|
کدخبر: 102877 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس صندوق ضمانت از صادرات مطرح شد:

اثرات کرونا بر تجارت خارجی و‌ اقتصاد کشور

رئیس صندوق ضمانت از صادرات اثرات کرونا بر تجارت خارجی و‌ اقتصاد کشور را تشریح کرد.

تجارت اثرات کرونا بر تجارت خارجی و‌ اقتصاد کشور
شیوع ویروس کرونا موجب شد تا روابط و مبادلات تجاری کشورهای دنیا با مشکل و بن بست رو به رو شود. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده؛ به طوری که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که صادرات کشور در امسال با افت ۴۰ درصدی صادرات مواجه خواهد شد.

در این میان توجه و حمایت از صادرکنندگانی که در این شرایط سخت اقدام به امر صادرات و چرخاندن چرخ اقتصاد کشور می‌کنند بیش از پیش احساس می‌شود.

از همین رو خبرنگار گسترش نیوز به سراغ مدیرعامل صندوق ضمانت از صادرات رفته و تاثیر شیوع ویروس کرونا در مبادلات تجاری ایران و جهان و اقتصاد کشور را جویا شده است که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را ملاحظه می‌کنید:

اثرات کرونا بر تجارت خارجی و‌ اقتصاد کشور

افروز بهرامی در تشریح اثرات کرونا در تجارت خارجی و‌اقتصاد کشور اظهار داشت: پیش از شیوع کرونا نیز به دلیل تحریم، صادرات ایران کاهش یافته بود بطوریکه صادرات ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن نصف و اما واردات آنها از ایران ۱۴ برابر کاهش یافته است.

افروز-بهرامی

وی در ادامه افزود: صندوق بین المللی پول تخمین زده که تجارت خارجی ایران در ۲۰۲۰ با کاهش ۱۶ میلیارد دلاری به حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، صادرات ایران به کشورهای همسایه را محدود کرده است، تصریح کرد: درحالی‌که حدود نیمی از درآمد کشور از محل کانال‌های تجارت منطقه‌ای تحقق می‌یابد، همسایگان ایران، یکی از پس از دیگری مرزهای خود را با کشور بسته‌اند. بنابراین، صادرات ایران به‌شدت کاهش می‌یابد.

بهرامی در ادامه افزود: اختلال در صادرات از مرزهای زمینی، کاهش ورود و خروج گردشگر، کاهش قیمت و تقاضای جهانی نفت و کاهش محصولات صادراتی کشور در کنار اختلال در تجارت با چین، از مهم‌ترین پیامدهای شیوع این ویروس در حوزه تجارت خارجی کشور هستند.

وی در ادامه افزود: در سال‌جدید، دو رویداد مهم که می‌تواند شکل‌گیری مجلس با ترکیب جدید و انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده باشد بر تجارت خارجی ایران اثرگذار خواهد بود و با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده بر سر تجارت و مبادلات خارجی، عرضه ارز کاهش می‌یابد اما به‌دلیل کاهش واردات و مسافرت‌ها تقاضای ارز نیز کاهش خواهد یافت و به‌نظر می‌رسد نوسان چشمگیری در نرخ دلار حداقل تا اواخر اردیبهشت‌ماه ایجاد نشود.

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه گفت: بطور کلی اگر شیوع این ویروس در سه ماهه ابتدای سال به‌طور کامل به اتمام برسد، براساس نظر اقتصاددانان می‌توان انتظار داشت که تولید به شرایط قبل خود بازگردد و در ۶ ماهه ابتدای سال در کنار یک تورم حدود ۲۵ درصدی، رشد اقتصادی نزدیک به صفر دور از انتظار نخواهد بود. اما اگر این شیوع طولانی‌تر شود، تحلیل‌های فوق از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و به‌نظر می‌رسد کشور وارد رکود اقتصادی خواهد شد و در ۶ ماهه ابتدای سال رکود تورمی را شاهد باشیم.
وی در ادامه افزود: صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی تورم ۳۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ داشته است.

بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان و راهکار پیشنهادی

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه با بیان اینکه ریسک های صادراتی یکی از مهم ترین چالش ها در روند صادرات محسوب می شود، اظهار داشت: حفظ موقعیت و نفوذ در بازارهای موجود و اعتبارسنجی بازارهای جدید دو فاکتور ضروری در این راستا هستند .

بهرامی افزود: یکی از اتفاقاتی که در زمان تحریم افتاد، محدودشدن و کاهش تعداد بازارهای صادراتی ایران بود . مقصد بیش از ۸۰ درصد از صادرات ما در این شرایط پنج کشور می باشد و این تمرکز بالای مقاصد صادراتی از لحاظ ارزیابی ریسک مناسب نیست و بدیهی است وقتی یک بازار دچار مشکل شود، طیف وسیعی از صادرات ما را دچار مشکل خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: متنوع سازی بازارهای هدف به عنوان یک استراتژی توسعه صادرات بسیار مهم است توصیه جدی برای صادرکنندگان حرفه ای این است که پیش از ورود به بازار جدید، شناخت کافی از آن کسب کنند و اعتبارسنجی لازم را درباره خریدار خارجی انجام دهند.

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه بیان کرد: در این راستا صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری امنیت خاطر را برای صادرکنندگان فراهم کند. به این ترتیب آنها می توانند با فراغ بال به بازاریابی صادراتی خود فکر کنند و نگران مطالبات صارداتی شان نباشند.

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که هم کشور با محدودیتهای  ناشی از تحریم و هم با شوک همزمان در عرضه و تقاضا و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کووید ۱۹ مواجه است و بانک ها عموما خود را در شرایط امن قرار می دهند و تامین مالی را به حداقل می رسانند و از طرفی بیمه های تجاری متاثر از ریسک های موجود عقب نشینی می کنند ، صندوق ضمانت صادرات حمایت بیش از پیش از صادرکنندگان را در دستور کار دارد و حتی نسبت به افزایش سطح پوشش های ریسک و کاهش فرانشیز بیمه نامه ها اقدام نموده است .

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در پایان اظهار داشت: علاوه بر این افزایش سقف اعتباری مشتریان و نیز استمهال بدهی صادرکنندگان در دستور کار قرار دارد.

نویسنده: سهیل فرزین
  • هاشم ارسالی در

    درامد کشور بدلیل تحریمهای امریکا از نفت کاهش یافته لذا جهت صادرات کالای غیر نفتی دولت معاونتی جهت پیگیری صادر ات و وارادات زیر نظر یک فرد زبده تشکیل داده تا موانع صادرات وتولید و...بر طرف گردد این کمک قابل توجهی به دولت در این یکساله باقی مانده خواهد کرد امسال بدلیل بارندگی از نظر صدارت میوه خواهیم داشت

  • ناشناس ارسالی در

    اصلا چرا باید یک زن رییس صندوق ضمانت ازص ادرات باشد؟اینقدر نفوذ زنان درعرصه های د ولتی و کلان مدیریتی خوب نیست و یک الگوی غربی است،تبعات خطرناکی دارد،مردانش چه کر ده اند که زنان بخواهندبکنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها