|
کدخبر: 211581

خبری که بازار را به هم ریخت + جوابیه وزارتخانه

وزارت صمت در حالی خبری درباره رفع ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج داده است که اظهار نظر درباره واردات یا صادرات آن در حیطه اختیارات این وزارتخانه نیست. کارشناسان بر این باورند؛ اعلام اخبار نادرست در حوزه تامین کالای اساسی می‌تواند نتایج منفی جبران ناپذیری بر بازار داشته باشد و کشور را در شرایط نامطوب قرار دهد.

روز گذشته عباس تابش، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از لغو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات فصلی برنج خبر داد و گفت که به لحاظ ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن و طی هماهنگی‌های بعمل آمده، ثبت سفارش برنج آغاز شده و واردکنندگان می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی با اشاره به وضعیت واردات و ترخیص برنج در گمرک و بنادر کشور اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج در فصل برداشت با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی و نظر به فرایند ثبت سفارش و خرید، حمل و ترخیص برنج جهت تنظیم بازار بیش از یک ماه طول می کشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجایی که در این شرایط حساس کشور و کمبود منابع آبی و از طرفی ضرورت تامین امنیت غذایی کشور از اهم موضوعات مطروحه در دولت است، با رویکرد حمایت از مصرف کننده پیرو هماهنگی های بعمل آمده، مقرر شد ثبت سفارش کالای مذکور طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود.

اعلام لغو ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت صمت در حالی است که تصمیم درباره واردات یا ممنوعیت محصولات کشاورزی دیگر با این وزارتخانه نیست و از مردادماه تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی همانند گذشته به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ١٣٩٨ اختیارات حوزه بازرگانی بخش کشاورزی شامل واردات، صادرات و قیمت گذاری محصولات کشاورزی به مدت 2 سال در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، مهلت این مصوبه در 22 تیرماه سال جاری بود و اکنون بار دیگر وزارت جهاد کشاورزی مسئول این مهم است.

لازم به ذکر است که در ماده یک قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی آمده است:

ماده۱ـ کلیه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در موارد زیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می شود:

الف ـ تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و نیز پیله ابریشم.

به گفته کارشناسان علاوه بر اینکه دیگر موضوعات مربوط بر واردات و صادرات محصولات کشاورزی در حیطه کاری  وزارت صمت نیست، هر خبر منتشر شده در ارتباط با کالایی اساسی در صورتی که صحت نداشته باشد می‌تواند آثار سوء بر بازار خارجی و داخلی داشته باشد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در این باره اظهار کرد: خبر وزارت صمت به این معنی است که وارد کنندگان می توانند نسبت به ثبت سفارش و خرید برنج اقدام کنند در حالی که عملا مصوبه ای در اینباره وجود ندارد و وزارت جهادکشاورزی همچنان آن را ممنوع می‌داند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون دیگر ممنوعیت ثبت سفارش یا رفع ممنوعیت آن در حیطه کاری وزارت صمت نیست و فقط وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد، به عبارت دیگر خبر اعلام شده نادرست است.

 کشاورز معقد است؛ اعلام این خبر از سوی معاون وزیر صمت، اشتباه بزرگی بود چراکه می تواند اثرات منفی جبران ناپذیری را برای تامین و بازار این کالای اساسی به دنبال داشته باشد.

وی از جمله این نتایج منفی را افزایش قیمت برنج از سوی کشورهای مبدا واردات برنج ایران عنوان کرد.

کشاورز توضیح داد: اعلام خبر رفع ممنوعیت در حالی که هیچ مصوبه ای برای آن نیست این سگینال را به بازار می دهد که تقاضای ایران به بازار جهانی اضافه شده است و طرف های تامین کننده اقدام به افزایش قیمت می کنند، به عبارت دیگر ما در حالی وارد بازار برنج می شویم که از قبل یکبار جهش قیمت را به دلیل اخبار نادرست داشته است.

وی از دیگر نتایج این خبر نادرست را آثار آن بر بازار داخلی عنوان کرد.کشاورز تصریح کرد: لغو ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی بازار برنج داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، به این شکل که‌ قیمت ها تحت تاثیر خبر عرضه برنج خارجی کاهش می یابد در حالی که عرضه ای وجود ندارد، با ادامه عدم عرضه این موضوع به بازار القا می‌شود که واردات انجام شده اما میزان آن کافی نیست، ضمن اینکه اعتماد بازار نیز از بین خواهد رفت، حتی اگر به واقع واردات از سر گرفته شود.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران؛ در صورت مجاز شدن واردات برنج و عرضه آن به بازار داخلی که قبلا دچار شوک شده است، نمی توان انتظار کاهش قیمت چندانی داشت.

 بر اساس این گزارش؛ به نظر می رسد خبر اشتباه معاون وزیر صمت عملا تنظیم بازار برنج را سخت تر و پیچده تر کرده است. بهتر آن است مسئولان در اعلام اخبار به ویژه در حوزه کالای اساسی دقت داشته باشند تا منجر به نابسامانی بیشتر بازار در شرایط کنونی کشور نشوند.

جوابیه وزارت صنعت معدن و تجارت

  با عنایت به درج خبری با عنوان"خبر اشتباه وزارت صمت بازار را بهم ریخت" در مورخ ۴/۸/۱۴۰۰ در آن رسانه ، مقتضی است وفق قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها نسبت به انتشار توضیحات ارسالی از سوی مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسرع وقت اقدام لازم صورت پذیرد.

در پی انتشار خبری در آن پایگاه خبری باعنوان " خبر اشتباه وزارت صمت بازار را بهم ریخت" که به موضوع اعلام رفع ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج از سمت وزارت صمت در حالی که اظهار نظر درباره واردات یا صادرات آن درحیطه اختیارات این وزارتخانه نیست، اشاره گردیده است ، بدینوسیله توضیحات ارسالی از سوی عباس تابش معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای شفاف سازی و آگاهی مخاطبان آن رسانه به شرح زیر ارائه می گردد:

به منظور ضرورت اتخاذ تصمیم مناسب برای آزاد سازی ثبت سفارش و واردات برنج به جهت تامین نیاز کشور علی‌الخصوص در ایام پایانی سال و جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت در سطح بازار، در جلسه مورخ ۳/۸/۱۴۰۰ کارگروه تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی مراتب مطرح گردید و مورد تایید وزیر محترم جهادکشاورزی نیز قرار گرفت و حسب تکلیف جلسه مقرر شد اطلاع رسانی لازم در این زمینه ، از ناحیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام پذیرد که اقدام مورد نظر در همین راستا بوده است.

یادآور می شود اخیراً مکاتبه لازم از سوی معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص انجام گردیده است.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    وزارت صمت كاسبي ميكنه با اخبار ضد مردمي

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین کرم دارن ضر هایی که میزنن یادشو ن میره

  • هاشم ارسالی در

    بررسی کنید چرا دوسال امتیازات جا بجا شده چه کسانب منتفع شدن انها را به مردم معرف ی کنید

ارسال نظر