|
کدخبر: 303985

لیست تکان‌دهنده از مشکلات مسی‌ها

تحریم‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ ارز و تورم بیش از ۵۰ درصد باعث شده فعالان مس با افزایش هزینه‌ها روبه‌روشده و سودشان مدام رو به کاهش برود.

اقتصاد لیست تکان‌دهنده از مشکلات مسی‌ها

تحریم‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ ارز و تورم بیش از ۵۰ درصد باعث شده فعالان مس با افزایش هزینه‌ها روبه‌روشده و سودشان مدام رو به کاهش برود. با بررسی روند قیمت‌ها در یک سال گذشته متوجه افزایش چشمگیر هزینه‌ها خواهیم شد. به طور مثال، قیمت‌ها از تنی ۱۵ هزار تومان در سال گذشته به حداکثر تنی ۷۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است! در نتیجه تورم هزینه‌های مسی‌ها را افزایش و سود آنها را کاهشی کرده است. به این ترتیب هرچند قیمت جهانی مس چشمگیر بوده است، اما تورم باعث شده که مسی‌ها فقط زنده بمانند. مساله‌ای که بیش از حد چشمگیر است دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری است که باعث شده فعالان این عرصه نتوانند آن‌طور که باید به سود مدنظر خود دست پیدا کنند.

عضو هیات‌رییسه انجمن مس با بیان اینکه قیمت مس به دو عامل بستگی دارد، گفت: افزایش قیمت جهانی مس به‌طور حتم بر قیمت آن در ایران تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه قیمت فلز مس در دوسال اخیر جهشی بوده است، در نتیجه شاهدیم که قیمت‌ها در کشور ما هم صعودی شده و به طور مثال از ۶ هزار به ۸ هزار رسیده است.

احمد مشکانی با اشاره به عامل دیگر یعنی افزایش نرخ دلار در افزایش قیمت مس اظهار کرد: نرخ دلار به تحریم‌ها بستگی دارد و این مهم باعث شده که دلار روند صعودی داشته باشد. او در ادامه نتیجه‌گیری کرد که قیمت جهانی مس با توجه به این عوامل افزایشی بوده و این موضوع ارتباطی به سیاست‌های داخلی در کشور ندارد.

تبعات معضل تورم

عضو هیات‌رییسه انجمن مس در ادامه با اشاره به معضل تورم در ایران، بیان کرد: نرخ تورم در کشور ما مدام افزایشی بوده است؛ موضوعی که چندان خوشایند فعالان اقتصادی کشور نیست. در حالی که تورم همین چند وقت پیش ۲۰ درصد بود قیمت مس مبلغی مشخص داشت، اما وقتی تورم ۵۰ درصد شد، باز هم قیمت مس تغییری نکرد! در نتیجه هزینه‌های فعالان مس افزایشی‌شده و سود آنها روند کاهشی به خود گرفته است.

مشکانی ادامه داد: این مساله باعث شده که قیمت ماده معدنی از تنی ۱۵ هزار تومان در سال گذشته به تنی ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان در سال جاری برسد! در نتیجه شاهدیم که تورم موجب شده که هزینه‌ها افزایش و سود مسی‌ها کاهشی شود. به این ترتیب هرچند معیار جهانی قیمت مس مناسب است، اما تورم باعث شده مسی‌ها از قیمت خوب لذت نبرند و در نهایت باید گفت که ما فقط زنده مانده‌ایم. از طرفی تحریم‌ها مانع سود خوشایند مسی‌ها شده، چراکه هزینه را به شدت افزایش داده است.

وضعیت سوخت معادن

عضو هیات‌رییسه انجمن مس در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی انرژی چه تاثیر منفی‌ای بر فعالیت صنایع مس می‌گذارد، گفت: قیمت انرژی ایران در کل ارزان‌تر از جهان است و همه آگاهیم که به صورت واقعی نیست و ممکن است از طرفی این موضوع جذاب باشد، اما از طرفی شاهد نقش پررنگ دولت در قالب قیمت‌گذاری دستوری هستیم. این مساله باعث شده که در فروش محصول با مشکلاتی روبه‌رو شویم.

مشکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر خریداری سوخت معادن خیلی سخت‌تر از قبل شده، گفت: در واقع اگر کارخانه مصرف سوخت بالایی داشته باشد، دولت سوخت مورد نیاز را در اختیارش قرار نمی‌دهد. به این ترتیب مشکل تامین انرژی باعث شده که فعال معدنی انرژی ارزان را به طور آزاد، اما در قالب قاچاق خریداری کند. از آنجایی که به ما سوخت لازم نمی‌دهند مجبور می‌شویم آن را قاچاق کنیم و در نتیجه تولید‌کننده از نگاه دولت تبدیل به قاچاقچی می‌شود.

او با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری ارزان بودن انرژی را از بین می‌برد، پیشنهاد داد: دولت هزینه انرژی ارزان را به قیمت واقعی به ما بدهد. از آن طرف ما هم بتوانیم به قیمت واقعی بفروشیم. در واقع تولید‌کننده باید بتواند به سود برسد، اما مشکل انرژی ارزان این است که پشتش کلی ماجرا دارد و شاهد هستیم که دولت در آن نقش پررنگی ایفا می‌کند.

مشکانی تاکید کرد: متاسفانه آنهایی که در تنظیم بازار فعالیت می‌کنند آگاه نیستند که موازنه را به خوبی انجام بدهند و در نتیجه بیشتر به تولید‌کننده فشار وارد می‌کنند که در نتیجه تبدیل به دلال می‌شود. این شرایط و افزایش هزینه‌ها باعث شده تا دو سال دیگر معادن کوچک و متوسط از بین بروند.

بلای محدودیت انرژی

عضو هیات‌رییسه انجمن مس با اشاره به وضعیت برق معادن مس گفت: لیچینگی‌ها در واقع به نفت سفید نیاز دارند، ولی به دلیل اینکه این ماده به طور آسان در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد؛ در نتیجه آن را از بازار آزاد با قیمت بالا خریداری می‌کنند.

مشکانی در ادامه با اشاره به کمبود برق گفت: این مساله ضرر بالایی را به مسی‌ها می‌رساند، چراکه کل کارخانه از فعالیت می‌افتد. در واقع به این خاطر که ۱۸ ساعت طول می‌کشد یک فرآیند در کارخانه انجام شود، وقتی وسط کار برق را قطع می‌کنند معلوم نیست چه بلایی سر تولید لیچینگی‌ها، فولوتاسیون و… می‌آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکل تامین ماشین‌آلات نو و وضعیت سوخت‌رسانی در کشور گفت: به دلیل اینکه به ما اجازه ورود ماشین‌آلات نو نمی‌دهند، در نتیجه ناچار شده‌ایم ماشین‌آلات مستهلک خریداری کنیم. در این روند هزینه سوخت ما دو برابر بیشتر از تامین هزینه سوخت ماشین‌آلات نو شده است. این در حالی است که دولت مطرح می‌کند معادل ماشین‌آلات نو سوخت به ما ارائه می‌دهد که در نتیجه میزان کمی است! در واقع مشکل تامین سوخت تقصیر ما نبوده بلکه آنها اجازه نمی‌دهند سوخت را خریداری کنیم.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها