|
کدخبر: 271283 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی؛

الزامات سفر به کربلا مشخص شد/ پیاده روی اربعین رایگان نیست

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفت: بدون ثبت‌نام در سامانه سماح امکان خروج از کشور وجود ندارد. زیرا بحث بیمه و واکسیناسیون مورد توجه قرار گرفته است. سامانه سماح تا روزهای منتهی به اربعین برقرار است.

گردشگری  الزامات سفر به کربلا مشخص شد/ پیاده روی اربعین رایگان نیست

با نزدیک شدن به زمان اربعین حسینی سیل عظیمی از دوستداران اباعبدالله، راهی کشور عراق می‌شوند تا در بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان شرکت کنند. زمان کرونا از ورود زائران جلوگیری می‌شد اما هم‌اکنون که تقریباً در زمان پسا‌ کرونا هستیم؛ این گردهمایی برای بار دیگر از سر گرفته‌ شده است. امسال ستاد اربعین شرط ورود زائران به این کشور را ثبت‌نام در سامانه سماح دانسته است. پس از ثبت‌ نام اولیه زائران برای درج کارت واکسیناسیون و بیمه خود در این سامانه به مشکل خورده‌اند که پیرامون این موضوع گسترش نیوز با مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی به گفت‌وگو پرداخته است.

شرط خروج از مرز در زمان اربعین

امید کوثری‌فر؛ مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی در رابطه با مراحل ثبت‌نام در سامانه سماح گفت: بدون ثبت‌نام در این سامانه امکان خروج از کشور وجود ندارد. بحث بیمه و واکسیناسیون مورد توجه قرار گرفته است. سامانه سماح تا روزهای منتهی به اربعین برقرار است اما پیشنهاد ما به زائران این است که هرچه سریع‌تر ثبت‌نام خود را نهایی کرده و به‌ روزهای پایانی موکول نکنند تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشند. ثبت‌نام‌ها امکان ویرایش دارد به‌ عنوان‌ مثال اگر مرز هوایی را انتخاب کرده باشند، می‌توانند به مرز زمینی تغییر دهند؛ این‌چنین ویرایش‌ها قابل جایگزین و تغییر هستند. بر اساس اطلاعاتی که متقاضی وارد می‌کند، زمان ورود و خروج، تعیین مرز خروجی و ورودی و نوع وسیله حمل‌ونقل آن‌ها نسبت به انتخاب زوار مشخص می‌شود. ثبت اطلاعات برای ستاد اربعین از این‌ جهت مهم است تا بتواند بهتر و با امکانات بیشتر این پیاده‌روی را برای زائران اربعین حسینی مدیریت کند. به‌ طور مثال وقتی مسئولان مرتبط بدانند از کدام مرزها بیشتر خروجی و ورودی را داریم، نسبت به‌ تناسب افراد امکانات، خدمات و موکب برای زائران فراهم می‌کنند تا با آسودگی بیشتر این مسیر را طی کنند. ستاد اربعین محدودیتی برای اعزام افراد قائل نشده است و تمامی افرادی که تمایل به انجام این سفر دارند با تکمیل ثبت‌نام در سامانه، جزء زائران قرار می‌گیرند.

کوثری فر-اربعین

 

تزریق ۲ دز واکسن و پرداخت حق بیمه از الزامات سفر اربعین

وی در خصوص الزامات سفر اربعین گفت: کسانی که جز یک و نیم میلیون پیش ثبت‌نام قبلی هستند، حتماً ثبت‌نام خود را قطعی و تکمیل کنند. متقاضیان سفر جدید که پیش ثبت‌نام نداشتند، حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. زائران نفری ۱۸ هزار تومان برای بیمه در سایت سماح پرداخت خواهند کرد تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که در چندین سال گذشته این کمترین مبلغ بیمه برای زائران است. بیمه مرکزی بخش قابل‌توجه آن را پرداخت می‌کند و تنها ۱۸ هزار تومان آن بر عهده زائران است.

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین افراد باید حداقل ۲ دز واکسن خود را تزریق کرده باشند. اگر ۶ ماه از زمان آخرین تزریق گذشته باشد باید دز یادآور را حتماً بزنند تا در ثبت‌نام نهایی سامانه به مشکل برخورد نکنند. ارتباط سیستمی که سامانه سماح با سامانه ایران من و ستاد ملی کرونا و دیگر ستاد‌های مرتبط وجود دارد، باعث شده است به‌طور کامل این موارد بررسی شود تا ما بتوانیم شرایط مطلوبی را برای زائران فراهم کنیم.

زائران برای نجات از گرما سفر خود را کوتاه کنند

کوثری‌فر پیرامون فصل گرما و تمهیداتی که ستاد اربعین حسینی برای مقابله با آن انجام داده است، گفت: تقریباً ۱۱ سالی که پیاده‌روی اربعین را پیش رو داریم در فصل گرما قرار خواهد گرفت که البته نه‌تنها گرما حتی مسائل دیگر هم مانع حضور زوار در این پیاده‌روی نخواهد بود. ما قصد داریم، شرایط حضور در پیاده‌روی اربعین را روزبه‌روز تسهیل کنیم و هرسال بهتر از سال‌های گذشته این اجتماع بزرگ برگزار شود. بر این اساس در حوزه پایانه‌های مرزی و مسیرهای مشخص تردد زوار در زمان اربعین زیرساخت‌ها را باهمت خیرین، مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌هایی که نذوراتی در این رابطه داشتند را توسعه دادیم تا به‌تدریج بتوانیم سازه‌های ثابتی را ایجاد کنیم تا زوار از امکانات، سایه‌بان و آب شرب پایدار در زمان‌های گرما به‌ راحتی استفاده کنند و با مشکلات کمتری رو به رو شوند.

وی افزود: عزیزانی که در سفر اربعین شرکت می‌کنند بر اساس ملاحظات بهداشتی و درمانی سعی کنند زمان پیاده‌روی خود را کاهش دهند. در قالب‌های مختلف برای زوار اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اما توصیه بر این است که زائرانی که در پیاده‌روی شرکت می‌کنند، زمان پیاده‌روی خود را از غروب به بعد قرار دهند تا کمتر گرما اذیتشان کند. از چتر به‌عنوان سایه‌بان می‌توانند استفاده کنند. البته موکبان آب آشامیدنی و یخ را فراهم می‌کنند تا اگر زائری دچار گرمازدگی شده بود، به آن‌ها کمک کنند. مواکب درمانی که از طریق هلال‌احمر، وزارت بهداشت و سازمان اورژانس برقرار شده است به زائران خدمات ارائه خواهند داد تا از این زمان با شرایط بهتری عبور کنند. الزامات دیگر که زوار نیاز دارد نیز از طریق پک‌های آموزشی کمیته آموزشی اربعین برای یک راهپیمایی ایمن و سهل در اختیارشان گذاشته می‌شود و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

تمامی مرزها به روی زائران باز است

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: در تمامی مرزها امکانات مهیا است و محدودیتی برای خروج زوار از مرزهای مختلف وجود ندارد. هرسال مرز خسروی و مهران مورد توجه بیشتر زائران برای تردد است اما تمامی مرزها آماده‌ خدمات‌رسانی به زوار هستند. مرزهایی که برای عبور زوار چه از مرزهای هوایی و چه زمینی تعریف‌ شده است بر اساس نیاز و اقبالی که افراد دارند، امکانات مناسبی را فراهم کرده‌ایم. هر زائر با توجه به شرایط استان مبدأ خود می‌تواند مرز مورد نظر را انتخاب کند.

کوثری فر در پاسخ به این سؤال که اتباع خارجی از کدام مرزها امکان تردد دارند گفت: در نظر گرفته‌ شده است اتباع خارجی از مرز شلمچه تردد داشته باشند. صرفاً زائرانی که از همسایه‌های شمالی کشور می‌خواهند به کشور عراق بروند به دلیل بعد مسافت، از مرز خسروی هم امکان ورود و خروج خواهند داشت.

سفر اربعین رایگان نیست

وی در پایان گفت: توصیه ما بر این است زوار مدیریت زمان داشته باشند و به چند نکته توجه کنند. این باور را باید اصلاح کنیم که سفر اربعین یک سفر کاملاً رایگان است. زائران پیش‌بینی هزینه‌هایی که در سفر دارند را باید داشته باشند که هم کرامت خودشان حفظ شود و اینکه در طول سفر دچار مشکل نشوند. زائران برای استراحت فقط به دنبال موکب ایرانی یا مختص شهر خود را نباشند. زائران در نظر داشته باشند بحث‌های تفرقه‌برانگیز را در مواکب و شهرها مطرح نکنند. نوع نگاه زوار ما باید کمی تغییر کند و به این نکته توجه داشته باشند که اصل حاکمیتی قانون و حاکمیتی ضوابط کشور عراق مورد توجه قرار بگیرد. زیرا میزبان اصلی آن‌ها دولت و مردم کشور عراق هستند و باید برای آن‌ها احترام قائل بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها