|
کدخبر: 317099

چه عواملی بر تعیین قیمت ورق اثرگذار است؟

صنعت چه عواملی بر تعیین قیمت ورق اثرگذار است؟

ازجمله مهم‌ترین مواد اولیه و مصالح لازم در بسیاری از صنایع انواع ورق‌ها هستند، ازاین‌رو برای فعالان عرصه تولید تجهیزات فولادی و دیگر متقاضیان، بررسی قیمت ورق مهم و ضروری است.

در واقع قیمت این ماده یکی از عوامل تعیین‌کننده برای هزینه نهایی محصول تولیدشده به‌شمار می‌رود که بهتر است قبل‌از هر اقدامی برای خرید، در ابتدا به بررسی عوامل موثر بر نوسان قیمت انواع ورق‌های فولادی توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت ورق

ورق فولادی دارای نمونه‌های مختلفی است که معمولا قیمت ورق سیاه به‌عنوان ماده پایه برای ساخت مدل‌های دیگر، یکی از مهم‌ترین معیارها جهت برآورد و ارائه قیمت دیگر محصولات محسوب می‌شو.

عوامل متنوعی وجود دارد که می‌تواند در تعیین قیمت نهایی انواع مختلف ورق تاثیرگذار باشد که بررسی آن‌ها دیدگاه مناسبی برای پیش‌بینی بودجه و انتخاب زمان مناسب خرید به شما می‌دهد که به شرح زیر هستند.

مواد اولیه برای تولید ورق

برای تولید ورق‌های فولادی از سنگ آهن، قراضه و آهن اسفنجی استفاده می‌شود که با توجه به میزان تولید این ماده توسط کشورهای عرضه‌کننده، امکان دارد که قیمت نهایی ورق نیز دچار نوسان شود.

نحوه سیاست‌گذاری در کشورهایی که بخش قابل توجهی از فولاد خام را برای عرضه به بازارهای جهانی تولید می‌کنند، باعث می‌شود تا در نهایت هزینه‌ای که متقاضیان برای خرید انواع ورق‌ها می‌پردازند نیز تحت‌تاثیر قرار گیرد.

نوع ورق فولادی

ورق‌های فولادی با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی که دارند در دسته‌های مختلفی همچون سیاه، روغنی، گالوانیزه، آجدار، اسیدشویی و رنگی قرار می‌گیرند که هرکدام قیمت خاص خود را دارند.

در این بین ورق‌های سیاه معمولا کم‌ترین قیمت را دارند درحالی‌که قیمت ورق گالوانیزه ، روغنی و رنگی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد که این اختلاف به‌دلیل کیفیت ظاهری و ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی است.

فرآیند تولید ورق

روش‌هایی که برای تولید این محصولات استفاده می‌شود نیز به‌عنوان یکی از عوامل مهم و موثر در تعیین قیمت ورق مد نظر قرار می‌گیرد که به‌طور کلی شامل نورد گرم و سرد است.

در روش نورد گرم معمولا فرایندهای کم‌تری روی شمش انجام می‌شود اما برای ساخت ورق‌های نورد سرد لازم است که چندین مرحله دیگر نیز به‌کار رود که در نهایت کیفیت بهتری را برای ورق به‌وجود می‌آورد.

در واقع طراحی محصول نیز در قیمت‌گذاری موثر است، به‌طوری که قیمت یک ورق فلزی که تنها ازطریق پانچ ساخته می‌شود در مقایسه با مدلی که فرآیند تولید پیچیده‌تری دارد ارزان‌تر خواهد بود.

ورق۱

کیفیت کارخانه تولید کننده ورق

درحال‌حاضر کشور ما به پیشرفت‌های زیادی درزمینه تولید ورق دست پیدا کرده و چندین کارخانه به ساخت و عرضه این محصولات مشغول هستند که هرکدام از آن‌ها کیفیت و استانداردهای خاصی را به‌کار می‌برند.

بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که برند سازنده نیز از سری معیارهایی باشد که در نهایت روی برآورد قیمت ورق تاثیر زیادی بگذارد و باید در زمان خرید این معیار هم مورد توجه قرار گیرد.

ابعاد و ضخامت ورق

ضخامت ورق و ابعاد آن نیز در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است، البته این عامل متناسب با نوع ورق مشخص می‌شود و تولیدکنندگان برای ساخت هرکدام از این محصولات فولادی معیار و استاندارد دقیقی را برای تعیین ضخامت و ابعاد مد نظر قرار می‌دهند.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت نهایی ورق

قیمت‌گذاری در بازارهای جهانی فولاد براساس دلار است و همین مسئله باعث می‌شود تا نوسانات ارز نیز تاثیر زیادی بر روند قیمت مواد اولیه برای تولید انواع مختلف ورق‌های فولادی داشته باشد.

البته با توجه به وجود تورم زیاد در کشور ما و کاهش ارزش ریال، نوسانات بازار ارز به‌طور کلی تاثیر شدیدی بر قیمت نهایی محصولات فولادی دارد که خریداران باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

درضمن باید به این نکته هم توجه داشته باشید که درصورت افزایش نرخ ارز، بسیاری از تولیدکنندگان به سمت صادرات ورق‌های فولادی و کسب درآمد دلاری می‌روند که این کار نیز می‌تواند قیمت نهایی محصولات را در بازار داخلی افزایش دهد.

تاثیر بازار بورس بر قیمت ورق

وضعیت بورس یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت نهایی ورق است و با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌های تولید‌کننده ورق فولادی در بازار سرمایه، سهام خود را عرضه می‌کنند این مسئله بر روی هزینه عرضه محصولات تاثیرگذار خواهد بود.

البته بخشی از بورس کالا نیز به عرضه ورق اختصاص دارد که می‌توان انتظار داشت قیمت‌گذاری در این بازار نیز بر تغییر روند نرخ آزاد انواع ورق‌های فولادی تاثیر داشته باشد.

میزان عرضه و تقاضای برای ورق

در مواقعی که صنایع مختلف تقاضای زیادی برای خرید ورق‌های فولادی داشته باشند اما میزان عرضه ازسوی کارخانه‌جات کاهش پیدا کند، در نهایت با افزایش قیمت ورق در بازار مواجه می‌شویم.

این مسئله دررابطه‌با زمانی که میزان عرضه از تقاضا پیشی بگیرد نیز قابل مشاهده است که در چنین مواقعی به‌دلیل استقبال کم‌تر صنایع برای خرید ورق‌های فولادی، این احتمال وجود دارد که قیمت نهایی ورق کاهش پیدا کند.

هزینه حمل و نقل ورق

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر روی افزایش قیمت انواع ورق تاثیرگذار باشد، هزینه حمل‌ونقل است که متناسب با نوسان نرخ سوخت مشخص می‌شود و درصورت بالارفتن قیمت گازوئیل و بنزین احتمال افزایش هزینه  نهایی ورق نیز وجود دارد.

وضعیت کلی اقتصاد کشور و تاثیر بر قیمت نهایی ورق

تولیدکنندگان باید برای ساخت و عرضه انواع ورق‌های فولادی هزینه‌های مربوط به انرژی و نیروی انسانی را بپردازند که در نهایت روی تعیین قیمت این محصولات نیز اثرگذار خواهد بود.

با توجه به این مسئله هرگونه سیاست‌گذاری اقتصادی که باعث بالارفتن نرخ انرژی یا دستمزد نیروهای انسانی شود به‌عنوان عاملی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود تا نرخ محصولات خود را افزایش دهند.

در کنار تمام این عوامل باید این را هم در نظر داشت که بودجه عمرانی کشور، تغییر در بازار خریدوفروش نفت و اوضاع سیاسی داخل کشور نیز معمولا می‌توانند ازجمله عواملی باشند که در آخر روی تعیین قیمت انواع مختلف ورق‌های فولادی تاثیر می‌گذارند.

ورق۲

جمع‌بندی

بررسی قیمت ورق برای صنایعی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، ساخت وسایل خانگی و بسیاری موارد دیگری که از این محصولات به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند بسیار مهم و ضروری است.

در همین راستا باید این را در نظر داشته باشید که قیمت نهایی انواع ورق معمولا متناسب با عواملی مانند نوسانات نرخ ارز، تغییر در بازار جهانی، میزان عرضه و تقاضا و برخی موارد دیگر دچار تغییر می‌شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها