا به دلیل جدی نگرفتن نیازهای جامعه فین‌تکی باشد، اما با این حال باید پیش از آنکه دیر شود و فعالان این حوزه یکی پس از دیگری میدان رقابت را ترک کنند، از میان برداشته شود. به‌ویژه آنکه با وجود نوپا بودن این حوزه تعداد قابل توجهی از فین‌تک‌های حوزه بانکی و پرداخت در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایرانی جای گرفته‌اند. از طرفی روند تغییرات شاخص‌ها در تمامی بنگاه‌ها مثبت و رو به رشد بوده است. این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای صنعت فین‌تک در استارت‌آپ‌های ایران و لزوم و توجه و حمایت از آنان است.

نامشخص بودن قوانین و مقررات فعالیت فین‌تک‌ها در تمامی حوزه‌ها و تناسب نداشتن آنها با توسعه فین‌تک‌ها، نبود زیرساخت‌های حقوقی، فنی و بانکی برای گسترش امنیت بهره‌برداران، آگاهی کم از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این صنعت در میان فعالان اقتصادی از چالش‌هایی است که فین‌تک‌ها با آن روبه‌رو هستند. در این ارتباط تصویب قوانین و مقررات مربوط به محدوده فعالیت‌های فین‌تک‌ها، وضع سیاست‌های تشویقی برای گسترش فعالیت فین‌تک در تمامی حوزه‌های مالی، تقویت نهادهای نظارتی بر فعالیت‌های صنعت فین‌تک و ارائه آموزش‌ها برای افزایش آگاهی به‌ویژه فعالان اقتصادی را می‌توان از مهم‌ترین اقداماتی دانست که باید در این حوزه پیگیری شود.

راه را برای ورود سرمایه خارجی باز کنیم

صابر صیادی، کارشناس حوزه فین‌تک‌های مالی درباره حمایت‌های لازم در مسیر رشد فین‌تک‌های بومی به «گسترش‌تجارت» می‌گوید: به نظر می‌رسد مهم‌ترین و بهترین حمایت از استارت‌آپ‌ها پرداختن به وضعیت حوزه کسب و کار و حل مواردی مانند چالش‌های موجود در حوزه بیمه و مالیات است.

وی در ادامه سخنان خود، از تسهیل ورود سرمایه خارجی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای حمایتی سخن می‌گوید و می‌افزاید: پس از بحث بهبود فضای کسب و کار، تسهیل ورود سرمایه خارجی یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به توسعه اکوسیستم استارت‌آپی منجر شود. صیادی با اشاره به نمونه‌های پیشین ورود سرمایه‌گذار خارجی اظهار می‌کند: هرچند که تاکنون در برخی از موارد شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در میان جامعه استارت‌آپی ایران بودیم، اما باید پذیرفت که هنوز شمار چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انگشت‌شمار است و به مواردی مانند قرارداد آی‌هوم، تپ‌سی و دیجی‌کالا به عنوان مجموعه سرآوا محدود می‌شود، به همین دلیل باید فضا برای توسعه آن فراهم شود. این کارشناس در پایان سخنان خود از مزایای ورود سرمایه‌گذار خارجی به عنوان یکی از انواع حمایت‌های معنوی دولت می‌گوید: به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی منجر خواهد شد، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تامین امنیت کسب و کار در ایران است. به عنوان نمونه سال گذشته شاهد انتشار شب‌نامه‌هایی علیه جامعه پرداخت الکترونیک به‌عنوان بخشی از بدنه استارت‌آپی بودیم که باعث بی‌میلی سرمایه‌گذار خارجی به حضور در این بازار و توسعه نیافتن آن می‌شود. به همین دلیل هم باید با دقت و وسواس نظر بیشتری به این دست موارد پرداخت تا بتوان شعار حمایت از استارت‌آپ را به واقعیت تبدیل کرد.

حمایت به چه بهایی؟

مهدی عبادی، از دیگر کارشناسان حوزه فین‌تک و استارت‌آپ‌های مالی با اشاره به اینکه تسهیلات به سختی به‌دست فعالان این حوزه می‌رسد، به «گسترش‌تجارت» می‌گوید: در روند ارائه تسهیلات به جامعه استارت‌آپی و به‌ویژه حوزه فین‌تک شاهد مشکلات زیادی هستیم. به همین دلیل هم از اساس چشم امیدی به حمایت چه از نوع مالی و چه از نوع معنوی نداریم. وی در ادامه سخنان خود به آثار احتمالی حمایت مالی در میان فعالان حوزه فین‌تک و استارت‌آپ می‌پردازد و می‌گوید: در بحث حمایت‌های مالی باید این حقیقت را پذیرفت که دریافت حمایت مالی در شرایطی انجام می‌شود که پای منفعتی در میان باشد و این منفعت‌ها استارت‌آپ‌ها را از هدف اصلی خود دور می‌کند. به همین دلیل هم باید استارت‌آپ انتخاب کند که با دریافت حمایت مالی به بهای انحراف از هدف خود دور شود یا نه. اما به صور کلی معتقدم که حمایت لازم نیست و اگر هر نهادی به وظایف خود عمل کند، کافی است.

علی امیری، از دیگر کارشناسان حوزه استارت‌آپ نیز درباره دریافت تسهیلات و آثار آن به «گسترش‌تجارت» می‌گوید: هرچند که دریافت تسهیلات دولتی می‌تواند به توسعه کسب و کار کمک کند، اما به‌عنوان یک استارت‌آپ مالی تا به امروز از آن استفاده‌ای نکرده‌ایم. این امر ناشی از آن است که توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و بدون نیاز به حمایت مالی به مراحل رشد و توسعه برسیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها