|
کدخبر: 202325

بازار سیمان متحول شد! +‌جزئیات

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت اظهار داشت: قطعا با تداوم عرضه در بورس و سازماندهی آن که در قالب سامانه‌های رصد و پایش سامانه جامع تجارت دنبال می‌شود، کاهش قیمتی که در بورس وجود دارد.

 صدیف بیک زاده در مورد آخرین وضعیت کالاها در بازار اظهار کرد: با توجه به عرضه خوب سیمان در بورس، وضعیت بازار پایدار شده و به قیمت هر پاکت ۲۵ هزار تومان رسیده است، قطعا با تداوم عرضه در بورس و سازماندهی آن که در قالب سامانه‌های رصد و پایش سامانه جامع تجارت دنبال می‌شود، کاهش قیمتی که در بورس وجود دارد به مرور زمان بیشتر روی قیمت خرده فروشی تاثیر می‌گذارد البته اکنون هم کاهش قیمت به سطح خرده‌فروشی منتقل شده ولی با تداوم جریان عرضه، بیشتر هم خواهد بود.

وی افزود: قیمت سیمان در بازار خرده فروشی بیش از ۳۰ هزار تومان است، قیمت خرید در بورس به علاوه قیمت حمل و نقل، سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، قیمت نهایی سیمان در بازار خرده فروشی را می‌سازد. بنابراین در استان‌های مختلف نسبت به مسافتی که تا کارخانجات سیمان قیمت متفاوتی خواهد داشت. ولی میانگین قیمت کشوری رو به کاهش است.

بیک‌زاده در ادامه‌ خاطرنشان کرد: مابقی کالاها مانند فولاد، مواد پتروشیمی در بورس هم بر اساس مکانیسم بورس و سازوکار قیمت پایه آن که بر پایه قیمت ارز است قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین هرگونه نوسان در قیمت ارز باعث ایجاد نوسانات در قیمت این کالاها می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: عمده کالاهایی که بر سبد خانوار تاثیرگذار است مانند لبنیات، چای، برنج و دیگر خوراکی‌ها هستند که زیرمجموعه مدیریت وزارت جهاد کشاورزی هستند، گاها نوساناتی روی قیمت این کالاها داریم که دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی پیگیر مدیریت آنها هستند.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت در مورد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کالاهای اساسی در بازار بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار کشاورزی به دنبال موضوع رکود کالاهای اساسی در بنادر است که تا جایی که امکان دارد آزادسازی صورت گرفته و در مکانیسم عرضه قرار بگیرد.

طی ماه‌های گذشته رکود کالاهای اساسی در بنادر حدود ۵ میلیون تن بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته به کمتر از ۴ میلیون تن رسیده و خروج از بنادر تسریع شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد بهبود عرضه این کالاها خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به عرضه گوشت مرغ در بازار خاطرنشان ساخت: وضعیت حاد خاصی در مورد کالاهای اساسی نداشتیم، در خبرها در مورد عرضه گوشت مرغ مواردی بود که تاکید ما نیز بر این است که اگر در سازمان میادین میوه و تره‌بار میزان عرضه گوشت مرغ در حلقه‌های انتهایی تقویت شود می‌توانیم تا میزان خوبی رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر