|
کدخبر: 9255

راهنمایان سفر از راه‌های جذب گردشگران خارجی در تعطیلات تابستانی می‌گویند

سفر به مناطق سردسیر در کنار تخفیف تورهای تابستانه

براساس آمارهای غیررسمی، به نظر می‌رسد در فصل بهار افزایش چندانی در سفر گردشگران خارجی شاهد نبوده‌ایم، این سردی بازار سفر گردشگران خارجی به ایران تا اوایل تابستان نیز ادامه یافت و گرمای هوا دلیل اصلی بود که ازسوی راهنمایان سفر گرمای هوا عنوان شد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: فعالیت تورهای ایرانی در مسیر کلاسیک گردشگری ( اصفهان، شیراز، کرمان و یزد) که در فصل تابستان با گرمای بالایی روبه‌رو هستند، نقطه عطفی است که فعالان صنعت گردشگری آن را عامل اصلی ریزش گردشگران خارجی در این فصل از سال می‌دانند در حالی که برنامه‌ریزی برای سفر و برگزاری تورهای گردشگری در مناطق سردسیر می‌تواند در فصل گرم سال نیز گردشگران خارجی را روانه ایران کند. سفر به مناطقی مانند تالش و مناطق سردسیر در برنامه سفر تورها به طور حتم آمار سفر به ایران افزایش خواهد داد. از سویی اعمال تخفیف‌های مناسب در فصل کم‌سفر در مسیر کلاسیک مانند شیراز و یزد نیز می‌تواند آمار حضور گردشگران خارجی در این فصل را افزایش دهد.

در این گزارش به آمار گردشگران ورودی از کشورهای آلمانی زبان، انگلیسی زبان و فرانسوی و اسپانیایی زبان می‌پردازیم.

سفر گردشگران آلمانی به ایران ادامه دارد

گفت‌وگوی راهنمایان سفر با تجربه با «گسترش تجارت» درباره آمار تورهای ورودی‌شان نشان می‌دهد در مجموع همه آنها در ۳ ماه نخست امسال تورهای بیشتری را نسبت به سال گذشته برگزار کرده‌اند. به گفته این راهنمایان، در فرانسه سفر به ایران مد شده؛ اسپانیایی‌ها رویای سفر به کشورمان را دارند و آلمانی‌ها همواره به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران علاقه‌مند بوده‌اند و وفادارانه، هرسال به کشورمان سفر می‌کنند اما آمار نیمه خرداد تا زمان تنظیم این گزارش حاکی از آن است که سفر گردشگران آلمانی به ایران با تغییر چندانی روبه‌رو نبوده است.

سهیل شاهزاده صفوی، راهنمای سفر آلمانی‌زبان که درباره آمار ۲ ماهه نیمه فروردین تا نیمه خرداد از ورود ۳تور گردشگران آلمانی به ایران خبر داده بود؛ در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: از نیمه خرداد تا نیمه تیر ۲ تور ورودی از آلمان داشته و ۱۹ گردشگر آلمانی را راهنمایی کرده است. شاهزاده صفوی، در تشریح شرایط برگزاری این تورها افزود: ۱۳ نفر در تور نخست و در تور دوم که فن تور (توری که در آن از مدیران آژانس‌های گردشگری دعوت می‌شود به کشور مقصد سفر و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنند) بود، ۶نفر حضور داشتند. وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی گردشگران آلمانی به بازدید از مسیر کلاسیک گردشگری ( شیراز، اصفهان، یزد و کاشان) می‌روند. در آینده نیز قرار است تورهای آشپزی برگزار کنیم و به گردشگرانی که در تورهای ما حضور دارند اطلاعات لازم درباره غذاهای ایرانی ارائه کنیم.

اسپانیایی‌ها هنوز بار سفر نبسته‌اند

اسپانیایی‌ها هنوز تصمیمی برای سفر به ایران نگرفته‌اند و مشخص نیست اگر تعطیلات تابستانه آنها آغاز شود ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند یا نه. این در حالی است که در آمار پیشین ورود گردشگران اسپانیایی به ایران از سوی یکی از راهنمایان سفر اسپانیایی زبان حدود ۱۰۰ نفر عنوان شده بود که در قالب ۷ تور جداگانه به ایران سفر کرده بودند. اما امیرحسین اربابان‌غفوری، راهنمای دیگر اسپانیایی زبان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌گوید: از اواسط خرداد تاکنون هیچ تور ورودی از اسپانیا نداشته است. او دلیل این امر را شروع نشدن تعطیلات اسپانیایی زبان‌ها دانست و افزود: تعطیلات تابستانی اسپانیایی زبان‌ها از اواسط مرداد تا اوایل شهریور آغاز می‌شود و یکی از دلایلی که هنوز به ایران سفر نکرده‌اند آن است که تعطیلات ۳هفته‌ای تابستانه‌شان آغاز نشده است. اربابان غفوری درباره تاثیر گرمای هوا بر سفر اسپانیایی‌ها بیان کرد: اسپانیا نیز کشور گرمسیری است اما شیوه پوشش آنها در ایران متفاوت است. یکی از دلایل اصلی کاهش سفر اسپانیایی‌ها به ایران گران بودن هزینه سفر و تورهای ایران است. اگر نرخ اقامت در هتل‌ها یا هزینه تورهای ترکیه و دوبی را با ایران مقایسه کنید، متوجه می‌شوید ایران به هیچ عنوان مقصد ارزانی نیست و کشورهای همسایه علاوه بر ارائه خدمات مناسب‌تر ارزان‌تر نیز هستند. در کل به نظر می‌رسد امسال اسپانیایی‌ها صدر جدول گردشگران خارجی ایران را واگذار و به رتبه چهارم سقوط کرده‌اند.

فرانسوی‌ها علاقه به گرما ندارند

تبلیغات سفر به ایران از سوی آژانس‌های گردشگری و وزارت امور خارجه برای گردشگران فرانسوی موجب شد ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در این کشور مطرح شده و توسعه یابد تا آنجا که برخی از راهنمایان سفر، فرانسوی‌ها را که پیشرو در مد و سبک زندگی می‌دانند معتقدند سفر به ایران از سوی گردشگران این کشور مدشده و انتظار می‌رود این مد مدت زیادی دوام داشته باشد و در تمام اروپا همه‌گیر شود.

مجتبی برزویی، راهنمای فرانسه و انگلیسی زبان با اشاره به اینکه در دوره ۲ ماهه نیمه فروردین تا نیمه خرداد، ۳ تور ورودی را راهنمایی کرده از موفقیت یکی از آژانس‌ها برای ورود ۱۲۰۰ نفر گردشگر فرانسوی زبان به کشور خبر داده بود.. این درحالی است که به گفته این فعال گردشگری شواهد حاکی از آن است فرانسوی‌ها علاقه‌ای به گذراندن تابستان در ایران ندارند و آمار ورودی گردشگران فرانسوی به ایران در شروع فصل تابستان استدلالی بر این مدعا به شمار می‌رود. هر چند برای بررسی دقیق و قضاوت در این باره باید تا پایان فصل تابستان صبر کنیم. با این همه شواهد حاکی از آن است که فرانسوی‌ها به دلیل شرایط اقلیمی زندگی بیشتر مناطق سردسیر و خنک را برای سفر انتخاب می‌کنند. برهمین اساس مجتبی برزویی، راهنمای فرانسوی زبان به «گسترش تجارت» می‌گوید: از اواسط خرداد تاکنون هیچ تور ورودی فرانسوی زبان نداشته‌ام. او افزود: یکی از دلایل این امر گرمای هوا و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی است. متاسفانه در ایران گردشگری فصلی بوده و به دلیل تغییرات جوی با کاهش سفر گردشگران خارجی از جمله فرانسوی زبان‌ها روبه‌رو هستیم. برزویی در ادامه بیان کرد: به طور کلی سفر گردشگران فرانسوی زبان در تابستان به یک هشتم دیگر فصل‌ها می‌رسد. او درباره اینکه گرمای هوا مرتبط با مسیر کلاسیک گردشگری بوده و در دیگر مناطق کشور آب و هوای معتدل و سردی دارد که برای تابستان مناسب است، اظهار کرد: بیشتر گردشگران فرهنگی از کشورهای خارج از کشور به ایران سفر می‌کنند و متاسفانه روی جاذبه‌های طبیعی ایران تبلیغات کافی نشده و به خوبی معرفی نشده‌اند. برزویی افزود: دریاچه گهر در خرم آباد یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که می‌تواند گردشگران بسیاری را جذب کند، اما از هر ۲۰ آژانس گردشگری ۲ آژانس از مکان دقیق آن اطلاع دارند. به دلیل گرمای هوا و نبود تخفیف‌های لازم انگلیسی زبان‌ها که تعداد زیادی از گردشگران را تشکیل می‌دهند نیز علاقه چندانی به سفر به ایران ندارند.

اعمال تخفیف برای فصل کم سفر

با این همه به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای اعمال تخفیف در تورهای گردشگری خارجی در فصل‌های کم سفر بتواند به عنوان جاذبه‌ای برای جذب گردشگران خارجی قلمداد شود.

حسین عبادتی، راهنمای سفر انگلیسی زبان به «گسترش تجارت» گفت: از خرداد تاکنون تنها یک تور انگلیسی زبان داشته‌ام که از کشور انگلیس به ایران سفر کرده‌اند. او افزود: دلیل این امر گرمای هوای ایران است که موجب شده سفر گردشگران خارجی به کشورمان به شدت کاهش یابد.

عبادتی درباره راهکار جایگزین کردن مسیر کلاسیک گردشگری با مناطق سردسیر ایران در تابستان بیان کرد: این اقدام خوب است اما گردشگرانی که برای نخستین بار به کشورمان سفر می‌کنند می‌خواهند اصفهان، شیراز، یزد و کرمان را ببینند. مانند آن است که به فرانسه سفر کنید، اما پاریس را نبینید یا اینکه ایتالیا بروید، اما از رم بازدید نکنید. وی با اشاره به راهکار کاهش حضور گردشگران خارجی در ایران اظهار کرد: می‌توان از گردشگرانی که برای بار دوم به ایران سفر می‌کنند دعوت کرد در تابستان از مناطق سردسیر دیدن کنند. همانگونه که در زمستان نیز از گردشگرانی که برای چندمین مرتبه به ایران می‌آیند دعوت می‌کنیم مناطق جنوبی کشور را ببینند.

عبادتی با اشاره به هزینه بالای سفر به ایران در فصل کم سفر بیان کرد: ما قیمت‌گذاری جداگانه‌ای برای فصل کم سفر نداریم و به هیچ برنامه‌ریزی وتدبیری برای اینکه در فصل کم سفر چگونه هزینه‌ها را کاهش دهیم، نیندیشیده‌ایم. اگر تخفیف‌های لازم در اصفهان و شیراز برای تابستان در نظر گرفته می‌شد اکنون این شهرها مملو از گردشگر بود و ظرفیت‌های آنها بدون استفاده باقی نمی‌ماند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها