|
کدخبر: 190450

اگر هنوز واکسن کرونا نزدید،این نکات را بخوانید

ایمنی از راه واکسیناسیون کمک می‌کند در صورت مواجهه با ویروس کرونا، بدن فرد بتواند با ویروس مبارزه کند.

جامعه اگر هنوز واکسن کرونا نزدید،این نکات را بخوانید

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها با افرادی که دوست‌شان داریم لذت می‌بریم، نزدیک‌تر می‌شویم.

بسیاری از افراد هنوز منتظر واکسن هستند و واکسیناسیون برایشان دیرتر اتفاق خواهد افتاد، ولی همچنان سوالات زیادی درباره روند و نحوه واکسیناسیون و آنچه که در انتظارشان است، دارند.

پیش از مراجعه برای واکسیناسیون چه کارهایی انجام دهیم؟

تحقیق کنید: اطلاعات نادرست زیادی درباره واکسن‌ها در فضای مجازی وجود دارد، بنابراین مهم است که همیشه اطلاعات خود را از منابع قابل اطمینانی، چون یونیسف و سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید. اگر سوالی درباره اینکه آیا باید واکسن بزنید یا خیر دارید، با دکتر خود صحبت کنید.

در حال حاضر، افرادی که مشکلات سلامتی زیر را دارند، نباید واکسن کرونا بزنند تا از بروز هرگونه عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود:

- اگر سابقه عکس‌العمل‌های آلرژیک شدید به هر یک از محتویات واکسن کرونا دارید.

- اگر درحال حاضر بیمار هستید یا علائم کرونا دارید البته پس از بهبودی و تایید پزشک می‌توانید واکسینه شوید.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر تا به حال تجربه واکنش آلرژیک شدید به هر واکسنی را داشته‌اید، یا هرسوالی درباره دارو‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید دارید، قبل از گرفتن وقت واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.

از خود مراقبت کنید: شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید و به میزان کافی آب و مایعات بنوشید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

زمان تزریق واکسن

در مراکز واکسیناسیون نکات ایمنی مانند رعایت فاصله فیزیکی هنگام انتظار و پوشیدن ماسک را حتماً رعایت کنید.

ارتباط برقرار کنید: اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، مثلاً باردار هستید یا مشکل/نقص سیستم ایمنی دارید، به مسئولان بهداشت اطلاع دهید.

سوابق خود را نگهدارید: شما باید کارت واکسیناسیون دریافت کنید که در آن نوع واکسن کرونایی که به شما تزریق شده، تاریخ و محل واکسیناسیون در آن درج شود. این کارت را حتماً برای استفاده احتمالی در آینده نگهدارید.

پس از واکسینه شدن

برای کنترل شدن بمانید: ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق واکسن، شما را کنترل کند تا مطمئن شود که هیچ واکنش فوری نداشته باشید. قابل ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است.

آماده عوارض جانبی باشید: واکسن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدون خطر ابتلا به بیماری، برای شما مصونیت ایجاد کنند. درعین حال که ایجاد مصونیت بدون عوارض جانبی طبیعی است، ولی داشتن علائم خفیف تا ملایم که خودبه‌خود در عرض چند روز برطرف می‌شوند، نیز امری عادی است.

برخی علائم خفیف تا ملایم که شما ممکن است بعد از واکسینه شدن تجربه کنید عبارتند از:

- درد بازو در محل تزریق واکسن

- تب خفیف

- خستگی

- سردرد

- درد‌های عضلانی یا مفصلی

- لرز

 بیرون روی و اسهال

اگر علائم بیشتر از چند روز ادامه پیدا کرد یا واکنش شدیدتری تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

صبور باشید: ایجاد مصونیت طول می‌کشد. شما دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن به عنوان شخصی کاملاً واکسینه شده درنظر گرفته خواهید شد.

دیگران و خودتان را ایمن نگه دارید: درحالی که همه این واکسن‌ها کارآیی بالایی در حفاظت افراد دربرابر انواع جدی بیماری کرونا دارند، هنوز هم در حال آموختن هستیم که آیا فرد واکسینه شده، بدون هیچ علائمی، می‌تواند همچنان ناقل ویروس باشد یا خیر؛ بنابراین ادامه دادن به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی جهت حفاظت از خودتان و دیگران حائز اهمیت است، از جمله عدم حضور در مکان‌های شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و زدن ماسک.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر