|
کدخبر: 286559

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

آمار وحشتناک کشته ها در زلزله مهیب ترکیه + فیلم و تصاویر

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد .آمار کشته های زلزله ترکیه و سوریه به ۲۱ هزار نفر رسید. در این گزارش به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.

حوادث آمار وحشتناک کشته ها در زلزله مهیب ترکیه + فیلم و تصاویر

شمار قربانیان زمین لرزه در ترکیه و سوریه به بیش از ۲۱ هزار نفر رسیده و از آمار تلفات زمین لرزه فوکوشیمای ژاپن هم فراتر رفته است.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به وقوع یک بحران بهداشتی بزرگ که حتی بیشتر از زلزله خسارت وارد کند، هشدار داده است و سازمان‌های بشردوستانه نیز نگران گسترش بیماری وبا به ویژه در کشور سوریه‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، تعداد ۷۴ هزار و ۲۴۲ نفرمصدوم شدند و ۶ هزار و ۴۴۴ باب ساختمان هم فرو ریخت.

از روز دوشنبه هفته گذشته تاکنون که زمین لرزه مهیب ترکیه را لرزاند، یک هزار و ۵۰۹ پس لرزه در این کشور به ثبت رسیده است.

دولت ترکیه در رابطه با واکنش خود به زلزله مرگ‌بار روز دوشنبه با خشم فزاینده شهروندان خود روبرو شده است. ساکنین شهر غازی عینتاب که به شدت از زمین لرزه دچار آسیب و خسارت شده است و تعداد زیادی همچنان زیر آوار گرفتار هستند، می‌گویند که تا ۱۲ ساعت پس از فاجعه هیچ تیم نجاتی وارد این منطقه نشده و شب دوشنبه هنگامی که نجات‌دهندگان بالاخره به این شهر آمده‌اند تنها چند ساعت کار کرده و سپس به استراحت شبانه رفته‌اند.

ادامه پس لرزه ها در ترکیه

زلزله دیگری با قدرت ۷.۸ ریشتر جنوب ترکیه را مجددا لرزاند. لحظه وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری در شهر آدانا ترکیه به وقوع پیوست.این زمین‌لرزه در دمشق و دیگر استان‌های سوریه نیز احساس شد.

گزارش لحظه به لحظه درباره زلزله ترکیه

زلزله‌ای ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه را لرزاند. شدت این زمین لرزه در حدی بالا بوده که در عراق، سوریه و لبنان نیز احساس شده و مردم به خیابان‌ها آمده اند.

تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشور‌های ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

بنابر اعلام اسپوتنیک نیوز این زلزله در سوریه نیز دست کم ۹۹ کشته و بیش از ۳۳۰ زخمی برجای گذاشته است.

مرکز این زمین لرزه در شهر "پازارجیک" در استان قهرمان مرعش در ترکیه و در عمق ۲۴.۱ زمین رخ داد و بر اساس گزارش ها پنج پس لرزه قوی نیز پس از آن به وقوع پیوسته است.

۱۱ دقیقه بعد از این زلزله، پس لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه حس شده و از جمله زلزله دیگری به بزرگی ۶.۷ این منطقه را لرزانده است.شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

بر اساس گزارش ها، در بیروت عده ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان آمده‌اند.همچنین به گزارش اسکای نیوز، ساختمان‌های بسیاری ویران شده‌اند و عده زیادی زیر آوار مانده‌اند. وزیر کشور ترکیه گفته است دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

ترکیه روی یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است. به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر در پی زلزله‌ای شدید در شمال غرب ترکیه کشته شدند.

واکنش اردوغان به زلزله ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در این کشور که مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را تحت تاثیر قرار داد، بیانیه ای صادر کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: تیم های جستجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهادهای دیگر نیز به سرعت دست به کار شدند. ما در حال هماهنگ کردن فعالیت هایی هستیم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است.

وی همچنین در پیام خود گفت: ما امیدواریم که با هم هر چه زودتر و با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم.

آذربایجان تیم ۳۷۰ نفره امداد و نجات به ترکیه اعزام می‌کند

بنابر اعلام خبرگزاری آناتولی، وزارت وضعیت فوق العاده آذربایجان اعلام کرد که یک تیم امداد و نجات ۳۷۰ نفره از این کشور به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام خواهند شد.

این تیم امداد و نجات در پی دستور الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و به منظور مشارکت در کمک به زلزله زدگان به مناطق متاثر از زلزله شدید امروز اعزام خواهد شد.

واکنش کاخ سفید به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه

همچنین بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به خبر وقوع این زلزله ویرانگر ۷.۸ واکنش نشان داد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب امروز در ترکیه و سوریه به شدت نگران است.

در این بیانیه آمده است: ما آماده ارائه هر گونه کمک مورد نیاز هستیم. رئیس جمهور بایدن به  آژانس امدادی "یو اس ای اید" و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

این زمین لرزه تا قاهره در مصر احساس شد و در حالی رخ داده که خاورمیانه با توفان برفی مواجه است که انتظار می‌رود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.

افزایش جان‌باختگان زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه

براساس آخرین آمار، تعداد جان‌باختگان زلزله در ترکیه  به ۶ هزار و ۲۳۴ نفر و تعداد مجروحان به ۳۷۰۱۱ نفر رسید.

 آمار ۲۸۴ جان باخته زلزله در ترکیه به تفکیک شهرها : ۷۰ نفر در قهرمان‌مرعش.۴ نفر در ختای.۱۳ نفر در آدی یامان. ۱۴ نفر در دیاربکر.۱۸ نفر در شانلی اورفا.۸۰‌ نفر در غازی آنتپ.۸‌ نفر در کیلیس.۱۰ نفر در آدانا.۴۷ نفر در مالاطیا.۲۰  نفر در عثمانیه

عملیات جستجو و نجات در قهرمان‌مرعش ادامه دارد

گزارش‌ها همچنین حاکیست عملیات جستجو و نجات در منطقه زلزله‌زده کماکان ادامه دارد.

مقامات محلی می‌گویند: پس از این حادثه، یک مرکز بحران توسط فرمانداری قهرمان‌مرعش ایجاد شد و تمام نهادهای امدادی به‌ویژه آفاد به سمت محل حادثه اعزام شدند.

ترکیه-قهرمان مرعش

 

حجم خسارت‌های زمین‌لرزه در «عفرین» سوریه

هلال احمر سوریه: در پی زلزله‌‌ای که کشور را به لرزه درآورد، ۳۵۰ نفر کشته شده‌اند.اولویت ما خارج کردن افرادی است که زیر آوار گیر کرده‌اند. ما با کمبود شدید دارو و سوخت در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

خبرهای کوتاه درباره زلزله شدید در ترکیه و سوریه

براساس گزارش برخی منابع خبری، نسوم عرنوس خواهرحسین عرنوس خواهر نخست وزیر سوریه به همراه ۱۱ فرزند و نوه هایش در خانه خود در  شهر حماه جان خود را از دست دادند.

وزارت دفاع روسیه از تماس تلفنی وزیر دفاع روسیه با همتای ترکیه ای خود و آمادگی برای کمک جهت مهار بحران ناشی از زلزله خبر داد.

وزیر ورزش ترکیه اعلام کرد که تمام سازمان‌های ورزشی این کشور و تمام مسابقات ورزشی به حالت تعلیق درآمده‌اند تا ظرفیت ورزش ترکیه در اختیار کمک به زلزله‌زدگان قرار بگیرد و به این ترتیب بازیهای سوپرلیگ نیز تعطیل شد.

خبرگزاری آناتولی: پس لرزه های خطرناک در جنوب ترکیه ادامه دارد و شدت آن به ۶.۷ ریشتر می رسد.

اقلیم کردستان عراق صادرات نفت از طریق ترکیه را در پی زلزله به حالت تعلیق درآورد.

کشتی‌گیر شناخته شده ترکیه‌ای برای کمک به زلزله‌زدگان این کشور درخواست کمک کرد و گفت: "ساختمانی که ۳۰ تا ۴۰ کشتی‌گیر ما در آن اقامت داشتند تخریب شده است. ۳۰ تا ۴۰ کشتی‌گیر ما در باشگاه کشتی مستقر بودند. ورزشکاران ما زیر آوار هستند. ما منتظر کمک‌های فوری هستیم.

وضعیت ترکیه پس از زمین لرزه مهیب صبح امروز

لحظه ریزش یکباره ساختمان ۸ طبقه در ترکیه

وضعیت جاده‌های استان «هاتای» ترکیه بعد از زلزله

وضعیت یک فروشگاه در لبنان پس از وقوع زلزله

انفجار خط لوله گاز در ترکیه

 

اینفوگرافیک زلزله بامداد امروز در سه استان ترکیه

 

اینو-زلزله

 

زمین‌شناس هلندی ۳ روز پیش زلزله ترکیه را پیش‌بینی کرده بود

اگرچه وقوع این زمین‌لرزه بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده بود اما «فرانک هوگربیتس»(Frank Hoogerbeets)، زمین‌شناس هلندی و پژوهشگر موسسه «بررسی هندسه منظومه شمسی»(SSGEOS) پیشتر در یک توئیت، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود.

در این توئیت که روز سوم فوریه منتشر شد، آمده است: دیر یا زود در این منطقه(جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه، لبنان)، زمین‌لرزه‌ای رخ خواهد داد.

توییت-هلندی

آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: به ملت ترکیه و سوریه تسلیت عرض می‌کنم و مراتب همدردی عمیق ایران را را اعلام می‌کنم. برای روح درگذشتگان رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم. امیدوارم خداوند به مصدومان، شفای عاجل عنایت کند.

وی افزود: با ارتباط خوبی که با مقام‌های ۲ کشور برقرار است در صورت نیاز، نهادهای امدادرسانی، درمانی و بهداشتی ایران حتماً اقدام لازم را انجام خواهد داد.

پیام‌های همدردی و کمک جهانیان برای ترکیه و سوریه

جمعی از رهبران جهان امروز را با خبر زلزله مرگبار بامداد در ترکیه و سوریه که تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته آغاز کردند، خبری که سیل پیام‌های تسلیت و همدردی و اعلام حمایت و کمک به مردم ترکیه و سوریه را در پی داشت.

کرملین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، دو  پیام تسلیت به رجب طیب اردوغان و بشار اسد، روسای جمهور ترکیه و سوریه ارسال کرده است.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در توییتر به قربانیان این حادثه تسلیت گفت و به آنها پیشنهاد کمک کرد.

نخست‌وزیران هند و پاکستان نیز در پیام‌های توئیتری به مردم ترکیه و سوریه تسلیت گفت.

اتحادیه اروپا برای اعزام تیم‌های امدادی و کمک به ترکیه پس از زلزله آماده می‌شود و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنانی از جامعه جهانی خواست برای کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله در سوریه حمایت کند.

کریستین آتسو، فوتبالیست سابق لیگ برتر، در میان افرادی است که پس از زلزله شدید در ترکیه زیر آوار گیر کرده‌اند.

شبکه های اجتماعی پر شده از تصاویر خسارات شدید زلزله شدید که ساعات اولیه بامداد ترکیه را لرزانده است.

 بیرون کشیدن یک کودک از زیر آوار زلزله در ترکیه

ترک خوردگی زمین بر اثر زلزله ۷.۸ ریشتری در شهر غازی عینتاب - جنوب ترکیه

تصاویری از شدت تخریب در مناطق زلزله‌زده ترکیه

ریزش ساختمان‌ها در استان حلب سوریه

اوضاع پس از زلزله در سوریه تکان‌دهنده است

تصاویر هوایی از شدت خسارت‌های زمین‌لرزه در شهر «قهرمان‌مرعش» ترکیه

 مقامات محلی می گویند شهر حریم سوریه در نزدیکی مرز ترکیه به طور کامل از روی زمین محو شده است.

ارسال نظر