|
کدخبر: 263829 نعیمه صفری تبار

در گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با سرپرست معاونت میراث فرهنگی اردبیل مطرح شد:

تخریب بازار سنتی اردبیل ؛ شایعه یا واقعیت؟

ریزش متروپل آبادان باعث شده است تا نگرانی‌ها در خصوص تخریب ساختمان‌های قدیمی و جدید در کشور بیشتر شود. ساختمان هایی که با ریزش آن اتفاقی ناگوارتر از متروپل و پلاسکو را رقم می‌زند.

گردشگری تخریب بازار سنتی اردبیل ؛ شایعه یا واقعیت؟

هفته گذشته خبری مبنی برتخریب بازار تاریخی اردبیل در رسانه ها منتشر شد، خبری که طی آن سعید ایرانی جم رئیس جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل گفته بود: برخی از قسمت‌های پر رفت و آمد بازار تاریخی اردبیل در آستانه تخریب و فروپاشی است و خطر جدی در کمین شهروندان است؛ حادثه اخیر متروپل قلب تمام ایرانیان را به درد آورد؛ ما اگر دیر اقدام کنیم حادثه‌ای به مراتب بدتر از متروپل در انتظار اردبیلی‌ها خواهد بود.گسترش نیوز به بررسی این موضوع پرداخته است.

تخریب یا بازسازی؟

فردین عینی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر اردبیل تخریب و فروپاشی بازار سنتی اردبیل را رد کرده و در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: خبری که طی روزهای گذشته  در حال انتشار است، درست نیست و تنها ۲ بخش کوچک این بازار دچار سستی بنا و تخریب شده است. این بازار دارای بیش از ۱۰ سرا می‌باشد که بارها سرا‌های مختلف آن بازسازی و مرمت شده است. این بخش هایی که در حال تخریب هستند، تنها ۲ سرا می‌باشند که یکی از این‌ها انبار است.

فردین-عینی

وی خاطر نشان کرد: سرای زنجیرلو و سرای پنبه فروشان کمی درحال تخریب است که طرح مرمتی آن آماده و تاییدیه آن از شورای فنی گرفته شده است و منتظر ابلاغ اعتبار آن هستیم تا بازسازی این بنا را آغاز کنیم. طی تفاهمنامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده ؛ توافق شده است با فروش یک زمین اعتبار آن به مرمت و بازسازی این بازار داده شود. به محض دریافت اعتبار ما آمادگی کامل برای بازسازی این بنا را داریم.

عینی ادامه داد: بازار سنتی اردبیل دارای راسته‌ها و سراهای مختلفی است که تنها ۲ سرای آن درحال تخریب است که با وجود انتشار این خبر مردم ترس از آمدن به این بازار را پیدا کرده‌اند و این بازار از نظر اجتماعی و اقتصادی دچار تبعات شده است.

 وی اضافه کرد: طی توافقی که با بازاریان صورت گرفته است قرار بر این شده که نصف مبلغ بازسازی را خود کسبه پرداخت کنند و نصف دیگر آن را سازمان میراث فرهنگی تقبل کند، تا از تخریب این ۲ سرا جلوگیری شود. از سال ۹۹ به میراث فرهنگی قول اختصاص ۱۶ میلیارد بودجه را برای بازسازی این اماکن داده شده است که متاسفانه هنوز این امر صورت نگرفته است. هرچه سریع تر تامین اعتبار صورت بگیرد ما همان زمان شروع به بازسازی می‌کنیم. مرمت‌ها به صورت عین به عین انجام می‌شود و تغییری در آنها داده نمی‌شود.

توسعه گردشگری اردبیل

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اردبیل اضافه کرد: یکی از شهرهای مهم ایران اردبیل است که هر ساله با توجه به آب و هوای معتدل و خنکی که دارد و با استفاده از آب‌های معدنی که در شهرهای نزدیک این استان وجود دارد گردشگران زیادی را مخصوصا در فصل تابستان جذب می‌کند؛ ولی به نظر می‌رسد اردبیل طبیعت و جاذبه‌های بیشتری برای عرضه دارد که هنوز بکر مانده و بسیاری از گردشگران و مسافران هنوز به این مناطق سفر نکرده‌اند.از مسئولان انتظار می‌رود برای توسعه این شهر زیبا کاری انجام دهند.

عینی در خصوص جذب گردشگری این استان گفت: طی آماری که اخیرا به معاونت داده شده است گردشگری در این استان بهتر شده است و آمار‌ها نشان می‌دهد که این تعداد در حال افزایش هم می‌باشد. حال که در زمان پسا کرونا به سر می‌بریم با تلاشی که اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برای جذب گردشگر انجام داده است انتظار می‌رود در تابستان افراد زیادی به شهر اردبیل و سرعین مراجعه کنند.

وی ادامه داد: برای جذب گردشگر در استان اردبیل کارهایی صورت گرفته است و بسیاری از موزه‌ها توسعه یافته است به طور مثال در مجموع جهانی شیخ صفی ۸ بخش «سکه، کتیبه‌های سنگی، تاریخی، فرش و....» اضافه شده است. اگر که قبلا با ۱ ساعت زمان کل موزه را بازدید می‌کردند با اضافه شدن این بخش‌ها حداقل ۵ ساعت فرصت لازم است.ماندگاری مسافر در این موزه را بالا برده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اردبیل در خاتمه افزود: ۲ پایگاه ملی به مجموعه‌های گردشگری اردبیل افزوده شده است. یک پایگاه ملی کنزق و دیگری پایگاه ملی شهریاری به این اماکن اضافه شده است. موزه شهرداری در سال ۹۷ و یک موزه خصوصی در سال ۹۸ به مجموعه تفریحی اردبیل اضافه شده است. در فضاهای مجازی تبلیغات این مراکز انجام می‌شود، که این عمل باعث شده پای گردشگر خارجی هم به این شهر باز شده است. امید بر این است با تلاش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اماکن تفریحی و گردشگری افزایش یابد و شاهد رفت و آمد مسافران ایرانی و خارجی در این شهرهای زیبا هم باشیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها