|
کدخبر: 63366

اختصاصی گسترش‌نیوز از زیربنای صنایع معدنی؛

در سند چشم‌انداز صنعت ریلی اجحاف شده است

معاون عملیات یک شرکت دانش‌بنیان گفت: در سند چشم‌انداز صنعت ریلی اجحاف شده است. امیدواریم جابه‌جایی محصولات به راحتی و با کاهش هزینه و امنیت مالی و جانی انجام شود.

گسترش‌نیوز: ‌ واگن‌سازی یکی از مهترین بخش‌های صنعت حمل‌و‌نقل است. این بخش از صنعت در ارتباط مستقیم با توسعه و پیشرفت معدن و صنایع معدنی‌ است.

امیرحسین لطفی لاریجانی، معاون عملیات شرکت ایریکو در پاسخ به این پرسش که کیفیت واگن‌های باری معادن را چگونه ارزیابی می‌کنید، به گسترش‌نیوز گفت: تکنولوژی تولید واگن‌های باری پایین‌تر از واگن‌های مسافری‌ است.

لطفی

کیفیت واگن‌های باری ایران قابل قبول است. علیرغم اینکه در کشور ۸۵ درصد واگن‌های باری تامین می‌شود، لذا این مقدار خودکفایی، مستلزم برخوردار بودن از استاندارد‌های کیفی لازم حمل بار‌های معدنی می‌باشد که تمام شرکت‌های تولید‌کننده موظف به اجرای آن هستند چرا که اگر این امر محقق نگردد راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجازه سیر نمی‌دهد. البته شایان ذکر است که هنوز ما در زمینه مولد‌های محرکه کمبود داریم و در این زمینه محبور به واردات هستیم.

وی افزود: ایران درحال‌حاضر حدود ۱۲ هزار کیلومتر ریل دارد که طبق برنامه باید سالانه حدود یک هزار کیلومتر به خطوط ریلی اضافه شود اما در عمل و به دلیل نبود اعتبارات سالانه حدود ۵۰۰ کیلومتر به خطوط ریلی کشورمان اضافه می‌شود.

معاون عملیات این شرکت دانش‌بنیان افزود: در شرایط فعلی بسیاری از صاحبان صنایع معدنی و فولادی به دنبال حمل مواد اولیه به بخش‌های فرآوری هستند. قابل توجه است که با افزایش راه‌های ریلی ایران، هنوز راه آهن به برخی نقاط معدنی نرسیده است. ما به عنوان گروه صنعتی تولید‌کننده انواع محصولات ریلی از قبیل واگن‌های مسافری و باری، می‌توانیم محصولات تولیدی خود را روی ریل قرار دهیم در حالیکه زیر ساخت آن ایجاد نشده است، پس چطور به عنوان یک شرکت تولید‌کننده واگن می‌توانیم محصول خود را ارائه دهیم؟

لطفی در ادامه گفت: علیرغم اینکه ما در تولید واگن‌های باری به رشد قابل توجهی رسیده‌ایم اما این تولیدات کافی نیست و هنوز جوابگوی نیاز صنایع کشور از جمله صنایع فولادی و معدنی نیستیم از طرفی برای قرار گرفتن واگن‌ها بر روی ریل، نیازمند زیرساخت‌ هایی همچون توسعه صنعت ریل‌‌سازی هستیم که باید با سرمایه‌گذاری‌های مناسب در بخش توسعه زیرساخت‌ها، افزایش خطوط مبادله، ارتقاء ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی‌ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه، این بستر برای هر چه بیشتر و بهتر قرارگرفتن واگن‌ها در ناوگان حمل‌ونقل ریلی مهیا گردد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت همگام شدن با دانش‌های جدید گفت: ما برای اینکه بتوانیم محصولات تولیدی شرکت را به روش تحقیق و توسعه و مذاکره با مجموعه‌های خارجی دنیا ایده پردازی کنیم، مجموعه ما را با توانمندی‌ها و قابلیت هایی که داشت به مجموعه دانش‌بنیان تبدیل نمودیم تا بتوانیم در زمینه تولید دانش‌های جدید با دنیا همگام باشیم.

معاون عملیات این شرکت ساخت واگن در ادامه با بیان این‌که در سند چشم‌انداز صنعت ریلی اجحاف شده، افزود: حضور در صنایع ریلی نیاز به حجم سرمایه‌گذاری بالایی دارد و ما این حجم از سرمایه‌گذاری را تامین می‌کنیم. البته با توجه به اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی، دارایی محور بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیاد دارد، این موضوع حمایت‌های دولت را می‌طلبد تا با قوانینی مانند ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از این بخش حمایت کند تا برای بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه جذابیت بیشتری ایجاد شود و همچنین این امر موجب گردد تا سرمایه‌گذاری انجام شده از طرق مختلف به مجموعه‌های خصوصی بازگردد و درآمد حاصل از فروش نیز در شرکت به جهت تامین نیروی انسانی بیشتر و به تبع آن اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت و همچنین آموزش‌های ضمن خدمت نیروی انسانی جاری و ساری شود تا حیات شرکت‌های خصوصی از قبیل ایریکو تامین شود.

وی گفت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، یکی از پیشرفته‌ترین قوانینی بوده که در مجلس به تصویب رسیده و سه حوزه تقویت حمل‌ونقل ریلی، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای را به صورت همزمان هدف‌گذاری کرده است. شرکت‌های معدنی نیز نیاز به کاهش هزینه‌‌های حمل‌ونقل‌ هستند و بهترین گزینه برای حمل‌و نقل خطوط ریلی است که برای صاحبان صنایع معدنی لجستیک است. واگن‌ هایی با ظر فیت بالای ۶۰ تن نیاز این صنایع است و حمایت دولت و مجموعه خصوصی را می‌طلبد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها