|
کدخبر: 96807

معلم‌های ایرانی در جهان سرافراز هستند

وزیر آموزش و پرورش، گفت: کرونا پدیده علم گیر است و شاخص هایی هست که کشورها را با هم مقایسه می‌کنند و در این موضوع شاخصی به وجود آمد و معلمان در یک قیاس قرار گرفتند و در قیاس با سیستم‌های آموزشی دنیا در مقابله با کرونا معلمان ما سرافراز هستند و بسیار رفتار مسئولانه و خلاقانه رفتار کردند.

گسترش نیوز: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ویژه برنامه مدرسه تلویزیونی ایران با عنوان «صبحی دیگر» حضور پیدا کرد و با تبریک هفته معلم، به بیان توضیحاتی درباره آموزش در روزهای تعطیلی مدارس و آینده آموزش و پرورش پرداخت.

وی گفت: بعد از ورود کرونا، مدارس تعطیل شد اما مأموریت ما در تعلیم و تربیت تعطیل شدنی نیست. به هر حال مجموعه‌ای که برای صد سال آموخته که از طریق حضور در کلاس آموزش ببیند باید از روش هایی استفاده می‌کرد که به شکل دیگری باشد. هر چند این موضوع غافلگیری بزرگی نه تنها برای ما بلکه برای کل دنیا بود. این وضعیت ۱.۵ میلیارد دانش آموز و دانشجو رو در دنیا تحت تاثیر خود قرار داد و بزرگترین وقفه‌های آموزشی ایجاد کرد و کشورها همه در تکاپو بودند که چگونه این را به سرانجام برسانند تا جاییکه حتی برخی کشورها اعلام پایان سال تحصیلی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: ما برای عمر دانش آموزان ارزش قائل هستیم و دنبال این بودیم که از روش‌های دیگر کمک بگیریم تا آموزش را پی بگیریم. ما در این روزها از روش‌های مختلفی برای کمک به عدم تعطیلی آموزش در کشور استفاده کردیم و از کمتر از یک هفته بعد از اعلام تعطیلات کار را آغاز کردیم. آمار و ارقامی که ما و مسئولان شبکه آموزش دریافت کردند نشان می‌دهد. استقبال برنامه‌های آموزشی تلویزیونی بسیار زیاد بود و این شبکه گسترده‌ترین پوشش را هم دارد. به سرعت معلمان آمدند و در برنامه‌های تلویزیونی مشغول شدند و این آموزش‌ها بیش از ۲۷ میلیون بار از سایت‌های مختلف پس از زمان پخش دانلود شدند و این جدای از کسانی است که مستقیم برنامه‌ها را مشاهده کردند.

وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در برنامه‌های تلویزیونی ما دو مشکل داشتیم یکی اینکه که یکطرفه است و تعامل میان معلم و دانش آموز در آن جریان ندارد. امکان اینکه معلمان تکلیفی بدند و تکلیفی بگیرند یا بازخودی دریافت کنند هم نیست. البته تمهیدی را شبکه آموزش از طریق برنامه هفت انجام داد و تجربه هایی هم در این زمینه در شبکه آموزش صورت گرفت ولی همچنان نیازمند بازنگری هایی در این میان هستیم. ما به معلمان فراخوان دادیم و گفتیم همه بیایند میدان و کاری را انجام دهند.

کرونا پدیده علم گیر است

حاجی میرزایی گفت: معلمان واقعاً در این میان سنگ تمام گذاشتند و با حس مسئولیت بالا به میدان آمدند. و با یک فراخوان به میدان آمدند، حتی در بستر فضای مجازی هم معلمان بسیار ایثار کردند. ما منظم‌ترین شبکه اجرایی را در کشور در میان سایر دستگاه‌ها داریم که سلسله مراتب از ستاد تا مدرسه موضوعات قابل انتشار و پایش است.

وی گفت: من وقتی داستان مطرح شدن موضوع آیلاند را در فضای مجازی شنیدم و سوابق معلم را بررسی کردم واقعاً به احترام او قیام کردم. او یک نمونه از معلمان ارزنده این سرزمین است. روح معلمی در او تجلی داشت و معلمی که سال‌ها از دوران بازنشستگی‌اش می‌گذشت و طبیعتاً با ابزار آموزش آنلاین آشنایی ندارد ولی در این روزها به کمک دانش آموزانش آمده است و اینکه بتواند با آنها ارتباط بگیرد.

وی بیان کرد: کرونا پدیده علم گیر است و شاخص هایی هست که کشورها را با هم مقایسه می‌کنند و در این موضوع شاخصی به وجود آمد و معلمان در یک قیاس قرار گرفتند و در قیاس با سیستم‌های آموزشی دنیا در مقابله با کرونا معلمان ما سرافراز هستند و بسیار رفتار مسئولانه و خلاقانه رفتار کردند. و در این روز بزرگ که متعلق به همه معلمان گرامی است سپاسگذاری کنم از این جمعیت بزرگ و سخاوتمند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبکه شاد نیز، گفت: این روزها دوستان زیادی نکاتی را درباره شبکه شاد می‌گویند و حتماً نیست صادق دارند اما سوال این است که ما چه کاری می‌تونستیم انجام دهیم؟ یک راه این بود که مدارس را تعطیل کنیم و آموزش را هم تعطیل کنیم. برای دو ماه این امر شدنی نبود. ما نیاز داشتیم بدانیم چقدر محتواها آموزش داده شده است و نیازمند یک برنامه جامع بودیم. به دنبال ایجاد محیطی در فضای مجازی بودیم که همان محیط واقعی مدرسه را در آن داشته باشد؛ و البته همان موقع که این ایده را داشتیم، می‌دانستیم که نمی‌تواند همه دانش‌آموزان را پوشش دهد.

وی درباره مشکلات برخی خانواده‌ها در دسترسی به تلفن همراه هوشمند ، گفت: ما نگفتیم آن فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست، خود را به زحمت بیندازد و برود تلفن همراه هوشمند بخرد. تاکنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان و بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد معلمان وارد سامانه «شاد» شدند. تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیش‌بینی کردیم؛ همین برنامه آموزش تلویزیون، تلویزیون محلی، آموزش رادیویی، تولید بسته‌های آموزشی (خودآموز شامل سؤالات و تکالیف) از جمله بود؛ خود را نسبت به همه دانش‌آموزان مسؤول می‌دانیم و راضی نیستیم که خانواده‌ای خود را به مشقت بیندازد.

منبع: مهر

ارسال نظر