|
کدخبر: 127709

تحریم‌ ها قیمت دلار را بالا برد؟

بازار ارز این هفته را بر خلاف هفته گذشته آغاز کرد؛ درحالی که شنبه هفته گذشته آغاز ریزش در بازار بود، امروز قیمت این اسکناس امریکایی رکوردی جدید در افزایش ثبت کرد. به اعتقاد میثم رادپور به دنبال خبر تحریم‌های بانکی امریکا بازار ارز واکنش‌ نشان داده است.

بعد از چند هفته افزایش پیاپی در بازار ارز، دلار ابتدای هفته گذشته بیش از دو هزار تومان ریزش داشت اما در روزهای پایانی همین هفته قیمت دلار در حال ورود مجدد به کانال ۳۰ هزار تومانی بود و گفته می‌شد بازارساز به سختی و پس از چند بار مچ‌اندازی با نوسان‌گیران این ارز را در کانال ۲۹ هزار تومان نگه داشته است. در چنین شرایطی وزارت خزانه‌داری امریکا عصر پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۸ نهاد مالی ایرانی اعمال کرد.

روز شنبه قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ملی رکورد تازه‌ای ثبت کرد و به ۲۹هزار و ۹۵۰ تومان رسید. در بازار آزاد نیز نرخ این اسکناس امریکایی بار دیگر از ۳۰ هزار تومان گذشت و در ساعات اولیه بازار روز شنبه با قیمت ۳۰هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

اما علت اصلی افزایش قیمت‌های امروز چه بود؟ آیا این خبر تحریم‌های تازه بوده ‌که در گام اول کار خود را کرده است؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، معتقد است که بازار در همان زمان اعلام خبر تحریم‌ها، نخستین واکنش‌ها را نشان داد. روند ارز صعودی بود و این اخبار هم مزید برعلت شد. چرا که تاثیر تحریم‌های تازه یک جنبه روانی و یک جنبه عملی دارد هرچند که این دو موضوع از هم خیلی قابل تفکیک نیستند.

او می‌گوید: این که در عمل با این تحریم چه محدودیت‌هایی قرار است اعمال شود جای سوال دارد اما این که در پی این خبر انتظاری ایجاد شده و این انتظار اثرش در قیمت‌ها منعکس می‌شود ماجرای دیگری است.

به گفته او این که امریکا بخواهد با این تحریم‌ها کار را حتی برای صرافی‌های ایران، که درحال‌حاضر تنها مجرای نقل و انتقالات کشور هستند، نیز سخت کند مشکل را برای ما پیچیده‌تر می‌کند. البته به نظر می‌رسد تشخیص این صرافی‌ها، برای امریکا کار سختی باشد.

رادپور می‌افزاید: این که چطور قرار است تشخیص دهند که شخصی با صراف‌های ایرانی کار می‌کند همچنان جای سوال دارد. البته دور از ذهن هم نیست که با پیشرفت‌هایی که کرده‌اند و نرم‌افزارهایی که ساخته‌اند کار شناسایی را برای خود ممکن کرده باشند. شاید هم با لیست‌هایی مواجه باشیم که شامل افراد شناسایی شده‌ هستند. اما اگر دستورالعمل‌های کلی به بانک‌هایشان ابلاغ شود کار برایشان بسیار دشوار است ولی در کل نمی‌توان گفت این امکان برایشان وجود ندارد.

این کارشناس تاکید می‌کند که امریکا تا امروز هر چه گفته را عملی کرده است و ما همیشه آثار آن را دیده‌ایم. همین حالا هم هزینه نقل و انتقالات در نظام ارزی ما به شدت بالاست و این تماما اثر تحریم‌ها است. اگر تحریم اجرا شود ارز بیش از این‌ها بالا خواهد رفت.

او ادامه می‌دهد: درست است که نمی‌توانند تمام راه‌ها را ببندند اما با هر تحریم انقدر هزینه‌ها بالا می‌رود که با یک بررسی درمی‌یابیم حضور این تحریم‌ها حدود ۸۰ درصد قیمت ارز را در بر گرفته است. همچنین تخطی از تحریم‌ها ترسی را در طرف‌های معامله‌گر ایرانی، افرادی که در کشور دیگری با اسم و ملیت دیگری برای ایرانیان پول جابه جا می‌کنند، ایجاد می‌کند و موجب نگرانی آنان می‌شود.

بازار ارز در روزهای پیش از انتخابات

او درباره کاهش قیمت بیش از دو هزار تومانی در ابتدای هفته گذشته نیز عنوان می‌کند: این کاهش آغاز یک روند نبود احتمالا یک نویز بود که معلوم نبود از کجا نشئت گرفته است. علت روشنی را هم نمی‌توان برای این کاهش مطرح کرد و هر چه مطرح می‌شود گمانه است.

به باور این کارشناس در کنار تحریم تاثیر مسئله انتخابات را هم باید در نظر گرفت، چرا که بایدن شانس بیشتری از ترامپ دارد و این می‌تواند تاثیر روانی خودش را در روزهای آینده بازار بگذارد. اگر حتی به دور از رویاپردازی هم نگاه کنیم بالاخره بازار ارز ما با حضور بایدن ممکن است دوران آرامشی را به خود ببینید درست بر خلاف ترامپ.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر