|
کدخبر: 207672

ارزانی دلار به خاطر این خبر مهم

در دومین روز هفته، دلار سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست داد تا رکورد کاهشی جدیدی را به ثبت برساند.

اقتصاد ارزانی دلار به خاطر این خبر مهم

روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۲۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و در محدوده ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان قرار گرفت. آخرین بار در ۲۹ شهریورماه، این ارز قیمت پایین‌تری را به ثبت رسانده بود.

دلار به دنبال شکست کف انتهای تابستان

تحلیل‌گران فنی باور دارند که با شکست سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، احتمال نزول دلار تا محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفته است. در واقع در صورت تثبیت دلار زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید در انتظار افت بیشتر قیمت دلار بود.

به گفته فعالان، انتشار اخباری درباره شروع احتمالی مذاکرات هسته‌ای عامل مهمی بود که فروشندگان را در موقعیت قوی‌تری قرار داد. بعدازظهر روز شنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد که دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقی مانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن این ماه [اکتبر] در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد. همین خبر موجب شد فروش‌ها در معاملات پشت خطی افزایش پیدا کند. اثر نزول دلار در معاملات پشت خطی به ابتدای روز یکشنبه نیز انتقال یافت. با این حال، از اواخر روز یکشنبه بود که کمی خریداران به بازار وارد شدند و توانستند اسکناس آمریکایی را پس از ساعت ۴ بعدازظهر به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان هدایت کنند. البته با توجه به تعطیلی بانک‌ها در مقطع زمانی یاد شده، بهتر است قیمت دلار در حوالی ساعت ۲ بعدازظهر را به رسمیت شناخت.

به گفته فعالان در صورتی که طی روزهای آتی برگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای اعلام نشود، بار دیگر خریداران قدرت را به دست خواهند گرفت و احتمال برگشت اسکناس آمریکایی به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی وجود خواهد داشت.

در این میان نوسانات نرخ حواله درهم نیز برای بازیگران ارزی اهمیت زیادی دارد. به گفته تحلیل‌گران در صورتی که درهم بتواند خود را بالای خط ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی حفظ کند، شانس افت قیمت دلار محدودتر خواهد شد. دیروز در مقطعی قیمت درهم تا محدوده ۷ هزار و ۴۹۰ تومان پایین رفت، ولی در اواخر روز توانست به بالای خط ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردد.

در کنار درهم، در روزهای اخیر توجه معامله‌گران بازار ارز داخلی به لیر ترکیه نیز معطوف شده است. لیر ترکیه در برابر دلار در هفته اخیر تضعیف شده است و در مقطعی به ازای یک دلار امکان دریافت نزدیک به ۹ لیر وجود داشت. تضعیف لیر در ترکیه و افزایش تقاضا برای دلار در کشور همسایه موجب می‌شود که احتمال خروج ارز از ایران نیز بیشتر شود.

با وجود سیگنال افزایشی ترکیه‌ای، دیروز علامت متفاوتی از سوی کردستان عراق ارسال شد. بر اساس صحبت‌های فعالان، قیمت دلار در منطقه کردستان عراق تضعیف شده و این موضوع موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار بیشتر شود. به این ترتیب، می‌توان گفت در روزهای اخیر بازار ارز داخلی تحت تاثیر سیگنال‌های متناقض بیرونی قرار داشته است. از سوی ترکیه به بازار داخلی سیگنال افزایشی داده می‌شد، حال آنکه از سمت سلیمانیه عراق، انتظارات کاهشی در معرض تقویت بود.

دیروز با افت قیمت دلار، سکه امامی نیز در جاده کاهشی قرار گرفت که منجر به از دست رفتن حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شد. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز فلز گران‌بهای داخلی در محدوده ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت که ۸۰ هزار تومان کمتر از روز شنبه بود.

به گفته فعالان در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی بماند، فروش‌های بیشتری صورت خواهد گرفت. البته در اواخر دیروز سکه‌بازان سعی می‌کردند که قیمت این فلز گران‌بها را به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگردانند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    هیچی دیگه مملکت افتاده دست دلال

  • ناشناس ارسالی در

    اگردلارکاهش داشته چراخودروسازان قیمت ها رابالا می برندپس رروغ نگویید

ارسال نظر