|
کدخبر: 295682

ریزش قیمت ها در بازار طلا و دلار ادامه دارد؟

به عقیده کارشناسان، با نزدیک شدن به زمان اجرای توافقات بین‌المللی و مالی و پولی، افت قیمت‌ها در بازار ارز و طلا سرعت بیشتری خواهد گرفت.

اقتصاد ریزش قیمت ها در بازار طلا و دلار ادامه دارد؟

دلار در هفته گذشته تقریباً بازدهی نداشت و در پایان هفته بیشتر از مسیری که بالا رفته بود، عقب نشست. در ابتدای هفته با افزایش حباب درهم و اختلافات مرزی، افزایش کم قیمت دلار شروع شد؛ ولی در ادامه همزمان با نشست شورای وزیران اروپا در میانه هفته حباب درهم کاهشی شد و حباب سکه نیز تا حدودی از بین رفت.

دلار ‌امروز در مرکز مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس بدون تغییر، ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و در بخش حواله‌ ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان کشف قیمت شد‌.

دلار به نرخ توافقی صرافی امروز در بازار ارز تهران، در زمان تنظیم گزارش بدون تغییر نرخ، به قیمت ۴۲ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری و با نرخ ۴۲ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته شد. ‌

امروز همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۵ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

* خالی فروشی دلالان برای نرخ سازی در بازار ارز

بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد، دلالان مقابل صرافی‌ها امروز قیمت دلار غیررسمی با افت هزار تومانی را ۵۱ هزار تومان اعلام کردند. 

در آخرین معامله ارز در روز پنجشنبه چهارم خرداد، دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. فعالان بازار ارز معتقدند، اگر دلار محدوده حمایتی ۵۰ هزار تومانی را از دست بدهد، احتمال بازگشت این اسکناس به کانال ۴۰ هزار تومانی زیاد است.

دلار هرات که از هفته گذشته به بالای ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده بود، با اخبار منتشر شده این مرز را از دست داد. در پایان هفته با رسیدن قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان، خالی‌فروشی در بازار متوقف شد. معامله‌گران بازار ارز، فروش صوری و نرخ سازی را در اصطلاح خالی فروشی می‌گویند.

* آخرین قیمت انواع سکه و طلا

سکه امامی (طرح قدیم) در بازار امروز بدون تغییر قیمت، ‌۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه امروز در بازار با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به نرخ ۱۶ میلیون تومان داد و ستد شد، ربع سکه نیز با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی به نرخ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. ‌

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا، ۲ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان کشف قیمت شد و طلا در بازار نیز به قیمت ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان داد و ستد شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار، ۱۰ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

امروز هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) در بازار جهانی امروز با کاهش ۷ صدم درصدی، حدود ۱۹۴۵ دلار بود.

* دلار می تواند وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شود

محمد محبی، کارشناس اقتصادی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار ارز گفت: قیمت دلار در آخرین معاملات هفته گذشته محدوده حمایتی خود را از در محدوده ۵۰ هزار ۸۰۰ تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان از دست داد.

وی ادامه داد: نزدیک شدن نرخ ارز به کف کانال ۵۰ هزار تومانی، به دلیل انتشار اخبار مربوط به توافقات بین‌المللی و مالی و پولی، منجر به رشد عرضه در این بازار شده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تا مشخص شدن نتایج این توافقات، بازارهای مالی روند کاهشی خواهند داشت و با نزدیک شدن به زمان سفر سلطان عمان نیز این کاهش، روند سریعتری به خود خواهد گرفت.

محبی تصریح کرد: دلار با خبرهای گشایش بانکی همراه با تزریق بازارساز، می‌تواند حتی وارد دامنه ۴۰ هزار شود.

فعالان اقتصادی معتقدند، بازار در انتظار نتایج توافقات بین المللی و مالی و پولی است و به همین دلیل معامله‌گران احتیاط خواهند کرد. در بازار طلا نیز،  طلای جهانی به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر خود سقوط کرده و تحلیگران می‌گویند، این احتمال وجود دارد که ریزش قیمت طلا بر روی بازار سکه در روز جاری نیز اثر نزولی بگذارد.

منبع: فارس

ارسال نظر