|
کدخبر: 157486

معایبی از این خودروی ام وی ام که شاید ندانید + عکس

محبوبیت فراوان هاچ‌بک‌های اقتصادی در بازار داخلی، باعث شده است تا هرکدام از خودروسازان حاضر در کشور محصولی را در این سگمنت به بازار عرضه کنند. در این بین، نماینده مدیران خودرو در این رقابت داغ، ام وی ام ۳۱۵ بوده است.

این خودرو که در سرزمین اصلی با نام چری A۱۳ یا فالوین ۲ شناخته می‌شود، با برند ام وی ام و با کد ۳۱۵ به بازار کشورمان عرضه شد. تاکنون دو نسل از ام وی ام ۳۱۵ به بازار ایران عرضه شده و هم‌اکنون نسخه فیس لیفت نسل دوم با نام ام وی ام ۳۱۵ پلاس توسط مشتریان ایرانی قابل خریداری است.ام وی ام ۳۱۵ در طول دوران فعالیت خود در ایران، با خودروهای مختلفی به رقابت پرداخته است.

ام-وی-ام-۱

اصلی‌ترین رقیب این خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده است اما مدیران خودرو کوشید با مجهز کردن محصول خود، سطح فنی ام وی ام ۳۱۵ را در نسل دوم ارتقا دهد. به همین دلیل می‌توان گفت که اکنون رقیب اصلی ام وی ام ۳۱۵، پژو ۲۰۷ جدید ایران خودرو محسوب می‌شود. در کنار پژوهای ایران خودرو، کوییک و تیبا ۲ سایپا نیز به عنوان رقبای ام وی ام ۳۱۵ مطرح هستند و در بازه کوتاهی نیز برلیانس H۲۲۰‌ به عنوان رقیب این خودرو ایفای نقش کرد.

ام-وی-ام-۲

در ادامه نگاهی به معایب ام وی ام ۳۱۵ خواهیم داشت و دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف می‌کند، برخواهیم شمرد. اگر مایل به شناخت بیشتر کاستی‌های ام وی ام ۳۱۵ هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب آخرین نسخه این خودرو موسوم به ام وی ام ۳۱۵ پلاس مورد بررسی قرار گرفته است.

عیب اول: قیمت

شاید بتوان گفت که نخستین مورد از معایب mvm ۳۱۵، قیمت این خودرو است که خرید آن را برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی دشوار کرده است. اعلام رقم ۴۲۰ میلیون تومان به عنوان قیمت این خودرو، سبب شده تا تردید بسیاری در ذهن مشتریان پیرامون خرید این خودرو شکل گیرد. باید به این نکته توجه کرد که ام وی ام ۳۱۵ یک هاچ‌بک اقتصادی است و برای چنین خودرویی نباید قیمت بالایی مطالبه شود.

اعلام قیمت گران مایه برای MVM ۳۱۵ Plus از سوی مدیران خودرو، به پاشنه آشیل این اتومبیل در بازار تبدیل شده است. هنگامی که محصولات وارد با/tags/ بازارزار آزاد می‌شوند، قیمت آن‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و در خصوص این خودرو، میزان تقاضا بیشتر از عرضه برآورد می‌شود. به همین دلیل ام وی ام ۳۱۵ پلاس متحمل افت قیمت شدیدی شده است تا حدی که این خودرو در بازار آزاد نسبت به رقیب نزدیکش یعنی پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت کمتری مبادله می‌شود.

مطالبه قیمت بالا از سوی عرضه کننده در کنار افت قیمت شدید در بازار آزاد، سبب شده تا ارزش خرید ام وی ام ۳۱۵ پلاس در مقایسه با رقبایش زیر سوال برود. این مساله در کنار کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی، سبب شده تا این هاچبک شرقی در موضع ضعف قرار گیرد.

عیب دوم: ترمزهای کاسه‌ای عقب

ام وی ام ۳۱۵ پلاس نسخه فیس لیفت نسل دوم این خودرو محسوب می‌شود و عرضه آن از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است. با وجودی که این خودرو یک نسخه بروزرسانی شده است و پسوند پلاس را یدک می‌کشد، بسیاری از کاستی‌های نسخه اصلی در آن مورد بازبینی و بروزرسانی قرار نگرفته‌اند. یکی از معایب mvm ۳۱۵ که بدون تغییر به نسخه پلاس انتقال یافته، ترمزهای کاسه‌ای عقب هستند که برای خودرویی در این رده قیمتی و با پسوند پلاس عجیب به نظر می‌رسند.

ترمزهای کاسه‌ای عقب از نسل اول ام وی ام ۳۱۵ تاکنون همراه این خودرو بوده‌اند و با وجود تغییر نسل و عرضه نسخه فیس‌لیفت، وضعیت آن‌ها تغییری نکرده است. استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب ام وی ام ۳۱۵ پلاس سبب شده تا این خودرو همچنان از نظر ایمنی در شرایط متوسطی قرار گیرد، حال آن‌که مدیران خودرو این محصول را با پسوند پلاس و به عنوان محصول جدید روانه بازار کرده است.

البته نباید از یاد برد که رقبای داخلی ام وی ام ۳۱۵ پلاس نیز از این نظر در وضعیت بهتری نیستند، با این حال برای خودرویی که در نتیجه همکاری با خودروساز خارجی توسعه یافته است، چنین موردی یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و بایستی ام وی ام ۳۱۵ پلاس در سطحی بالاتر از رقبایش قرار گیرد.

عیب سوم: کیفیت ساخت

کیفیت ساخت نه چندان مطلوب، یکی از معایب mvm ۳۱۵ در طول دوران بوده است. البته نباید از یاد برد که مدیران خودرو تلاش بسیاری برای بهبود کیفیت این خودرو در نسل دوم انجام داده و اکنون بسیاری از ایرادات نسل اول برطرف شده‌اند، با این حال همچنان ام وی ام ۳۱۵ پلاس آن کیفیتی که مد نظر مشتری است را به وی ارائه نمی‌دهد.

کیفیت ساخت نه چندان مطلوب ام وی ام ۳۱۵ پلاس آن‌هم در شرایطی که قیمت این خودرو رشد چشمگیری را شاهد بوده، شرایط نامطلوبی را برای آن مهیا کرده است. طبیعی است هنگامی که مبلغ پرداختی مشتریان برای خرید خودرو افزایش یابد، انتظارات آن‌ها از استاندارد کیفی خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

عیب چهارم: موتور نه چندان قدرتمند

به نظر می‌رسد بهینه‌سازی‌های ام وی ام ۳۱۵ پلاس نسبت به نسخه ساده، تنها معطوف به امکانات رفاهی و موارد ظاهری باشد چرا که در قسمت‌های فنی این خودرو تغییر خاصی رخ نداده است. یکی دیگر از معایب mvm ۳۱۵ پس از عدم بروزرسانی ترمزهای کاسه‌ای عقب، پیشرانه نه چندان قدرتمند این خودرو است که از نسل اول همراه ام وی ام ۳۱۵ بوده است.

استفاده از موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در خودروهای چینی اتفاق جدیدی نیست و از آن‌جایی‌که ام وی ام ۳۱۵ یک هاچ‌بک اقتصادی محسوب می‌شود، بایستی انتظار نصب چنین پیشرانه‌ای در این خودرو را داشته باشیم. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ام وی ام ۳۱۵ حداکثر ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این ارقام از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک در نسخه پلاس، به دیفرانسیل جلو انتقال می‌یابد.

با توجه به وزن ام وی ام ۳۱۵ پلاس که اکنون به ۱۲۸۵ کیلوگرم رسیده است، استفاده از چنین پیشرانه‌ای نتیجه‌ای به جز شتاب و کشش متوسط را به همراه نخواهد داشت. در حقیقت شما سوار بر خودرویی هم‌وزن با سمند هستید، در حالی‌که پیشرانه شما قدرتی کمتر از موتور TU۵ پژو تولید می‌کند و تاخیرهای معمول گیربکس اقتصادی چهارسرعته نیز بر شتاب و کشش خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

عیب پنجم، بازار خرید و فروش ضعیف‌تر نسبت به رقبا

ام وی ام ۳۱۵ از ابتدای ورود به بازار، وارد رقابتی ناخواسته با پژو ۲۰۶ ایران خودرو شد و این رقابت با ارتقا دو خودرو به ام وی ام ۳۱۵ پلاس و پژو ۲۰۶ پلاس یا پژو ۲۰۷ ادامه یافت. با وجود آن‌که در پاره‌ای از اوقات ام وی ام ۳۱۵ توانست در بحث فروش موفق ظاهر شود، همواره بازار دست دوم این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ ضعیف‌تر و کم رونق‌تر بوده است و این مساله را باید یکی از معایب mvm ۳۱۵ بدانیم.

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی و پرواز قیمت‌ها در بازار، جایگاه ام وی ام ۳۱۵ نسبت به دو رقیب یاد شده بیشتر از همیشه تضعیف شده است؛ بنابراین مشتریان هنگام خرید یک هاچ‌بک اقتصادی کارکرده، توجه چندانی به ام وی ام ۳۱۵ نخواهند داشت و گزینه‌های مطلوب خود را بین انواع پژوها جستجو خواهند کرد.

جمع‌بندی

چندسالی می‌شود که فرهنگ تولید خودروهای پلاس بین خودروسازان ایرانی فراگیر شده و شاهد ارائه انواع خودروهای فیس‌لیفت با پسوند پلاس هستیم. ام وی ام ۳۱۵ پلاس نیز یکی از این خودروها است که نسخه بهینه‌سازی شده از نسل دوم ام وی ام ۳۱۵ محسوب می‌شود.

مدیران خودرو سعی کرد با افزودن گیربکس چهارسرعته اتوماتیک، بهینه‌سازی‌های ظاهری، داشبورد جدید و سیستم کنترل پایداری محصول پلاس خود را با قدرت بیشتری در بازار مطرح کند اما تعیین قیمت گران‌مایه برای این خودرو، موجب شده تا مشتریان به موضوع خرید این خودرو با دیده تردید نگاه کنند. البته ارائه شرایط فروش اعتباری با اقساط بلندمدت مشوقی برای خرید این خودرو است، هرچند افت قیمت شدید در بازار آزاد و خرید و فروش کم رونق نمونه‌های کارکرده تهدیداتی جدی برسر راه خرید و استفاده از ام وی ام ۳۱۵ پلاس محسوب می‌شوند.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها