|
کدخبر: 325720

دزدیدن آب دریاچه ارومیه / مقصر اصلی شناخته شد

شواهد نشان می دهد که تعدادی از کشاورزان، آب ارومیه را به سمت زمین های خود هدایت می کنند.

اقتصاد دزدیدن آب دریاچه ارومیه / مقصر اصلی شناخته شد

دریاچه ارومیه، اوضاع خوبی ندارد و در این شرایط، کشاپرزان، آب را به سمت زمین های خود هدایت می کنند.

دریاچه ارومیه این روزها با توجه با افزایش نذورات آسمانی و رهاسازی زودتر از موعد حقابه، حال و روز خوبی را تجربه می‌کند ولی برداشت‌های غیرمجاز و به عبارتی «آب دزدی» از حقابه این دریاچه در مسیر سدها تا دریاچه، زخمی بر پیکره کم رمق آن شده است.

دریاچه ارومیه این نگین فیروزه‌ای آذربایجان چند سالی است که با کاهش نذورات آسمانی، تغییرات اقلیمی و همچنین عدم مدیریت صحیح منابع آبی و الگوی کشت مناسب، دچار کم آبی شده و موجب خطرات زیست محیطی ناشی از طوفان نمک در استان‌های همجوار شده است. امسال بنا به آمار رسمی اعلامی از طرف شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی، بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشته و با رهاسازی به موقع حقابه این دریاچه از سدهای بالادست، وضعیت زیست محیطی و تراز آبی آن رو بهبود است. اما در این میان و در مسیر آب های رهاسازی شده از سدها برداشت های غیرمجاز برخی از باغداران از این حقابه همچون زخمی مضاعف بر پیکره این نگین آبی است.

 بعد از گذشت چندین سال از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه این روزها ورود آب از سدها به دریاچه ارومیه و بارش‌های مناسب بهاره موجب بهبود وضعیت نسبی این تالاب بین المللی شده و امیدها را دوباره برای احیای دریاچه ارومیه زنده کرده است.

در حالی که سال‌های اخیر دریاچه ارومیه روزهای بسیار بحرانی را پشت سر گذاشته است، بهره‌برداری از طرح انتقال آب کانی سیب، تداوم رهاسازی آب سدها به سمت این تالاب به همراه بارش‌های مناسب بهاره خبر از بهبود وضعیت نسبی این دریاچه می‌دهد.

تا جایی که فروردین ماه سال جاری شاهد خیل عظیم گردشگران و مردم ارومیه و شهرهای اطراف در دریاچه ارومیه بودیم اما هنوز سوالات مبهم و بی پاسخ زیادی باقی است، آیا دریاچه ارومیه رو به بهبود است، بهره برداری مهمترین طرح احیای دریاچه ارومیه به همراه اقدامات کنونی دولت می‌تواند گره کور این تالاب را باز کند یانه؟

سه دهه از بحران خشک شدن دریاچه ارومیه می‌گذرد اما تاکنون اقدامات دولت‌ها برای نجات این تالاب چاره سازه نبوده و مردم منطقه منتظرند تا دولت سیزدهم گره احیای دریاچه ارومیه را باز کند.

از سال ۷۶ روند خشک شدن دریاچه ارومیه آغاز شده و تاکنون با وجود هزینه‌های هنگفت میلیاردی، برنامه و اقدامات متعدد توسط دولت‌های گذشته، این روند نه تنها متوقف نشده بلکه وضعیت بحرانی این تالاب بین المللی همچنان ادامه دارد.

تصاویر این روزهای دریاچه ارومیه نشان از افزایش سطح تراز و حضور گردشگرانی است که بعد از گذشت سال‌ها از شرایط بحرانی در این دریاچه تفریح می‌کنند اما کارشناسان معتقدند دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و با توجه به پیش رو بودن فصل گرما و افزایش تبخیر آب موجود دریاچه ارومیه دوباره این تالاب تابستان به وضعیت بحرانی خود نزدیک تر می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۵۳ متر و وسعت آن ۱۷۹۰ کیلومترمربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.تاکنون بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه رهاسازی شده و این روند ادامه دارد.

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها