|
کدخبر: 326593 امیر خیرخواهان

گفتگوی گسترش نیوز با نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه؛

موانع دردسر ساز بانک ها برای تجارت ایران / استخوان تجار در حال خرد شدن است

روشنعلی یکتا گفت: از سال ۹۶ به بعد، ما با یک خودتحریمی مواجه شده‌ایم که تاکنون ادامه داشته است. اگر ما به یک نرخ ارزی تک‌ قیمت برسیم و موانع مختلفی برای تولید محصولات کشاورزی کشورمان برداشته شود، آن زمان نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو قدرتمندتر و پررنگ‌ تر خواهند شد.

اقتصاد موانع دردسر ساز بانک ها برای تجارت ایران /  استخوان تجار در حال خرد شدن است

۱۰ شریک تجاری نخست ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان هستند که ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بین ۱۰ شریک اصلی تجاری ایران تا پایان سال قبل، بیشترین افزایش مبادلات تجاری به لحاظ وزن و ارزش به فدراسیون روسیه تعلق داشت. این افزایش به لحاظ وزن ۵۴ درصد و به لحاظ ارزش ۲۴ درصد بوده است.

پس از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که مهم‌ترین رویداد تجاری در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی در کشورمان است (لازم به ذکر است که این نمایشگاه از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد) تصمیم گرفتیم گفتگویی با روشنعلی یکتا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

روشنعلی-یکتا

مشکلات کم دردسر گمرک و موانع بانکی

روشنعلی یکتا، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره برگزاری نمایشگاه اکسپو در تهران، اظهار داشت: نمایشگاهی که در سال جاری برگزار شد، بسیار عالی بود و اکسپو یکی از ظرفیت‌ های بزرگ نمایشگاهی خاورمیانه است.

وی گفت: به عنوان صادرکننده، مشکلات گمرکی ما بسیار کم هستند. اما باید توجه داشت که تعرفه‌های ترجیحی که با روسیه داریم، برخی از محصولات صنعتی را که باید در حوزه صنعتی تولید شوند، پوشش نمی‌دهد. همچنین، دسترسی به بازار اورآسیا برای ما مشکل است و ما قادر به ورود به حوزه صنعتی این منطقه نیستیم. بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی با تعرفه‌های سنگین مواجه می‌شوند. این مسئله یکی از چالش‌های اصلی ما در ارتباط با گمرک است. امیدواریم با استفاده از دیپلماسی اقتصادی، این مشکلات به زودی حل شود تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند بهره‌برداری موثری از این بازار مهم داشته باشند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در درمورد موانع بانکی گفت: از سال ۹۶ به بعد، ما با یک خودتحریمی مواجه شده‌ایم که تاکنون ادامه داشته است. اگر ما به یک نرخ ارزی تک‌ قیمت برسیم و موانع مختلفی برای تولید محصولات کشاورزی کشورمان برداشته شود، آن زمان نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو قدرتمندتر و پررنگ‌ تر خواهند شد. تا زمانی که این چالش‌ها وجود داشته باشند، تجارت با ظرفیت ۱۵ یا ۲۰ درصدی بی‌معنی است.به عنوان مثال، بازار روسیه سالانه بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار واردات دارد، که بیش از چندین برابر کل اقتصاد کشور ما است. اگر موانع برطرف شوند، ما می‌توانیم با استفاده از بازار روسیه، تمام صنایع کشورمان را بهبود بخشیم.

یکتا در پاسخ به این سوال که ایران تقریبا بهره ای از ظرفیت صادرات به روسیه ندارد،گفت: درست است که ایران تقریباً از ظرفیت صادرات به روسیه بهره‌ای ندارد. در حال حاضر، بخش خصوصی نیز در این زمینه حضور ندارد. سرمایه‌ها به هیچ عنوان به واحدهای کوچک شهرک‌های صنعتی که اشتغال زایی کشورمان به آنها وابسته است، نمی‌روند و این بزرگ‌ترین مشکل است. در آینده ای نه چندان دور، ما بازرگان واقعی نخواهیم داشت، به جای آن دلالان و واسطه‌گران حاکم خواهند بود.

رسالت بزرگ رسانه

وی تصریح کرد: ما ادعا می‌کنیم که ۱ میلیارد دلار صادرات داریم، اما این رقم در مقایسه با واردات ۲۴۰ میلیارد دلاری روسیه بسیار کوچک است. همچنین فقط ۳۰ درصد از این ۱ میلیارد دلار متعلق به بخش‌های کوچک صنعتی است.رسالت رسانه‌ها در واقع این است که صدای تولیدکنندگان کوچک و متوسط را منعکس کنند. اگر مشکلات بانکی حل شوند، در سال آینده تولید و صنعت کشور به جای رشد ۱۰ درصدی، رشدی ۱۰ برابر خواهد داشت.به عنوان صادرکننده، تنها درخواستی که داریم این است که این مانع تراشی ها تمام بشود!

روشنعلی یکتا اضافه کرد: امیدواریم رسانه‌ها در ارتباط با اتاق‌های بازرگانی نزدیکی بیشتری داشته باشند و به صحبت‌های فعالان اقتصادی واقعی گوش کنند و آن‌ها را منعکس کنند. سال جاری سال جهش تولید با مشارکت مردم است و این جهش زمانی رخ می‌دهد که بازرگانان دست خود را در تمامی زمینه ها باز ببینند و بتوانند به راحتی مبادلات تجاری را انجام دهند.اولین و آخرین مشکل بزرگ ما موانع بانکی است.

وی در پایان گفت:در حال حاضر، تجارت ما به دو سنگ آسیاب بانک‌ها و واسطه‌گران (دلالان) در حال خرد شدن است. به طور واقعی، استخوان تجار ما در حال خرد شدن است. امیدواریم آقای وزیر این حرف‌ها را بشنوند و دولت سیزدهم تلاش کند تا جلوی این موانع بزرگ را بگیرد و با تمام قوا به بازرگانان کشور ما کمک کند.

  • مرد ارسالی در

    استاد به برکت دولت کریمه دیگر استخوانی ن مانده که له شود قیمت دلار، مالیات ، و...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها