|
کدخبر: 140051

جدال سخت خرید و فروش در بورس

افزایش فشار فروش در اواخر بازار دیروز منجر به نگرانی از شروع منفی بورس امروز شد. اتفاقی که در بازار امروز رخ داد و بازار تحت فشار فروش به سطوح منفی رفت.

بورس جدال سخت خرید و فروش در بورس

اما در سمت مقابل شاهد متقاضیان قدرتمند هم بودیم. افرادی که با فعال شدن در سمت خرید سهام منجر به رشد شاخص‌ها از کف روزانه و سبز رنگ شدن آنها شدند. به طوری که تا پایان ساعت اول معاملات رشد شاخص کل به ۸ هزار واحد (معادل ۰.۵ درصد) و شاخص هموزن به ۰.۸ درصد رسید. البته در دقایق گذشته دوباره فروشندگان قدرتمندتر شده و بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند. به عبارتی دیگر امروز هم شاهد جدال سخت خریداران و فروشندگان سهام هستیم.

خریداران و فروشندگان سهام

به نظر می‌رسد رشد ۲۵ درصدی بورس طی سه هفته منجر به افزایش فشار فروش ناشی از شناسایی سود شده است. به طوری که بسیاری از معامله‌گران از ترس تکرار افت‌های اخیر بورس زودتر در سمت فروش فعال می‌شوند و بعد از رشدهای کمتری اقدام به شناسایی سود می‌کند.

اما در سمت مقابل هم متقاضیان قدرتمندی برای خرید سهام وجود دارد. به عبارتی دیگر دوباره شاهد هجوم پول‌های حقیقی به بازار و خرید پرقدرت سهام هستیم. به طوری که در ساعت نخست بازار امروز ارزش معاملات خرد به ۹۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همین خریدهای سنگین معامله‌گران در روزی که قرمزرنگ شروع شده بود منجر به تغییر جهت بازار و ورود شاخص کل به محدوده صعودی شد.

به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد معامله‌گران حقیقی همچنان میل بالایی به بازار دارند اما با توجه به خاطرات تلخ سقوط بیش از ۴۰ درصدی بورس، دیگر چندان در خیال سودهای رویایی و عجیب غریب نیستند و در سطوح پایین‌تری شناسایی سود می‌کنند. اما بعد از شناسایی سود از بازار خارج نمی‌شوند و در سمت خرید سهامی دیگر ظاهر می‌شوند. به عبارتی دیگر در موج صعودی جدید بورس شاهد دست به‌دست شدن بیشتر سهام، سهامداری کوتاه مدت‌تر و رشد حجم و ارزش معاملات هستیم. به طوری که در بازار امروز هم با وجود تلاطم بالا و افت شاخص کل در دقایق نخست، باز هم حقیقی‌ها در سمت خرید فعال‌تر بودند و طی ساعت نخست معاملات خالص خرید ۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کردند.

این کوتاه مدت‌تر شدن معامله‌گران یکی از دلایل افزایش تقابل خریداران و فروشندگان شده است. به عبارتی دیگر حتی در موج صعودی جدید هم مثل دفعات قبل شاهد رشد خیلی پرشتاب و صف خریدهای عجیب و غریب نیستیم. به عبارتی دیگر طی مدت اخیر در بازاری که سراسر سبزپوش هم بوده باز هم فروشندگان به نسبت قدرتمند عمل کرده‌اند. به طوری که طی هفته قبل هم شاهد بودیم که در اغلب روزها بازار رفت و برگشتی بود و برخی مواقع فروشندگان قدرت بیشتری داشتند و برخی مواقع هم خریداران. طی دقایق گذشته هم این فروشندگان سهام هستند که دوباره قدرتمند‌تر شده‌اند و بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند. به این ترتیب باید دید تا پایان بازار امروز شاخص‌ها سبز رنگ باقی می‌مانند یا به سطوح منفی خواهند رفت.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها