|
کدخبر: 110031 آیدا فریدی

تصاویر/ کامی که به ندرت شیرین می‌شود!

دنیای قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها هم این روزها باوجود صنف شیرین و شادی که دارند با نرخ فرسایشی و البته افزایشی دست و پنجه نرم می‌کند. جعبه شیرینی به فراخور جیب مشتری کوچکتر شده و این کام به ندرت شیرین می‌شود. گاهی جعبه و گاهی شکر و گاهی قهوه و شکلات و دیگر موارد تولید یک قطعه شیرینی کوچک و جذاب در این جهش قیمت موثر بوده است. این روزها هم محاسبه قیمت جعبه روی نرخ نهایی شیرینی.

عکس تصاویر/ کامی که به ندرت شیرین می‌شود!

فاکتورهای تعیین قیمت شیرینی کم نیست. از بالا و پایین شدن نرخ شکر تا جعبه‌ای که شیرینی را با آن وزن می‌کنند. اما فاکتور دوم این روزها بین شیرینی‌فروش و مشتری‌اش محل مناقشه شده است. قیمت جعبه شیرینی روی نرخ نهایی شیرینی هم تاثیر گذاشته.

به یک شیرینی‌فروشی در حوالی خیابان میرزای شیرازی تهران می روم. ساعت حدود ۱۱ ظهر است و شیرینی‌فروشی خلوت. ایام کرونا است و بخشی از این کسادی را می‌گذاریم به حساب  کووید ۱۹. از صاحب شیرینی‌فروشی درباره تاثیر قیمت جعبه بر روی نرخ نهایی شیرینی می‌پرسم، می‌گوید قبلا به ما اعلام شده بود قیمت جعبه را حساب نکنیم اما هزینه تهیه جعبه برای یک قنادی مبلغی است که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. در بررسی‌های اخیر به  ما اعلام کردند قیمت جعبه را هم روی شیرینی حساب کنیم. ادامه می‌دهد هرچند این روزها جعبه‌های درخواست شیرینی مشتری‌ها هم کوچکتر شده. بیشتر افراد جعبه‌های نیم کیلویی را انتخاب می‌کنند.    می‌گوید شیرینی مخاطب ویژه و روزمره ندارد و توضیح می‌دهد که مناسبت‌ها و مجالس و رویدادها تعیین‌کننده تعداد مشتری هستند و این روزها باوجود کمتر شدن رویدادها و دورهمی‌ها  مشتری شیرینی هم کمتر شده است. معتقد است آجیل مخاطب همیشگی و البته خاص خودش را دارد که کرونا فاکتور کاهش مشتری آن نیست بلکه نرخ قیمت است که با تعداد مشتری بازی می‌کند.

به شیرینی‌فروشی دیگری در محدوده میدان فردوسی می‌روم. ساعت حدود  ۱۲ظهر است. بیشتر مشتری‌ها شیرینی را در جعبه نیم کیلویی سفارش می‌دهند. خانمی می‌آید و قیمت کوچکترین کیک تولد را می‌پرسد و می‌رود. خانم دیگری می آید و سفارش از قبل آماده شده کیک تولدی که کوچک نیست را می گیرد و می‌رود. مردی می‌آید و از ویترین یک نوع شیرینی را انتخاب می‌کند و می‌گوید فقط دو تا تیکه. تیکه‌های کوچک کیک‌اش را می‌گذارند توی بشقاب یک بار مصرف و می‌رود. یکی از افراد شیرینی‌فروشی که علاقه‌مند به عکاسی است می‌گوید این دوربین‌های شما الان گران شده‌. می‌گویم جعبه مقوایی شیرینی گران شده است، دوربین که هیچ!        

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها