|
کدخبر: 325802

جولان اتباع خارجی در بازار مسکن / افغان ها خانوادگی در تهران اقامت دارند

داود بیگی‌نژاد گفت: میزان تقاضا از سوی اتباع خارجی برای اجاره مسکن بسیار افزایش یافته است و عمده این اتباع هم افغانستانی هستند و پس از حضور طالبان در این کشور و اتفاقات در مرزهای شرقی و افزایش مهاجرت افغان‌ها، درخواست اجاره مسکن از سوی افغان‌ها در تهران هم افزایش یافت. البته بخشی از اتباع خارجی هم اعراب هستند که جمعیت آنها بسیار اندک و محدود است.

اقتصاد جولان اتباع خارجی در بازار مسکن / افغان ها خانوادگی در تهران اقامت دارند

داود بیگی‌نژاد درباره ممنوعیت اجاره دادن مسکن به اتباع خارجی غیرمجاز و الزام مشاوران املاک به اخذ تاییدیه برای انعقاد قرارداد با اتباع خارجی اظهار داشت: هر نوع قرارداد با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است. درباره اتباع خارجی که اجازه اقامت دارند، دفتر املاک باید پس از انعقاد قرارداد مدارک و دلایل اجازه اقامت را به اداره اماکن ارائه دهند.

وی ادامه داد: اگر مشاوران املاک نسبت به ارائه مدارک آن اتباع خارجی به اداره اماکن اقدام نکنند، برابر ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی با آنها برخورد خواهد شد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش درخواست اجاره مسکن از سوی اتباع خارجی در تهران تاکید کرد: میزان تقاضا از سوی اتباع خارجی برای اجاره مسکن بسیار افزایش یافته است و عمده این اتباع هم افغانستانی هستند و پس از حضور طالبان در این کشور و اتفاقات در مرزهای شرقی و افزایش مهاجرت افغان‌ها، درخواست اجاره مسکن از سوی افغان‌ها در تهران هم افزایش یافت. البته بخشی از اتباع خارجی هم اعراب هستند که جمعیت آنها بسیار اندک و محدود است.   

 تاثیر زندگی خانوادگی افغان‌ها بر اجاره‌بها

بیگی‌نژاد با بیان اینکه اتباع افغان در تهران یک کلونی متمرکز دارند، گفت: استقرار اتباع خارجی در تهران به ویژه افغان‌ها پراکنده نیست هرچند در هر مناطقی مشغول به کار هستند اما محل سکونت آنها عمدتا اغلب در منطقه ۲۰ و همچنین انتهای منطقه ۱۹ است. شاهد تمرکز سکونت افغان‌ها در حاشیه شهر تهران هستیم و در برخی مناطق از جمله حاشیه شهر جمعیت افغان‌ها بیشتر از جمعیت ایرانی‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر، زندگی خانوادگی افغان‌ها بیشتر شده‌ است، پیش از این چند مرد با هم در خانه‌های نیمه ساخته سکونت داشتند اما الان بیشتر زندگی خانوادگی دارند و اجاره خانه برای زندگی با خانواده انجام می‌شود و همین موضوع هم باعث تغییر نرخ اجاره بها در برخی از مناطق تهران شده‌ است چراکه تقاضا از سوی افغان‌ها بیشتر شد.    

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه راهکار جلوگیری از اجاره دادن ملک و مسکن به اتباع غیر مجاز این است که برای مشاوران املاک سامانه سوت‌زنی و گزارش دهی به متولی امر راه‌اندازی شود، اظهار داشت: در حال حاضر طرح شناسایی اتباع خارجی غیر مجاز در حال انجام و اجرا است اما راهکار دیگری وجود دارد اینکه سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک راه‌اندازی کنند که مشاوران بتوانند در صورت مشاهده این تخلف موضوع را به متولی رسیدگی این موضوع اطلاع دهد. در این صورت گزارش‌ها بلافاصله و مستقیما به نهاد و دستگاه مربوطه ارسال می‌شود و این اقدام می‌تواند در شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز بسیار موثر و سریع باشد.

چندی پیش یکی از مشاوران املاک در پردیس درباره افزایش قیمت اجاره در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ به شرح زیر صحبت کرده است: "در پردیس، قیمت اجاره در مقایسه با قبل از سال جدید روند افزایشی داشته است. به عنوان مثال، واحدهایی که در ماه‌های بهمن و اسفند حدوداً با قیمت ۶ میلیون تومان اجاره ماهیانه به اجاره می‌رسیدند، در حال حاضر به قیمت هفت میلیون تومان رسیده‌اند."

نیمه اردیبهشت نزدیک است و طبق روال هر سال، مستاجران نیز کوله‌بار خود را برای جابه‌جایی‌ها در فصل اجاره آماده می‌کنند.

همسو با رشد چشمگیر تورم طی سال‌های اخیر در شهر تهران، پردیس یکی از مقاصدی است که مستاجران و خریداران مسکن برای سکونت برمی‌گزینند؛ متقاضیانی که قدرت اقتصادی‌شان افت زیادی پیدا کرده و حالا دیگر توانی برای پیدا کردن خانه‌ای با معیارهای مد نظر خود ندارند.

اما بازار خرید و فروش و اجاره در شهر پردیس، با توجه به نزدیکی فصل اجاره، در چه شرایطی به سر می‌برد؟

بازار-مسکن

قیمت اجاره مسکن در پردیس

بررسی‌های میدانی از بازار اجاره شهر جدید پردیس بیانگر آن است که جابه‌جایی‌ها تا اندازه‌ای به جریان افتاده است. یکی از مشاوران املاک فعال در شهر پردیس می‌گوید: «برخی فایل‌های خوش‌قیمت که در اپلیکیشن‌ها می‌گذاریم، تا شب اجاره می‌رود. جابه‌جایی‌ها کم‌کم دارد آغاز می‌شود.»

صاحب بنگاه املاک دیگری دراین‌باره می‌گوید: «مردم در این بازه زمانی یا به دنبال خانه جدید می‌گردند یا قیمت می‌پرسند تا بازار را بسنجند.»

مشاوران املاک همچنین می‌گویند در بین جست‌وجوگران کسانی هستند که تاکنون در تهران زندگی کرده‌اند و حالا به‌ دلیل افزایش اجاره‌ها در حال برآورد قیمت‌ها در پردیس و شهرهای اطراف هستند تا در صورت امکان به اطراف پایتخت نقل مکان کنند.

مشاوران املاک فعال در شهر جدید پردیس علاوه بر این می‌گویند قیمت‌ها با توجه به روندی که تاکنون پیموده‌اند، افق دیدی افزایشی دارند.

یکی از این مشاوران می‌گوید: «قیمت اجاره در پردیس نسبت به قبل از سال نو روندی افزایش داشته است. برای مثال واحدهایی که در بهمن و اسفندماه حدود ۶ میلیون تومان اجاره ماهانه‌شان بوده، اکنون اجاره‌شان به هفت میلیون تومان رسیده است.»

مشاور املاک دیگری این افزایش قیمت را تایید می‌کند و ادامه می‌دهد: «با آنچه از ابتدای سال اتفاق افتاده و همچنین هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته، بعید نیست امسال هم مردم تورم بالایی را در بازار اجاره تجربه کنند.»

کارشناسان معتقدند با توجه به چشم‌انداز تورم و قیمت دلار در کشور و همچنین وضعیت نابسامان بازار مسکن، امسال هم سال سختی برای مستاجران است و این قشر باید منتظر افزایش قیمت جدیدی باشند؛ افزایش قیمتی که سویه‌هایی از آن هم‌اکنون نیز خود را نشان داده است.

منبع: ایلنا
  • ایرانی ارسالی در

    خدا برای مسوولان نسازه چرا همشون رو بیرون نمی کنید گناه ایرانی ها چیه که گیر یه مشت مسؤل نادان وبی سواد افتادن باید ب کی پناه ببریم از دست افغانی ها چرا همشون رو از ایران بیرون نمی کنید

  • بهاره ارسالی در

    افغانها باعث گرون شدند مسکن شدند به هرقیمتی اجاره می کنند وازطرفی دیگه باعث کم شدن خونه های اجاره ای وگرون شدن کرایه خونه همه کارهای خدماتی ازساخت وسازمسکن گرفته تا ابدارچی در اختیار گرفتن باعث بیکاری مردم شدند اونم با پایینرین حقوق قطعا شهروند ایرانی نمی تونه با این قیمت کارکنند چون وقت کم میارن نون که بابتش یارانه به شهروندان ایرانی می دند اما بیشترین مصرف افغانیها دارند در واقع پول یارانه جیب افغان می ره

  • الف ارسالی در

    حلا که بیگانگان حکومت میکنند افغانها هم ملک بخرند خدا فریدون ایران رابرساند

  • ناشناس ارسالی در

    طولی نمی‌کشه ایران رو تصرف می‌کنند افغا نها باعث گرانی فقر وبیکاری در کشور شدن د ولت باید همه آنهارا ساماندهی واخراج کند این خواسته همه مردم ایران است

  • ناشناس ارسالی در

    یکی از دلایل مهم افزایش اجاره خانه افغانی ها هستن وقتی برای یک خانه ۵۰ متری یک میلیارد تومان پول ودیعه میدن همین شاخصی میشود برای افزایش اجاره خانه وقتی به بنگاه املاک مراجعه میکنیم و قیمت اجاره را سوال میکنیم وبه بنگادار می گوئیم چقدر اجاره گران است بنگاهدار میگوید افغانی ها بیشتر هم میدن هرچند ایرانی ها تمایلی به اجاره دادن خانه به افغانی ها ندارن ولی با اجاره های زیادی که پیشنهاد میدن صاحب خانه ها را وسوسه و طمعکار میکنند و خانه را به اونها میدن یک افغانی یک خانه سه طبقه را رهن واجاره کرده بود واو به هموطنانش بصورت روزانه اجاره میداد شبها در این ساختمان سه طبقه بیش از ۲۰۰ نفر افغانی می خوابیدن و تبدیل شده بود به خوابگاه افغانی ها ، و فرد افغانی که خانه را اجاره کرده بود شبانه روز پول هنگفتی به جیب میزد و چندین برابر پول رهن را به جیب زده بود

    • غلام حسین محمدی ارسالی در

      از حق نگذریم افغانیا زحمت کش و خوش حساب هستن و پول دار ، فکر کنم‌ صاحب خونه ها م خالف اخراج مهاجرین باشن ، همچین پولی از ایرانی گرفتنش محاله ، فکر کنید ، اگر افغ انی سرمایع اش رو ، برداره و بره ، اقتصا د ایران یک شبه چی میشه؟!

  • ناشناس ارسالی در

    این افاغنه رو بیرون کنید همه چیز در ایرا ن به تعادل می‌رسد ،،،،،

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    گلدیس شاهین شهر، روستای مورچه خورت اصفهان تمام منازل را با قیمت بالا اجاره می‌کنند و هر اتاق را به یک خانواده واگذار می‌کنند برای همین هیچ وقت کسی متوجه حضور اتباع غیر مجاز نخواهد شد.

  • نادر ارسالی در

    افغانی را را اخراج کنید واقعا خطر ناک شد ه روی معیشت مردم تاثیر گذاشتن بزودی کشور را می گیرند بعد مسئولین ما باید زیر نظر طالبان زندگی کنند

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین محترم.تهدید افغانی ها امروز از آ مریکا هم بیشتر است.

  • ناشناس ارسالی در

    به ولله رئیسی خیر نمیبینه، اینطوری که اجازه حضور این همه افغانی در ایران داده، مردم بدبخت ایرانو بدبخت تر کرده. خدا برای هر چه مسئول بی کفایته نسازه.

  • ناشناس ارسالی در

    الهی ذلیل بشین مسئولین که چن سال دیگه بچ ه های ما باید زیر دست افغانیا کارگری کنن و افغانیا بشن سر کارگر ما و ایران رو اش غال کنن هر جا میریم افغانی کار رو گرفته و شغل رو اشغال کرده و خونه رو گرفته و به ریش ما ایرانیا میخنده...خدا ازتون نگذره مسئولین بی درایت

  • ناشناس ارسالی در

    داداش انقدر تو محل ما زیاد شدن من احساس غریبی میکنم.چند سال دیگه ایرانی ها میشن مستجر افغانها

  • شیرزاد ارسالی در

    مردم ایران بدبختی هاشون و مشکلاتشون خیلی کمه که افغانی ها هم اضافه بشن. این بی ت دبیری مسولان کشوره.
    نمیتونن یک م رز رو کنترل کنن و نزارن بیان. محل زندگی ما که محدوده خیابان قزوین هست خیابان تیم وری پر شده از افغانی‌ .
    واقعا حال مون بهم میخوره از زندگی دز این منطقه. اهالی دارن واقعا عذاب میکشن.
    کسی واقعا از مسولان فکری بحال این موض وع بکنن توروخدا

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی زیاد شدن ایران مخصوصا تهران شده افغ انستان

  • ناشناس ارسالی در

    امروز رفتم جوادیه کلا محله افغانی نشین شده نازی اباد وخانی باد هم در نوبت هستن تا سال اینده جنوب تهران افغانی نشین میشه وادعای نماینده در مجلس میکنند ریسی کجاست

  • محمد ارسالی در

    طالبان تمام‌سیاست‌را از مسئولین نا‌لایق ما کپی‌کردن! عمدأ کشور را به افغانی‌ها م یدن‌که ما ایرانی‌های‌بدبخت
    گرفتار تر از این وضعیت‌فعلی‌بشویم.
    مسئول ین‌بی‌لیاقت‌ما فقط‌به‌فکر غارت‌و دزدی‌خو دشان‌هستن!بدبخت‌کارگر ایرانی باید صبح‌تا ‌شب سگدو‌ بزند و‌آخر
    شب دست‌خالی‌ و‌شرمنده‌زن‌و‌بچه برگردد‌ خونه!تف‌برذات هرکسی‌که به این افغانی‌ها کار و خانه بده د!
    لعنت‌بر پدر و مادر زنده و مرده ‌اش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها