|
کدخبر: 137548

شاخص بورس در مسیر طلایی

امروز شاخص کل بورس تهران علیرغم افت صبحگاهی به مدار مثبت معاملات بازگشت و در نهایت رشد ۱۰ هزار واحدی (معادل ۰.۷ درصد) را به ثبت رساند.

امروز شاخص کل بورس تهران علیرغم افت صبحگاهی به مدار مثبت معاملات بازگشت و در نهایت رشد ۱۰ هزار واحدی (معادل ۰.۷ درصد) را به ثبت رساند. اما شاخص هموزن که از تمام نمادها به یک اندازه تاثیر می‌پذیرد از ابتدای صبح با شیبی ملایم شروع به رشد کرد تا در پایان بازار رشد ۱.۲ درصدی را به ثبت برساند. این برای سومین روز متوالی بود که شاخص هموزن رشد بیشتری را تجربه کرد. اما دلیل شتاب تند شاخص هموزن در مسیر صعودی چیست و آیا دوباره شاهد سبقت نمادهای کوچک در رشد قیمتی از نمادهای بزرگ خواهیم بود؟

نمادهای کوچک روی موج تورم

همان‌طور که گفته شد در بازار امروز شاهد سبقت شاخص هموزن در رشد از شاخص کل برای سومین جلسه معاملاتی پیاپی بودیم. پیش‌تر در گزارش‌های مختلف به علت نوسان بالای شاخص کل طی هفته جاری پرداخته شد. اما به طور خلاصه می‌توان دو علت برای درجا زدن بزرگان کالامحور را در هفته جاری ذکر کرد. دلیل اول عدم رشد نرخ ارز و حتی افت بیش از پیش آن بود که اثرگذاری مستقیمی بر سودآوری شرکت‌های کامودیتی‌محور دارد. دلیل دوم هم که بیشتر بر نمادهای فلزی به ویژه فولادی‌ها اثرگذار بود در ابتدا شیوه‌نامه دولت برای قیمت‌گذاری فولاد و سپس لایحه عجیب مجلس برای وضع تعرفه ۵۰ درصدی (۵۰ درصد قیمت جهانی سنگ آهن) برای صادرت محصولات فولادی بود. به نظر می‌رسد این دو عامل علل اصلی افت عقب ماندن شاخص کل در مسیر صعودی بود.

اما در سمت دیگر نمادهای کوچک‌تری قرار دارند که به علت فروش داخلی عمده محصولات عموما اثرپذیری مستقیمی از نرخ ارز ندارند و بیشتر تحت تاثیر تورم داخلی هستند. این دسته از نمادها در هفته جاری و بعد از بیش از یک هفته از شروع رشد نمادهای بزرگ کم کم صف‌های فروششان جمع شد و متعادل‌تر معامله شدند. به نظر می‌رسد رشد بیشتر شاخص هموزن طی روزهای اخیر تحت تاثیر دو عامل باشد. دلیل اول این که هر چند افت دلار باعث کاهش تب خرید قیمت سهام دلاری شده است اما در این سمت بازار تورم همچنان با شتاب بالا در حال افزایش است و شرکت‌های تولید‌کننده کالاهای داخلی هم یکی پس از دیگری مجوز افزایش نرخ دریافت می‌کنند. به عبارتی فارغ از افت قیمت دلار، رشد نقدینگی فعلا درحال دمیدن به تورم عمومی است و این اتفاق بر رشد قیمتی نمادهای کوچک و متوسط تاثیرگذار است.

دومین دلیلی که برای ظبیشتر این دسته از نمادها می‌توان ذکر کرد اصلاح تند و تیز بسیاری از نمادهای کوچک‌تر بازار از نیمه دوم مرداد ماه تا اواخر آبان بود. البته بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد که شاخص هموزن درحال‌حاضر ۲۶ درصد کمتر از اوج خود است و شاخص کل حدود ۳۴ درصد. اما باید خاطر نشان کرد که افت کمتر شاخص هموزن بیشتر به دلیل عدم پر شدن حجم مبنای بسیاری از نمادهای کوچک در دوره رکود بازار است که منجر به افت کمتر قیمت پایانی آنها شد. اما برخی دیگر از نمادهای کوچک و متوسط بازار که حجم مبنای آنها پر می‌شد تا ۷۰ درصد افت داشته‌اند. نکته دیگر هم این است که شاخص هموزن در حالی در رالی صعودی ابتدای سال ۲۰۰ درصد رشد داشت که شاخص کل رشد حدود ۳۰۵ درصدی را تجربه کرد.

با این حال فعلا باید منتظر ماند و دید آیا موتور تورم‌ساز کشور خاموش می‌شود یا سیاستگذاران قصدی برای کنترل آن ندارند. همچنین سه عامل مهم هم بر سرنوشت نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور اثرگذار است. اول قیمت کالاها در بازار جهانی، سپس نرخ ارز در بازار داخلی و در نهایت هم شیوه‌نامه دولت برای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد که امروز قرار بر اصلاح آن است.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز ۳۷ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند. در این میان حدود نیمی از نمادهای منفی یعنی ۱۹ درصد از کل نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۲۲۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل اما ارزش صف‌های خرید ۴۱ درصد از نمادها چیزی حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد کل بازار سهام امروز به ۱۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب متوسط ارزش معاملات هفته داغ بورس تهران به عدد ۱۸ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومانی رسید که نشان‌دهنده جهش ۶۴ درصدی نسبت به هفته قبل و ۲۳۰ درصدی در قیاس با دو هفته قبل دارد. در بازار امروز صنایع خودروسازی و بانک‌ها باز هم بیشترین ارزش معاملات را داشتند. این دو صنعت به همراه پالایشی‌ها و چند رشته‌ای‌ها حدود ۴۸ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم شستا، شپنا، وتجارت و دارا یکم بیش از دیگر نمادها معامله شدند.

همان‌طور که در گزارش میان‌بازار هم پیش‌بینی شد با صعودی شدن مسیر شاخص کل شاهد هجوم دوباره معامله‌گران خرد برای خرید سهام بودیم. به طوری که در پایان بازار خالص خرید این دسته از معامله‌گران به رقم ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع حقیقی‌ها بیشتر فلزات، زراعت و بیمه را خریدند و در عوض چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی را فروختند. در بین نمادها هم بیشترین ورود پول حقیقی به وتجارت، فولاد و خبهمن بود و بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها هم در شستا، وبملت و شبندر بود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها