|
کدخبر: 266295

گزارش گسترش نیوز از سفر جوزپ بورل به ایران؛

ازسرگیری مذاکرات بعد از سفر بورل

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری گفت: آنچه برای ایران مهم است نفع کامل اقتصادی از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است. همچنین به بورل تأکید کردیم، آمادگی ازسرگیری مذاکرات را داریم.

سیاست ازسرگیری مذاکرات بعد از سفر بورل

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به منظور گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان و برخی مقامات ایرانی به تهران سفر کرده، پیش از ظهر امروز با حضور در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت و پس از آن با وزیر امور خارجه ایران بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست. این گفت‌وگوها بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید و بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: سفر من یک هدف اصلی دارد این‌که این بست بست را بشکنم. تنش‌ها را در خصوص مذاکرات برجام کم کنم. برای من اهمیت اصلی داشت و این‌که یک انگیزه جدید و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که برجام و گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: قرار است مذاکرات را درباره برجام در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن بست را بشکنیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل کننده بین ایران و آمریکا خواهند بود تا مسائل باقیمانده را رفع کنیم. رسیدن به توافق بسیار مهم است. براساس متنی که روی میز گذاشتیم و این که برای همه ما، ایران و کل دنیا و اروپا و کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم. ما در دنیای دیگری ما از ماه فوریه در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم. توافق تاریخی ما اگر به نتیجه برسد، اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود. دنیا به دنبال توافق و ثبات است و به ایران منافع اقتصادی را بدهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه‌ای رفع کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا درباره منطقه خلیج فارس به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کنیم روابط عمیق‌تری با هم داشته باشند.  ما باید برجام را دوباره روی ریل قرار بدهیم. ما تصمیم گرفتیم مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم. مذاکرات هسته‌ای که طی سه ماه گذشته متوقف شده بود.

 

تاکید وزیر خارجه بر منافع اقتصادی کشور در مذاکرات

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل قبول نخواهد بود.

سعی می کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم.

 

 

مذاکرات امیرعبداللهیان و بورل درباره احیای برجام پشت درهای بسته به مدت ۲۰۰ دقیقه ادامه دارد.

 

مذاکرات دوجانبه امیرعبداللهیان و جوزپ بورل

مذاکرات دوجانبه امیرعبداللهیان و جوزپ بورل آغاز شد.  در این جلسه انریکه مورا، هماهنگ کننده برجام نیز حضور دارد.

 

دیدار امیرعبداللهیان با جوزف بورل

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرار است وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک وزیر خارجه با خبرنگاران شرکت کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

 

تلاش برای ازسرگیری مذاکرات وین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز گذشته (جمعه) وارد تهران شد و با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. انریکه مورا، نیز در این سفر بورل را همراهی می‌کند.

منابع ارشد دیپلماتیک آگاه در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط ادعا کردند که بورل در این سفر هیچ گونه ابتکار جدیدی برای ارائه به طرف ایرانی به همراه ندارد و این سفر با هدف تلاش برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده هسته‌ای انجام شده است.

آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام

دولت فرانسه از ایران خواسته است تا از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور برای دست یافتن به توافق هسته‌ای استفاده کند. سفر «از پیش اعلام نشده» بورل زمانی انجام می‌شود که گفتگو‌ها برای احیای برجام به بن‌بست خورده است.سفر بورل که اولین سفر او به تهران از فوریه ۲۰۲۰ است، می‌تواند عاملی تعیین کننده در احیای برجام باشد.

ارسال نظر