|
کدخبر: 130600

مسمومیت با مواد شوینده کشنده است؟

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: طبق آمارهای کشوری سالیانه در ایام پایان سال و نوروز تعدادی از هموطنان در اثر مسمومیت با مواد شوینده جان خود را از دست می‌دهند.

ندا محمدسعید، در پنجمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهارکرد: از هموطنان عزیز تقاضا می‌شود هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده نکات ایمنی را رعایت نمایند.

محمدسعید گفت: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی تأکید کرد: از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده‌های سفید‌کننده جداً خودداری کنید چون بخارات و گازهای تولیدشده بسیار سمی و کشنده است.

وی افزود: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط‌های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان توقف نکنید چرا که گازهای تولید شده در این محیط‌های بدون تهویه مناسب، سمی است.

محمدسعید گفت: برای استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

در خاتمه مدیر دارویی دانشگاه به هموطنان گرامی به‌خصوص افرادی که با مواد شوینده سروکار دارند توصیه کرد: از مواد شوینده مرغوب و مورد تأیید سازمان‌های استاندارد و غذا و دارو استفاده نمائید. با استفاده از محصولات قاچاق و زیرزمینی بدون استاندارد سلامتی خود و خانواده را مورد تهدید قرار ندهیم.

برای پانزدهمین سال متوالی هفته اول آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نامگذاری شده است و پنجم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی و مواد شیمیایی می‌باشد.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها