|
کدخبر: 322735

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

بورس با سر سقوط کرد! / خبرهای مهم تاثیرگذار در بازار سرمایه

در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲،۱۵۰،۲۰۹ واحد رسید که نشانگر یک افت بیش از ۱۳ هزار واحد نسبت به روز قبل است. این افت منجر به کاهش قابل توجهی در ارزش کل بازار می‌شود.

اقتصاد بورس با سر سقوط کرد! / خبرهای مهم تاثیرگذار در بازار سرمایه

در تاریخ ۲۳ اسفند ماه، بازار بورس تهران با شاخص کل مواجه به کاهش قیمت‌ها بود و ارزش سهام در آن روز کاهش یافت. این امر منجر به تغییر رنگ بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و آنها به رنگ قرمز تغییر کردند. رنگ قرمز نشانگر کاهش قیمت نسبت به قیمت قبلی سهم است و به این ترتیب نشانگر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت احتمالاً ناشی از نگرانی‌ها و فروش فشرده توسط سرمایه‌گذاران است که به دلیل اخبار و شرایط اقتصادی در حال فروش سهام خود هستند. تنزلات قیمت در بازار بورس ممکن است ناشی از عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی باشند که تأثیر قابل مشاهده‌ای بر بازار سرمایه دارند.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل بالای ۸ هزار واحد ریخت. نمادهای بورسی مانند شپنا، فولاد، وغدیر، فملی، شبندر، فارس و تاصیکو تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش بیشتر شد تا با ریزش ۳۸۹۸ واحدی به ۷۳۲ هزار و ۴۶ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۱۳  هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۴,۵۷۷,۹۷۲.۳۵۲ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۷۱,۱۱۹.۷۹۲ میلیارد ریال و حجم معاملات ۱۱.۴۵۸ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، بپاس، وسپهر، مادیرا، آریان، هرمز و شگویا هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

 «رامین ابوالفضلی» به عنوان مدیر عامل صندوق توسعه بازار سرمایه منصوب شد.

یک کارشناس اقتصاد کلان: بازار سرمایه با جذب نقدینگی‌های راکد و تزریق آن‌ها به بخش‌هایی که به سرمایه نیاز دارند، سبب افزایش گردش مالی و رونق در اقتصاد می‌شود.

یک کارشناس بازار سرمایه: وجود تعداد زیادی پروژه صنعتی در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد که تنها راه تامین منابع مالی مورد نیاز آنها کمک و بهره‌گیری از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌گذاران  است.

یک تحلیلگر بازارهای مالی: با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و هدایت منابع موجود این صندوق‌ها به سمت واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف، شاهد کنترل تورم خواهیم بود.

چارچوب کلی واگذاری سهام عدالت جدید به مشمولان، رفع موانع و تسهیل واگذاری بنگاه‌های دولتی از طریق شیوه‌های ترکیبی و واگذاری مدیریت به بخش غیردولتی در شرکت‌هایی که سهام دولت در آنها اندک است، در جلسه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ژانویه «۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲» امسال با افزایش نقطه به نقطه ۳۹.۹ درصدی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید و با یک پله صعود، پس از آلمان در رتبه نهم رده‌بندی برترین تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.

 واگذاری بلوک بیش از ۵۱ درصدی پتروشیمی شازند

بلوک ۵۱.۳۲ درصدی پتروشیمی شازند از طریق بورس در فرآیندی کاملا شفاف و رقابتی به پالایشگاه تهران واگذار شد.

بانک ملی با هدف اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم درباره کاهش تصدی‌گری و واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها، بیش از ۵۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند را از طریق بازار اول بورس اوراق و بهادار تهران به بالاترین قیمت واگذار کرد.

بر اساس این گزارش، عرضه بلوک ۵۱.۳۲ درصدی پتروشیمی شازند، بر مبنای مصوبه هیات وزیران، در بازار اول بورس به صورت کاملا شفاف و رقابتی انجام شد و پالایشگاه تهران با بالاترین قیمت پیشنهادی موفق به خرید آن شد.

همچنین، این واگذاری که گامی عملی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری است، علاوه بر شفافیت در فرآیند، یک بنگاه بزرگ اقتصادی را به زنجیره اصلی خود یعنی پالایشگاه متصل و به خریدار با اهلیت واگذار کرد.

عرضه ۳ هزار میلیارد تومان صکوک مرابحه

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه یک شرکت خودرویی به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از طریق فرابورس از امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه به مدت سه روز کاری عرضه می‌شود.

مزیت‌های واریز سود ناشران با سجام

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از آنجایی که شرکت‌های سبدگردان در سهام بنیادی با پرداخت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری می‌کنند، واریز به موقع سود تقسیمی توسط مجامع موجب می‌شود ضمن سرمایه‌گذاری مجدد برای سبدها، بازده آنها نیز افزایش یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها