|
کدخبر: 250331

محصولات پرفروش مونتاژی توسط ایران‌خودرو و سایپا

خودرو محصولات پرفروش مونتاژی توسط ایران‌خودرو و سایپا

ایران‌خودرو و سایپا (دو خودروساز اصلی داخلی) علاوه بر محصولات خود، خودروهایی را نیز مونتاژ می‌کنند. این خودروها از کشورهای مختلفی مانند چین، کره و فرانسه آمده‌اند و برندهای متفاوتی دارند.

مونتاژ محصولات خارجی در داخل کشور، مزایای متعددی را به همراه دارد؛ این کار به رونق بازار خودرو کمک می‌کند و آن را از یکنواختی می‌رهاند. مونتاژ خودروها باعث می‌شود تا کیفیت محصولات داخلی نیز افزایش یابد و تولیدکنندگان داخلی برای پیشرفت خود تلاش کنند.

با توجه به این که واردات خودرو ممنوع است و قیمت خودرو کارکرده نیز افزایش یافته، اکثر مصرف‌کنندگان به خرید محصولات مونتاژی روی آورده‌اند و بنابراین این نوع خودروها، بازار خرید و فروش خوبی را نیز دارند.

قیمت محصولات سایپا و همچنین ایران‌خودرو، به عوامل مختلفی مانند نوع بدنه خودرو (سدان، شاسی‌بلند و ...)، کشور سازنده و برند آن بستگی دارد. در حال حاضر گران‌ترین محصولات مونتاژی سایپا در بازار، کیا سراتو و سیتروئن C3 هستند که تولید آن‌ها متوقف شده است.

تنوع خودروهای مونتاژی ایران‌خودرو نیز قابل قبول است. قیمت خودرو ایران‌خودرو کمی بیش‌تر است و یکی از گران‌ترین و مجبوب‌ترین محصولات آن، سوزوکی گراند ویتارا است که قیمت آن در بازار به بالای یک میلیارد و تومان نیز می‌رسد.

بسیاری از محصولات مونتاژی خوب و با کیفیت در ایران، توقف تولید شده‌اند. تحریم‌ها سبب شد تا این خودروها از خط تولید حذف شوند و این روزها اکثرا محصولات چینی مونتاژ می‌شوند.

هایما S7

ایران‌خودرو در سال 94 هایما S7 را به ایران آورد و مونتاژ آن را آغاز کرد. S7 ابتدا با یک پیشرانه 2 لیتری عرضه شد، اما پس از آن، نسخه توربو نیز به بازار آمد که با پیشرانه 1.8 لیتری خود، 170 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور دارد. علاوه بر آن، امکانات بیش‌تری برای نسخه توربو در نظر گرفته شده و ظاهر متفاوتی نیز دارد. ایران‌خودرو در سال 99، S7 پلاس را معرفی کرد؛ نسخه پلاس از نظر فنی هیچ تفاوتی با نسخه 1.8 لیتری توربو ندارد و از همین پیشرانه نیرو می‌گیرد. آن‌ها تنها در جزئیاتی مانند تریم کابین، صفحه کیلومتر و ... متفاوت هستند. از مزایای هایما S7 می‌توان امکانات رفاهی مناسب، دید و تسلط خوب راننده و بازار خرید و فروش مناسب را نام برد. اما معایبی نیز مانند ناسازگاری با بنزین بی کیفیت و فضای محدود سر در ردیف عقب، دارد.

برلیانس H330

برلیانس H330 در خطوط تولید سایپا مونتاژ می‌شود و اولین بار در سال 94 به بازار عرضه شد. H330 در ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری (BM15L) مونتاژ می‌شد که 103 اسب‌بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور را با شتاب 14 ثانیه‌ای ارائه می‌داد. اما در سال 96، یک پیشرانه 1.65 لیتری (BM16LB) برای H330 در نظر گرفته شد که 114 اسب‌بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور دارد و شتاب 13.5 ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. این نیرو از طریق یک گیربکس دنده‌ای و یا اتوماتیک بهبودیافته، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. برلیانس H330 نسبت به خودروهای خانواده پژو و سمند، کیفیت بهتری دارد و گیربکس اتوماتیک آن نیز بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کند. یکی از ویژگی‌های مثبت و کاربردی برلیانس H330، برخورداری از زنجیر تایم است که نکته مهمی محسوب می‌شود. قیمت نسخه 1.65 لیتری برلیانس H330 با گیربکس اتوماتیک، به حدود 550 میلیون تومان می‌رسد.

کیا سراتو

سایپا سال‌هاست که با برند کره‌ای کیا همکاری می‌کند و محصولات خوبی را در این چند سال مونتاژ کرد. سراتو یکی از همان محصولات موفق است که نخستین بار در سال 93 و پس از یک وقفه در قرارداد سایپا و کیا، مونتاژ شد و به دست مشتریان رسید. در آن زمان تعداد محدودی سراتو وارداتی نیز در بازار موجود بود که تفاوت‌هایی با نسخه مونتاژی داشت. امکاناتی مانند ESP، ایربگ‌های جانبی، آینه تاشو برقی، استارتر و ترمزهای دیسکی عقب، از سراتو سایپا حذف شدند. البته از سال 96، نسخه 2 لیتری آپشنال تولید شد که امکاناتی را مانند سانروف، سوییچ هوشمند، پدال شیفتر، سنسور و دوربین عقب و صندلی‌های چرم، ارائه می‌دهد. نسخه 1.6 لیتری سراتو، 124 اسب‌بخار قدرت و 156 نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ در حالی که نسخه 2 لیتری، 154 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سراتو سایپا تا سال 98 تولید شد و نسخه‌های صفر کیلومتر آن در محدوده یک میلیارد تومان قیمت دارند.

پژو 2008

ایران‌خودرو در سال 96 پژو 2008 را به کشور آورد و مونتاژ آن را آغاز کرد. این کراس‌اور کوچک با طراحی زیبای خود، نظر مشتریان ایرانی را جلب کرد و در بازار ایران موفق شد. پژو 2008 تعلیق نرمی دارد و با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ ( EP6) خود، شتاب قابل قبول 8.2 ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. این پیشرانه قادر است 163 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رسد. کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، دوربین عقب، نمایشگر 7 اینچی لمسی، کول باکس و ... از امکانات رفاهی پژو 2008 است. این کراس‌اور کوچک فرانسوی تا سال 99 تولید شد و این روزها قیمتی در حدود یک میلیارد و 130 میلیون تومان دارد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها