|
کدخبر: 164697 سهیل فرزین

مدیرعامل سایت آذربایجان غربی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

آینده ای تاریک در انتظار صنعت نمایشگاهی

غلامی گفت: اکثر سایت های نمایشگاهی کشور به مرز ورشکستگی صد درصدی رسیده اند.

نمایشگاه آینده ای تاریک در انتظار صنعت نمایشگاهی

پس از شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۹۸ بسیاری از سایت های نمایشگاهی در سطح کشور تا کنون موفق به برگزاری رویدادهای خود نشده اند. فعالان نمایشگاهی این استان ها بر این باورند که نگاه سلیقه ای و غیرمتخصصانه به این صنعت موجب شده که زیان فراوانی به این حوزه وارد شود. یکی از این سایت ها که آخرین رویداد نمایشگاهی خود را در اواخر بهمن ماه ۹۸ برگزار کرده و تا کنون موفق به برگزاری رویداد نشده سایت استان آذربایجان غربی است.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با ترکمان غلامی، مدیرعامل این سایت نمایشگاهی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

سایت های نمایشگاهی در آستانه ورشکستگی

ترکمان غلامی در ابتدا عنوان کرد: صنعت نمایشگاهی در تمام دنیا پس از شیوع ویروس کرونا به صورت کامل زمین‌گیر شد و متاسفانه به علت نبود قوانین شفاف در امور نمایشگاهی کشور ما هیچ ارگان و نهادی از این صنعت حمایت نکرد. اکثر قریب به اتفاق سایت های نمایشگاهی کشور به مرز ورشکستگی صد درصدی رسیده اند. ما در سایت آذربایجان غربی برگزارکننده رویدادهای خارجی در اقلیم کردستان عراق نیز هستیم. اما متاسفانه کرونا این صنعت را در آن اقلیم نیز تحت تاثیر قرا داده است.

ترکمان-غلامی

برگزاری سلیقه ای رویدادها

وی در ادامه با بیان اینکه تقویم نمایشگاهی سایت آذربایجان غربی در سال جاری بسته شده است، گفت: این تقویم فعلا قابلیت اجرا ندارد؛ چراکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعلا این امکان را برای برگزاری رویدادها فراهم نمی کند. این در حالی است که پاساژها و بازارها و مکان های پررفت و آمد فعالیت دارند اما برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در استان آذربایجان غربی همچنان با تعطیلی مواجه است. نمایشگاه ها در مکانی برگزار می شوند که تمام پروتکل های بهداشتی در آن رعایت می شود و مدیر آن سایت نیز موظف به رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی است. متاسفانه علی رغم رعایت تمام پروتکل ها از اواخر بهمن ماه ۹۸ تا کنون هیچ رویدادی در استان آذربایجان غربی برگزار نشده است. جای تاسف است که در برگزاری رویدادها به صورت سلیقه ای عمل شد. در شرایط امروزی نیز با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا نمایشگاه ها دوباره به صورت بلاتکلیف به حال خود رها شدند.

ضرر و زیان شیوع ویروس کرونا به سایت آذربایجان غربی

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان آذربایجان غربی در ادامه گفت: شیوع کرونا موجب شد که بعضی از سایت ها به صورت کلی نیروهای خود را تعدیل کنند و برخی دیگر نیز با تعدیل نسبی از بار هزینه های خود کاهش دادند. ما نیز در سایت آذربایجان غربی با توجه به برگزاری چند رویداد محدود در اقلیم کردستان و با توجه به درآمد اندک نیروهای خود را حفظ کردیم. شیوع ویروس کرونا موجب وارد شدن ۶۰ میلیارد تومان ضرر به صنعت نمایشگاهی استان شده و از سویی دیگر نیز هزینه ۱۲ میلیاردی نیز برای ما ایجاد کرده است.

سردرگمی صنعت نمایشگاهی

غلامی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی در حال حاضر سردرگم است، گفت: در ادوار گذشته دولت مسئولیت سایت های نمایشگاهی به سازمان توسعه تجارت محول شد. گاها این مسئولیت به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران سپرده می شود. در برخی مواقع سازمان های صمت استان ها را متولی برگزاری رویدادهای استانی عنوان می کنند. نبود شفافیت در این خصوص چالش های این چنینی را به وجود می آورد. به علت بی توجهی سازمان توسعه تجارت حتی یارانه برگزاری رویدادهای خارجی به برگزارکنندگان داده نشده است. که این موضع نیز موجب ایجاد خسارت برای فعالان صنعت نمایشگاهی شد. در همین خصوص ما خواستار ایجاد یک سازمان امور نمایشگاهی در درون سازمان صمت استان بودیم که متاسفانه آن موضوع نیز به نتیجه نرسید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها ابزاری که می تواند کمک حال صادرات کشور باشد و نقش موثری در این زمینه ایفا کند، مراکز نمایشگاهی کشور هستند. ماموریت نمایشگاه های استانی معرفی توانمندی های کشور است. اما متاسفانه توجه خاصی به این موضوع نشده است. این امر به معنی تحریم صادرات و تولید داخلی و عدم توجه به توانمندی های کشور است. گفتنی است کشور آلمان امروزه دارای ۲۱میلیون مترمربع فضای نمایشگاهی است. همین امر موجب می شود که درآمدهای سرشاری وارد چرخه اقتصادی این کشور شود و هم صادرکنندگان این کشور جزو بهترین ها در سطح جهانی باشند. متاسفانه متولیان صنعت نمایشگاهی در کشور ما شناخت دقیقی از اهمیت این صنعت ندارند و همین مسئله موجب شده که وضعیت کنونی در این صنعت بزرگ و مهم ایجاد شود.

چالش ورود غیرمتخصصان به حوزه نمایشگاه

غلامی گفت: در کشور عراق که توجه چندانی به بخش تولید ندارند نیز صنعت نمایشگاهی از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. در شهر بغداد سالانه ۲۴ نمایشگاه اختصاصی کشورهای مختلف برگزار می شود. حال این آمار را با برگزاری رویدادهای خارجی در ایران مقایسه کنید. اگر ما می توانستیم صنعت نمایشگاهی را مدیریت کنیم صنعت گردشگری و هتلداری ما رونق زیادی می گرفت و صادرات و واردات کشور نیز با توسعه روبرو می شد. ورود غیرمتخصصان به این حوزه نیز امری سلیقه ای است که موجب ایجاد چالش در این صنعت می شود. تا مادامی که چنین نگاه سلیقه ای در این صنعت وجود داشته باشد ما به منابع ارزی و مالی دست نخواهیم یافت.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان آذربایجان غربی در پایان گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود آینده تاریکی در انتظار صنعت نمایشگاهی کشور خواهد بود.

ارسال نظر