|
کدخبر: 275730 سهیل فرزین

در گفت‌ و گوی گسترش نیوز با نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح شد:

بهترین راهکار برای گذر از شرایط امروز اقتصاد

فروتن گفت: قیمت گذاری دستوری نیز تاثیر بسیار مخربی بر وضعیت کنونی دارد و شرایط را روز به روز سخت تر می کند.

اقتصاد بهترین راهکار برای گذر از شرایط امروز اقتصاد

عدم ثبات در سیاست ها و قیمت ها موجب شده که تولیدکنندگان و صنعتگران کشور قادر نباشند برای خود برنامه ای بلند مدت داشته باشند. برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که موضوع بی ثباتی موجب شده تا وضعیت کنونی تجارت و اقتصاد کشور شکل بگیرد. از طرفی ما در تجاری سازی صنعتی کشور نیز به توفیق خاصی دست پیدا نکرده ایم که بی ثباتی و عدم برنامه ریزی از جمله دلایل مهم این موضوع است. از آنجا که تاکنون مدیریت صادرات در اختیار بخش خصوصی نبوده قطعا نتوانسته‌ ایم از ظرفیت‌ های صادراتی موجود آن‌ طور که باید و شاید استفاده کنیم. کشورهای همسایه ما می‌ توانستند بازارهای خوبی برای محصولات صادراتی ما باشند که متاسفانه از این ظرفیت نیز نتوانستیم به نحو احسن استفاده کنیم. حقیقت این است که صادرکنندگان تا امروز همکاری خاص و مشهودی از جانب دولت ندیده‌ اند و امید می رود شورای‌ عالی صادرات و دیگر سازمان‌ های مربوط به امر صادرات این مقوله را جدی بگیرند.

شعبان فروتن،‌ نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این باور است که اگر دولت سیزدهم بتواند ثبات قوانین و قیمت ها را عملیاتی کند وضعیت کنونی اقتصاد کشور دگرگون خواهد شد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین خصوص گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

۳ دلیل عمده عدم توفیق در تجاری سازی صنعتی

فروتن در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: بخشنامه های خلق الساعه، هزینه های گزاف و عدم ثبات در قیمت ها، ۳ عامل اصلی در عدم توفیق ما در تجاری سازی صنعتی در کشور است. تمام کشورهای پیشرفته دارای ثبات در قیمت ها و تعرفه ها هستند و به همین دلیل فعالان اقتصادی و تجاری این کشورها در کمال آرامش خاطر اقدام به برنامه ریزی های بلند مدت می کنند. متاسفانه در کشور ما این موضوع به هیچ عنوان قابل اجرا نیست چرا که قیمت ها به صورت روزانه و حتی لحظه ای تعیین می شود. همین موضوع موجب می شود که صادرکنندگان کشور نتوانند برای فردای خود برنامه مشخصی داشته باشند.

شعبان-فروتن

بهترین راهکار برای گذر از شرایط امروزی اقتصاد

وی افزود: در این میان نظارتی نیز بر این موضوع وجود ندارد که این امر نیز مزید بر علت می شود تا پروسه تعیین لحظه ای قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد. قیمت گذاری دستوری نیز تاثیر بسیار مخربی بر وضعیت کنونی دارد و شرایط را روز به روز سخت تر می کند. بهترین راهکار برای گذر از شرایط امروزی اقتصاد و تجارت کشور رسیدن به یک ثبات قیمتی مشخص است تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بدانند که با چه قیمت و سیاستی روبرو هستند.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: دولت جدید نیز باید توجه ویژه و خاصی به موضوع ثبات قیمت ها داشته باشد. صادرکنندگان از دولت آینده انتظار دارند که با برنامه ریزی ها دقیق و اساسی ولو با قیمت گذاری دستوری ثبات قیمتی را ایجاد کند تا ما هر روزه شاهد قیمت های جدید نباشیم.

سهم اندک ایران از ظرفیت بازار بزرگ کشور عراق

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح آخرین جزییات تجارت دو‌ کشور پرداخت و گفت: تجارت ما با کشور عراق در وضعیت خوبی به سر می برد اما این وضعیت مطلوب ما نیست. ما مرزهای گسترده و رابطه های بسیار قدیمی با این کشور داریم و سهم بازار کنونی مطلوب ما نیست. بازار این کشور که دارای ظرفیت های بزرگ تجاری است باید به طور کامل در اختیار ما باشد اما متاسفانه ما چهارمین کشور صادرکننده به عراق هستیم و دیگر کشور های منطقه در این زمینه گوی سبقت را از ما ربوده اند. دولت باید برای جبران این عقب ماندگی باید دیپلماسی اقتصادی خود با این کشور را فعال و تقویت کند.

فروتن با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه تجار کشور ما با اخذ ویزای زیارتی اقدام به تجارت با کشور عراق می کنند، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما در تجارت با کشور عراق همین موضوع است. تجارت با ویزای زیارتی یکی از اشکالات صادرکنندگان کشور ما است. صادرکننده ما باید با دارا بودن ویزای تجاری به راحتی نسبت به بازاریابی خود در کشور عراق اقدام کند. اگر ویزای صادرکنندگان تجاری باشد به راحتی امکان تردد برای آنها فراهم خواهد شد و از این رو بدون شک وضعیت تجارت کشور به عراق نیز بهبود خواهد یافت.

ارسال نظر