|
کدخبر: 160498

چیلر صنعتی چیست و چرا این نام را به خود گرفته است؟

چیلر صنعتی مانند هر چیلر دیگری وظیفه­ی تبادل دمایی در یک مجموعه را به عهده دارد. به طور کلی می­توان گفت چیلر یک دستگاه برای حذف گرما است و این کار را به وسیله­ی قوانین ترمودینامیک انجام می‌دهد.

صنعت و معدن چیلر صنعتی چیست و چرا این نام را به خود گرفته است؟

در حالت عادی، چیلرها برای مصارف فصلی استفاده می­شوند. به این معنی که در فصول گرم سال، نیاز به استفاده­ی چیلرها بیشتر شده و شروع به فعالیت می‌کنند. پس امکان دارد که یک چیلر خانگی برای تمام فضصول سال مجبور به فعالیت نباشد. اما نکته­ای که در مورد چیلرهای صنعتی وجود دارد این است که این چیلرها باید در تمام فصول سال فعالیت کنند، بنابراین باید به طوری ساخته شوند که از پس این کار برآیند. این موضوع که چیلرهای صنعتی باید بدون وقفه فعال باشند، اهمیت طراحی و اهمیت ضریب اطمینان آنها را بالا می­برد.

چیلر صنعتی مانند هر چیلر دیگری وظیفه­ی تبادل دمایی در یک مجموعه را به عهده دارد. به طور کلی می­توان گفت چیلر یک دستگاه برای حذف گرما است و این کار را به وسیله­ی قوانین ترمودینامیک انجام می‌دهد. در بخش صنعتی، علاوه بر سیستم تهویه مطبوع؛ بازگشت آب به چرخه و استفاده­ی دوباره­ی آن هم اهمیت می­یابد. در واقع این آبی که در چیلر صنعتی دوباره سرد شده، کاربردهای زیادی مانند سرمایش هوا و محیط، سرمایش دستگاه­ها، تجهیزات و آزمایشگاه و همچنین حضور در مکانیزم­های صنعتی را خواهد داشت.

انواع تعریف شده برای چیلر صنعتی کدام اند؟

چیلرهای صنعتی هم می­توانند از نوع چیلر تراکمی و هم از نوع جذبی باشند اما به طور معمول چیلرهای صنعتی از نوع تراکمی هستند. مستلزم یک انتخاب صحیح این است که بدانیم چیلر تراکمی چیست. همچنین که با توجه به نیاز، از نوع آب خنک یا هواخنک استفاده می‌شود. البته که انتخاب درست چیلرهای صنعتی اهمیت بالایی دارد. چرا که انتخاب نادرست آنها می­تواند ضرر قابل توجهی به صنعت مورد نطر وارد کند. افزایش هزینه­ی خنک­کاری، طول کشیدن زمان خرابی و افت عملکرد از خسارت­هایی هستند که انتخاب یک چیلر نامناسب می­تواند به دنبال داشته باشد.

چیلر صنعتی دو مداره و چهار مداره

در قسمت اول به این نکته اشاره شد از آنجایی که چیلر صنعتی باید تمام وقت مشغول به کار باشد، نیار دارد طراحی به خصوصی برایش انجام شده و ضریب اطمینان آن با اهمیت بیشتری لحاظ شود. این موضوع به این معنی است که برای هر ظرفیتی که نسبت به چیلر تعیین می‌شود، مراحل مختلفی در نظر گرفته شود.

به این ترتیب که اگر ظرفیتی معادل ۴۰ تن تبرید برای یک چیلر صنعتی در نظر گرفته شده، این ظرفیت در ۴ مرحله­ در قالب ۴ کمپرسور ۱۰ تنی یا دو مرحله­ در قالب دو کمپرسور ۲۰ تنی انجام شود. به این شکل، درون یک چیلر بیش از یک کمپرسور وجود دارد تا کار خنک­سازی را انجام دهد. چیلرهایی با این مشخصات به ترتیب چیلر ۴ چهر مداره و دو مداره نام می­گیرند.

مزیت چیلرهای دو مداره یا چهار مداره­ی صنعتی به این نکته بازمی­گردد که در صورت خرابی و بروز ایراد در یک کمپرسور، خدشه­ای به فعالیت کلی چیلر صنعتی وارد نمی­شود و باقی چیلرها به فعالیت خود ادامه می­دهند. به این ترتیب با خراب شدن یک کمپرسور در یک چیلر صنعتی دو مداره ۵۰ درصد توان و در یک چیلر چهار مداره ۷۵ درصد توان همچنان حفظ می‌شود. بنابراین فعالیت کلی چیلر به خطر نیفتاده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

چیلر ۲

موارد استفاده از چیلر صنعتی

پیش از این گفته شد که آب سرد شده توسط چیلر صنعتی، علاوه بر سردسازی محیط و هوا، می­تواند در سردسازی تجهیزات صنعتی مانند انواع ماشین­آلات و دستگاه­ها هم مفید باشد. خنک­سازی تجهیزات آزمایشگاه، تجهیزات کارخانه، لیزرها، دستگاه­های پزشکی مانند MRI و موارد دیگر از این نوع کاربرد هستند.

علاوه بر این موارد استفاده، آب سرد شده می­تواند در فعالیت صنعتی هم مصرف شود. به این معنی که اگر یک کارگاه یا کارخانه­ی صنعتی در حیطه­ی برش­کاری فعالیت داشته باشد، می­تواند از همین آب استفاده کند. به طور مثال برش فلز و چوب، جوشکاری، فرآیندهای شیمیایی، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع داروسازی، صنایع تغذیه، صنایع شیمیایی و صنایع الکترونیکی از این نوع موارد هستند. به شکلی کلی می­توان گفت هر صنعتی که از آب به عنوان یک ماده­ی اصلی و کلیدی در فرآیند خود استفاد می‌کند، می­تواند به وسیله­ی چیلر صنعتی آب مصرفی خود را دوباره به دمای مناسب برساند.

مزایا و معایب چیلر صنعتی

یکی از مزایای اصلی چیلر صنعتی به فعالیت مداوم و قطع­نشدنی آن باز می‌گردد. از آنجایی که قطع شدن فعالیت چیلر در یک بخش صنعتی می­تواند کل عملیات را به خطر بیندازد، تداوم فعالیت چیلر به صورت نامحدود اهمیت بالایی دارد. این کار در چیلر با کمپرسورهای دوتایی یا چهارتایی انجام می‌شود که همانطور که گفته شد باعث می‌شود چیلر نام دو مداره یا چهار مداره به خود بگیرد.

از معایب چیلر صنعتی می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • حجیم بودن و سنگین بودن آن
  • تولید آلودگی صوتی بالا
  • از آنجایی که چیلرهای صنعتی در تمام فصول سال مشغول به کار هستند، به سیستم کنترلی پیچیده­تری احتیاج دارند.

علیرغم معایب ذکر شده، در واحدهای صنعتی با توجه به محدودیت‌های تجهیزاتی نظیر فن کویل‌ها و معایب فن کویل در چرخه کاربرد آنها در این واحدها، چیلرهای صنعتی گزینه مناسبی برای رفع نیاز بشمار می‌روند.

تفاوت انواع صنعتی با سایر چیلرها در چیست؟

  • نخستین مورد تفاوت یک چیلر صنعتی با سایر چیلرها به چرخه­ی درون چیلر بازمی­گردد. در واقع در همه­ی چیلرها اجزایی ثابت وجود دارند تا چرخه­ی تبرید را کامل کند. این چرخه در همه­ی چیلرها ثابت و به یک شکل است. اما ممکن است در یک چیلر صنعتی، قسمت­هایی جزئی از این چرخه تغییر کنند و با نیاز مورد نظر هماهنگ­سازی شوند.

این تفاوت در چرخه می­تواند چند دلیل داشته باشد؛ از جمله اینکه تغییر دمای اعمال شده روی آب با سایر چیلرها متفاوت بوده و به آبی با دمای کمتر احتیاج باشد.

اجزایی که در چرخه­ی اصلی یک چیلر صنعتی وجود دارند اما در چیلر معمولی تهویه مطبوع به حضور آنها احتیاجی نیست، به این ترتیب هستند: گیرنده­ی مایع، گیرنده­ی فشار پایین و تله­ی مکش.

  • همچنین که از ویژگی­های به خصوص دیگر یک چیلر صنعتی می­توان به ظرفیت بالای آن اشاره کرد. این خصوصیت تفاوت دیگری را به وجود می­آورد و آن وجود بیش از یک کمپرسور در چیلرها صنعتی است.
  • تفاوت بعدی به میزان تولید صدای چیلر صنعتی باز می‌گردد. معمولاً در یک محیط صنعتی آرامش و عدم وجود آلودگی صوتی اهمیت ندارد، بنابراین چنین خصیصه­ای در یک چیلر صنعتی در نظر گرفته نمی­شود. با مهم نبودن چینین موضوعی، می­توان از کمپرسورهایی که تولید صدای بالایی دارند -مانند کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی- استفاده کرد.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا اقدام برای خرید چیلر صنعتی می‌توانید با شرکت سرماسازان جام‌جم تماس حاصل فرمایید و با مشاوران بخش فروش مشاوره تخصصی داشته باشید:

۰۲۱۲۱۶۰۰

https: //sarmasazan.co/

info@sarmasazan.co

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها