|
کدخبر: 138296

بورس در نیمه دوم امروز تغییر جبهه داد!

امروز هم بازار سهام در مدار صعودی قرار داشت و شاخص کل با رشد بیش از ۳۶ هزار واحدی توانست با قدرت وارد کانال ۱.۴ میلیون واحدی شود.

بورس بورس در نیمه دوم امروز تغییر جبهه داد!

نکته مهم بازار امروز اما چرخش جریان بازار از سمت برخی نمادهای کالامحور به سمت صنایع بانک و خودرو بود. اتفاقی که در نهایت منجر شد تا اغلب بزرگان بورس اعم از کالایی و غیرکالایی در پایان بازار در سطوح مثبت در حال معامله باشند.

تداوم رشد شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد ۳۶ هزار و ۴۰۰ واحدی همراه شد و به سطح یک میلیون و۴۲۷ هزار واحدی رسید. رشد ۲.۶ درصدی شاخص کل در حالی بود که شاخص هموزن هم ۲.۳ درصد به ارتفاع خود افزود. به همین ترتیب به نظر می‌رسد امروز کل نمادها به طور متوسط به یک میزان رشد کردند. چنین چیزی نشان‌دهنده ایجاد رونق در بورس و جلب توجه مجدد به نمادهای کوچک بازار است. در ابتدای شروع رشدهای بورس این تنها شاخص کل بود که به واسطه نمادهای بزرگ کالایی رشدهای مناسبی را تجربه می‌کرد و اختلاف رشد بین شاخص کل و شاخص هموزن بسیار زیاد بود.

چرخش معامله‌گران در یک روز

در ابتدای معاملات امروز بسیاری از نمادهای بزرگ کالامحور بورس تهران با صف خرید همراه بودند و اقبال بالا به این دسته از نمادها منجر به جهش صبحگاهی شاخص کل شد. اما رفته رفته اقبال سهامداران به برخی از این دسته از نمادها مثل گروه فلزات و پالایشی کمتر شد و شاهد ایجاد فشار فروش و افت قیمتی این دسته از نمادها بودیم. اما در سمت دیگر بازار شاهد تقاضای بیشتر برای دو صنعت بزرگ غیرکالایی یعنی بانک‌ها و خودروسازی بودیم. همچنین از میانه‌های بازار میل به خرید سهام پالایشی دوباره بیشتر شد تا بیشتر پالایشی‌ها هم بازار را در محدوده صف خرید به پایان برسانند.

به نظر می‌رسد دلیل اقبال مجدد بورس‌بازان حقیقی به دو صنعت بانکی و خودرویی به این دلیل باشد که از نظر معامله‌گران ریسک‌های سیاسی ایجاد شده طی دو روز اخیر تا حدی کم‌رنگ‌تر شده است. همچنین دلیل افت اقبال به برخی از نمادهای کالایی مخصوصا فلزات هم می‌تواند به همین علت و تداوم افت قیمت دلار باشد. البته در این میان نباید ایجاد موجی از شناسایی سود را بعد از رشدهای بالای این دسته از نمادها فراموش کرد.

پیش‌بینی بورس فردا با آمارها

در پایان بازار امروز تنها ۱۸ درصد از نمادها آخرین قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت پایانی داشتند. ۹ درصد از نمادها در قیمتی برابر با قیمت پایانی در حال معامله بودند و بیش از ۷۲ درصد نمادها آخرین قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایانی داشتند. به همین جهت به نظر می‌رسد در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد فردا شاهد شروع مثبت بازار باشیم.

همچنین امروز ارزش معاملات خرد دوباره به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان و خالص خرید حقیقی‌ها نیز به نزدیکی ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید. به همین ترتیب به نظر می‌رسد موج جدیدی از جریان ورود پول حقیقی به بازار سهام ایجاد شده است که در صورت تداوم می‌تواند نوید رشد بیشتر بورس تهران را بدهد.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز تنها ۱۸ درصد از نمادها در سطوح قیمتی منفی قرار داشتند که نسبت به دیروز و حتی ساعت اول بازار امروز کاهش مناسبی را نشان می‌دهد. در این میان ۱۰ درصد از نمادها با صف فروش ماجه بودند. ارزش کل این صف‌های فروش هم تنها ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود. در سمت مقابل اما در پایان بازار حدود ۵۶ درصد از نمادها صف خرید‌هایی به ارزش ۴۴۰۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کردند.

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) در بازار امروز به ۲۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید. نکته مهم بازار امروز پخش شدن مناسب ارزش معاملات بین همه صنایع بود. به طوری که چهار صنعت پرمعامله امروز یعنی خودروسازی، بانک‌ها، پالایشی و فلزات حدود ۴۲ درصد از کل ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم امروز بیشترین ارزش معاملات را وتجارت، خودرو، شستا و شپنا تجربه کردند.

دیروز حقیقی‌ها برای خرید سهام تا حدی مردد بودند و کل خالص خرید این دسته از معامله‌گران در روز گذشته که بازار مثبت بود حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. اما امروز حقیقی‌ها در سمت خرید فعال‌تر بودند و خالص خرید ۹۸۰ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در بین صنایع بیشترین ورود پول حقیقی به سه صنعت شیمیایی، خودروسازی و چند رشته‌ای بود. در سمت مقابل هم حقوقی‌ها در مجموع بازار بانک‌ها را بهتر خریدند. در بین نمادها هم بیشترین خالص خالص خرید حقیقی در خودرو، شستا و فارس بود. بیشترین خروج پول حقیقی را هم از وبملت، شپنا و وبصادر شاهد بودیم.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها