|
کدخبر: 127196

مخالفت خودروسازان با طرح تحول بازار

با نزدیک شدن به زمان بررسی طرح تحول صنعت و بازار خودرو در صحن علنی مجلس صدای مخالفت خودروسازان با بخش‌هایی از این طرح حالا به گوش می‌رسد. جدی‌ترین مخالفت خودروسازان با تداوم حضور شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی آنها است.

براساس طرح تحول صنعت و بازار خودرو که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تهیه شده است، خودروسازان موظفند برخی از خودروهای خود را طریق ساز و کار تعریف شده در بورس کالا عرضه کنند. ایده عرضه خودرو در بورس کالا از همان ابتدا با موافقت خودروسازان روبه‌رو بود حال آنکه هم‌اکنون خودروسازان ساز مخالفت خود را با بخشی از این نوع عرضه کوک کرده‌اند. آنچه مشخص است تولید‌کنندگان خودرو ظاهرا با حضور شورای رقابت در پروسه تعیین قیمت پایه محصولات تولیدی مخالف هستند.

ساز و کار بورس کالا به این صورت است که برای هر محصولی که در آن عرضه می‌شود باید یک قیمت پایه تعیین شود.

طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو به‌دنبال این هستند که قیمت پایه محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت تعیین و در اختیار مسوولان بورس کالا قرار گیرد، اما مدیران خودروساز با اشاره به خساراتی که قیمت‌گذاری از مسیر شورای رقابت طی سال‌های گذشته متوجه آنها کرده به‌دنبال این هستند که شورای رقابت را از این پروسه حذف کنند و سازمان حمایت را به جای آن بنشانند.

در این ارتباط احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در بندی از طرح تحول صنعت و بازار خودرو، شورای رقابت مکلف به تعیین نرخ پایه قبل از کشف قیمت نهایی در بورس شده تاکید کرده که خودروسازان از شورای رقابت خاطره خوشی ندارند و با روشی که شورای رقابت در نظر دارد، شرکت‌های خودروساز همواره زیان کرده‌اند و این شیوه صحیحی نیست.

نعمت بخش از ارائه پیشنهاد جایگزینی سازمان حمایت با شورای رقابت به طراحان طرح تحول خودرو خبر می‌دهد و آن طور که او می‌گوید طراحان طرح قبول کرده‌اند که سازمان حمایت مسوول تعیین قیمت پایه محصولات تولیدی خودروسازان برای عرضه در بورس کالا باشد.

با توجه به جایگاه قانونی شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری کالاهایی که از بازار انحصاری (از جمله خودرو) برخوردار هستند مشخص نیست که جابه‌جایی مدنظر خودروسازان تا چه میزان امکان عملیاتی شدن دارد.

اما چرا خودروسازان به‌دنبال این هستند تا در پروسه تعیین قیمت پایه محصولاتشان برای عرضه در بورس کالا سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت کنند؟

براساس نظر طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو قرار است بعد از تعیین قیمت پایه، قیمت خودرو براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس تعیین شود، اما آنچه در وهله اول به حساب خودروسازان واریز خواهد شد تنها قیمت پایه تعیین شده برای محصولات تولیدی است.

با توجه به این ساز و کار خودروسازان نگران این هستند که باز هم شورای رقابت قیمت پایه را پایین‌تر از قیمت تمام شده تعیین کند و این اتفاق به معنی تداوم زیان شرکت‌های خودروساز خواهد بود. بنابراین مدیران خودروساز با توجه به اینکه سازمان حمایت از زیر مجموعه‌های وزارت صمت است و به‌نوعی خودروسازان در آن دست بالا دارند به‌دنبال این هستند تا سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر