|
کدخبر: 222399

آخرین واکنش دلار و سکه به مذاکرات وین

در آخرین روز هفته، اسکناس آمریکایی دومین رشد متوالی را تجربه کرد؛ سکه امامی نیز توانست به افت اونس طلا توجهی نکند و با رشد جزئی ۳۰ هزار تومانی به محدوده ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان وارد شود.

اقتصاد آخرین واکنش دلار و سکه به مذاکرات وین

به گفته فعالان، در روزهای انتهایی هفته، ‌اخبار انتشار یافته از مذاکرات هسته‌ای برای برخی معامله‌گران ارزی نشانگر آن بود که احتمال توافق هسته‌ای چندان زیاد نیست. همین موضوع موجب شد میزان خریدهای ارزی بیشتر شود. تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان پیشروی کرد که ۱۲۰ تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود. این سطح قیمتی حدود ۲/ ۱ درصد بیشتر از آخرین قیمت پنج‌شنبه دو هفته قبل بود. با این حال، این سطح از رشد بسیار کمتر از رشد ۳ درصدی دلار در نخستین هفته آذرماه بود. با آشکار شدن نتایج مذاکرات وین، شروع بازار در هفته جاری برای معامله‌گران بسیار اهمیت خواهد داشت. برخی فعالان اعتقاد دارند که کاهش سرعت رشد اسکناس آمریکایی در هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که خریداران در حال خروج از بازار هستند. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند بازار به خاطر قرار گرفتن در دوران مذاکرات هسته‌ای با احتیاط بازیگران ارزی مواجه شده و با آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، سطح خرید و فروش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. از نگاه برخی فعالان، در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، فروش‌های ارزی افزایش پیدا خواهد کرد. در سوی دیگر، در صورت عدم توافق، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد. تا بعدازظهر روز جمعه، تصور معامله‌گران نشان از آن داشت که احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای دشوار است و همین موضوع موجب شده بود که قیمت دلار در بازار پشت خطی تا نزدیکی سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی رشد کند.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شود، شانس رشد این ارز تا محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. دلار برای اینکه در جهت کاهشی قرار بگیرد، نیاز دارد که محدوده حمایتی ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد. دلار در هفته گذشته حتی یکبار به زیر مرز ۲۹ هزار تومانی رفت، ‌ولی با حفظ محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومانی توانست به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگردد. در هفته‌ای که گذشت سکه نیز نتوانست به اندازه دلار رشد قیمت را تجربه کند. در حالی که اسکناس آمریکایی بالای یک درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، سکه امامی تنها حدود ۴ دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد فشار نزولی اونس طلا مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد خریداران در بازار سکه فعالیت چندانی نداشته باشند. سکه‌بازان امیدوارند که با ادامه رشد دلار بتوانند اثر نزولی اونس را خنثی کنند. در صورتی که اسکناس آمریکایی در روز جاری به رشد خود ادامه دهد، سکه می‌تواند به سوی سقف ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت کند. سکه در سال ۱۴۰۰ هرگز نتوانسته است بالای خط ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، تا زمانی که سکه بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد، شانس صعود در بازار سکه بیشتر خواهد بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    جناب ایت ا... رئیسی
    باتوجه به رون د امیدوارانه مذاکرات هسته وفروش قابل توج ه نفت در یک سال گذشته طبق ادعای وزیر نفت دولت شما ،متاسفانه شاهد هستیم درکمال تع جب قیمت سکه وارز روز به روز بالا تر می ر ود وبا توجه به انکه قیمت ارز وسکه روی هم ه کالا ها اثر مستقیم وافزایشی وتورمی دار د سوال اینجاست که جرا با فروش انبوه نفت وارز آوری ناشی از فروش انبوه نفت، چرا قی مت کالا ها وارز کاهش نیافته ،چه کسی وکسا نی ارز ملت را چپاول می کنند که نفت فروخت ه می شود ولی قیمت کالا وارز برعکس گران م ی شود ،وعملا دلالها وسکه بازها دارند قیم ت سکه وارز را بالا می برند وعملا دولت شم ا فقط نظاره گراست وناتوان ،اقاجان برخورد کنید با سکه بازان که قصد متلاشی کردن اق تصاد نظام وبراندازی را دارند،اقا چند نفر گردن کلفت سکه باز واخلالگر ونفوذی منافق در دستگاههای دولتی وبازاری رو اعدام کنی د تا فتنه این ناکسان ریشه کن شه.ما شاهد هستیم که اقای بایدن رئیس جمهور امریکا عم لا بصورت اشکار یا پنهان تحریمهای نفتی ای ران را لغو کرده است وطبق ادعای وزیر نفت شما دریک سال گذشته کشور فروش چشمگیر نفت ومیعانات داشته،وسوال ملت این است چرا با فروش نفت اثر ان در قیمت کالاها وارز دیده نمی شود ،شما شاهد هستید نه تنها در یک س ال گذشته قیمت ارز وکالاها کاهش نیافته بل که شدیدا افزایش یافته چه کسی یا کسانی پو ل ملت مستضعف ایران را می دزدند؟بروید دزد ان پول ملت را پیدا کنید وبه اشد مجازات ب رسانید همه گرانیها را که نمی توانید به گ ردن امریکا بیندازید.ملت به این نتیجه رسی ده اند که اگر امریکا واسرائیل کل تحریمها را هم بردارند ودست از سر ملت ایران بردا رند،دلالها وفاسدین ومنافقین نفوذ کرده در دستگاههای دولتی وکاسبان تحریم بدتر از ا مریکا واسرائیل دست از ملت مستضعف ایران ب رنمی دارند وتحریمها را نگه می دارند تا ک مر نظام مقدس بشکند.وظیفه برخورد با چنین موجودات پست تر از حیوان وظیفه انقلابی شم ا ست.

ارسال نظر