|
کدخبر: 280458 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز

مقصران اصلی ابتلا به بیماری ایدز / این سنین در خطرند!

به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز در گزارش زیر به شرح آمار جدید درباره این بیماری کشنده می پردازیم. ایدز اگر کنترل شود، می تواند تا سالیان سال کشنده هم نباشد.

سلامت مقصران اصلی ابتلا به بیماری ایدز / این سنین در خطرند!

برخی بیماری‌ها بین عموم مردم حتی شنیدن اسم‌شان هم استرس‌زا است. بیماری‌های کشنده و بعضا مرموزی که اغلب افراد می‌خواهند بر این باور باشند که فرسنگ‌ها از آن‌ها دور هستند. در سال‌های اخیر که جهان درگیر ویروس کرونا بود، همه مردم دنیا به این قطعیت رسیدند که ویروس‌ها رفتارهای متفاوت و تغییرپذیری از خود بروز می‌دهند، به طوری‌ که در برخی از برهه‌های زمانی، دانش بشر از جهش‌های سریع ویروس‌ها عقب می‌ماند و گاها منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود.

ویروس‌های کرونا، انواع آنفلوانزا، هاری، ابولا و ایدز جزء کشنده‌ترین و شایع‌ترین ویروس‌ها در جهان است. اول نوامبر روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت نگاهی به تغییرات، آخرین آمار، خبرها و جزئیات این بیماری مرموز بپردازیم.

تاریخچه پیدایش بیماری ایدز

ایدز یک نوع بیماری خود ایمنی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ در کنگو مشاهده شد. اولین مرگ ایدزی توسط این شخص رقم خورد اما واقعا منشاء اصلی این بیماری چیست؟ ایدز مرحله پیشرفته‌ای از ویروس HIV در بدن میزبان است. ویروس به حدی تکثیر پیدا می‌کند که با علائمی آشکار خود را بروز می‌دهد اما با این وجود نیمی از مردم جهان نمی‌دانند که مبتلا به HIV هستند!

شیوع بیشتر ایدز در سنین ۲۵ تا ۳۹

سنین پر خطر شیوع این ویروس تا امروز در بازه سنی جوانان بیشتر دیده می‌شود به این دلیل که متاسفانه رفتارهای پر خطر در این سنین بیشتر است. تقسیم‌بندی راه‌های سرایت ویروس HIV در کشور از سال پیدایش این ویروس در کشور تا امروز دست خوش تغییراتی نسبی شده است. در آغاز پیدایش این ویروس یعنی در سال ۱۳۶۵ بیشترین روش سرایت را مصرف کنندگان مواد مخدر به دلیل استفاده از لوازم تزریق مشترک به اسم خود ثبت کردند و ۵۶.۷ درصد را شامل شدند. بعد از آن آلوده شدن از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده با ۲۵.۲ درصد دومین جایگاه را ثبت کرد. ابتلا کودکان از طریق مادر نیز ۱.۷ درصد موراد را شامل شد. ۱۶.۲ درصد مبتلایان نیز دلیل واضحی برای ابتلا برایشان مشخص نبود اما این آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری تغییرات چشمگیری را نسبت به سال ۱۳۶۵ داشته است. ابتلا از طریق تزریق مواد مخدر ۱۴.۱، ابتلا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ۵۷.۱ درصد، ابتلا از طریق مادر به فرزند ۱.۳ درصد و ۲۷.۵ درصد هم به دلیل نامشخص به این ویروس دچار شده‌اند.

چرا ایدز کشنده مانده است؟

با گذشت سال‌ها از پیدایش این ویروس اما همچنان طبق اظهارات آمش آدالجا سخنگوی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا هنوز هم این ویروس در دسته ویروس‌ها پرخطر و کشنده محسوب می‌شود. با این وجود داروهای ضد ویروس قوی برای کنترل این ویروس وجود دارد تا مبتلایان به HIV قادر باشند سالیان سال با آن زندگی کنند. متاسفانه کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد متوسط ۹۵ درصد مبتلایان به ایدز را تشکیل می‌دهند که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای دیگر کشورها به حساب آید.

واقعیت گریزی در مبتلایان به بیماری ایدز

این ویروس علاوه بر اینکه جسم بیمار را نشانه می‌رود، متاسفانه با ایجاد ترس و وحشت در بیمار، منجر به اختلالات روانی هم می‌شود. پزشکان عفونی و متخصصان مربوط به ویروس HIV وظیفه دارند بیماران را در پذیرش این بیماری یاری دهند. در سال‌های اخیر آگاه‌سازی مبتلایان به این بیماری بهتر است. مراکز مشاوره اغلب دوره‌های پیشرفته و مهارت آموزی در مورد ویروس HIV گذرانده‌اند و می‌توانند به بیماران در این زمینه آموزش‌های کاربردی را برای پذیرش بیماری و در ادامه کنترل آن انتقال دهند.

داروهای کنترل‌گر بیماری ایدز

اغلب داروهای مربوط به بیماری ایدز باید ۴ ویژگی مهم داشته باشند. اول اینکه باعث کنترل رشد ویروس شوند. دوم عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشند. سوم علائم را کند یا متوقف کنند و در آخر از انتقال ایدز به دیگران جلوگیری کنند. داروهای ضد رتروویروسی زیادی برای درمان عفونت بیماری ایدز تایید و توصیه شده است. پزشکان اغلب به بیماران مبتلا به ایدز پیشنهاد می‌کنند که داروهای ترکیبی یا «کوکتل» حداقل ۲ مورد از آن‌ها را مصرف کنند. این روش درمان ضد رتروویروسی یا ART نامیده می‌شود.

کلام آخر

با تمام موارد ذکر شده درباره ویروس HIV و بیماری ایدز، باز هم شعار پیشگیری بهتر از درمان است، حائز اهمیت است. جنگیدن قبل از ورود عامل بیماری‌زا به بدن بسیار آسان‌تر از جنگیدن با عامل بیماری بعد از ورود به بدن است. بنابراین اغلب پزشکان توصیه می‌کنند حدالامکان از عوامل بیماری‌زا دوری کنید و خود را در خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار ندهید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها