|
کدخبر: 203563 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با نماینده مجلس یازدهم:

کلاهبرداری جدید در بازار ارز دیجیتال / مراقب این رمزارز باشید!

ابوترابی نماینده مجلس یازدهم گفت: چندین پرونده سنگین در دادگاه پیرامون ارزهای دیجیتال کلاه‌برداری شکل گرفته است. شکات این پرونده‌ها تا چندین هزار نفر هم رسیده است.

اقتصاد کلاهبرداری جدید در بازار ارز دیجیتال / مراقب این رمزارز باشید!

هم‌زمان با رونق ارزهای دیجیتال و جذب مردم به بازار کریپتوکارنسی شاهد رونق کلاه‌برداری نیز بودیم. کلاه‌برداری‌هایی که در دنیا سر و صدا کردند و یا کلاه‌برداری‌هایی که پای ایرانیان را به دادگاه‌ها باز کرد. در پروژه‌های کلاه‌برداری مردم قربانی و سودجویانی به اسم هنرمند، ورزشکار، فعال اجتماعی بودند. پروژه ملکه کریپتو در سال ۲۰۱۶ را اهالی بازار ارزهای دیجیتال فراموش نمی‌کنند که بیش از ۱۹ میلیارد دلار کلاه‌برداری در این پروژه ثبت شد. ملکه کریپتو تنها پروژه کلاه‌برداری نبود، پروژه‌هایی مثل وان کوین، بیت‌ کانکت، پلاس ‌توکن، یت ‌کوین سیوینگز اند تراست، پین‌کوین و آیفَن و چندین پروژه دیگر، دارایی میلیون‌ها نفر را از بین بردند. در ادامه گفتگویی با یکی از نماینده‌های مجلس داریم که به تازگی پیرامون ارز دیجیتال کینگ مانی هشدار داده بود.

ابوالفضل-ابوترابی

تعداد زیادی از رمز ارزها در ایران پشتوانه ندارند

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پروژه کلاه‌برداری در رمز ارزها زیاد است و اساساً ارزهای دیجیتال پشتوانه‌ای ندارند. تنها اعتبار فعلی رمز ارزها خرید و فروش است. به طور مثال افرادی مثل ایلان ماسک صحبت از خرید و فروش رمز ارزی در فضای مجازی می‌کند و برای رمز ارز مدنظر خود پشتوانه درست می‌کند. تعدادی رمز ارز در ایران به وجود آمده است که به صورت کلی پشتوانه‌ای ندارند.

منتظر وضعیت بدتر از گلدکوئست باشیم

ابوترابی اظهار کرد: ارزهای دیجیتال مثل اسکناس و سکه نیستند که پشتوانه برایشان محسوب شود و در دنیا بعد از مصرف برق رمز ارزی استخراج می‌شود و برای خرید و فروش یا تهیه کالا پیرامون رمز ارزها تصمیم‌گیری می‌شود. یک سری از شرکت‌ها در آینده نزدیک بدتر از گلدکوئست‌ها و شرکت‌های هرمی خواهند بود. کلاه‌برداران در این میان بدون هیچ پشتوانه‌ای کسب سود می‌کنند.

مردم به واسطه اعتماد به هنرمندان درگیر کلاه‌برداری شده‌اند

وی افزود: در ایران هم افراد مختلف از جمله هنرمندان، ورزشکاران یا شرکت‌هایی رمز ارز خاصی را بدون پشتوانه معرفی می‌کنند و در نهایت هم سر مردم کلاه می‌گذارند. مردم در این میان دارایی خود را از دست می‌دهند. چندین پرونده سنگین در دادگاه پیرامون ارزهای دیجیتال کلاه‌برداری شکل گرفته است. شکات این پرونده‌ها تا چندین هزار نفر هم رسیده است. مردم با اعتماد به هنرمندان و ورزشکاران یا کنشگرهای اجتماعی وارد این بازار شده‌اند.

کینگ مانی پروژه کلاه‌برداری تازه

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رمز ارزها در دنیا متداول شده‌اند. البته پشتوانه رمز ارز نکته مهمی است. رمز ارزهایی که در ایران می‌آیند، تنها به واسطه چهره‌ها در ایران مطرح شده‌اند. بدون ماهیت خارجی بعد از مدتی به کلاه‌برداری تبدیل می‌شوند. چندین پرونده سنگین با بحث فروش رمز ارزهای کلاه‌برداری در دادگستری داریم. نمونه‌اش هم کینگ مانی است.

ابوترابی در پایان گفت: با توجه به پایان ممنوعیت استخراج رمز ارزها در روزهای اخیر باید مردم توجه کنند که به دنبال رمز ارزها غیر آشنا نروند. بدون پشتوانه مردم پولشان را با ورود به این پروژه‌ها از دست می‌دهند. مردم توجه نکنند، قصه پروژه‌های گلدکوئست بار دیگر با نام ارزهای دیجیتال تکرار می‌شود.

پروژه‌های رمز ارزی که در ایران مردم را قربانی کرد

در ایران پروژه کریپتولند پر حاشیه‌ترین پروژه کلاه‌برداری است. صرافی که بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کرد. در این پروژه ۸ نفر تا به امروز بازداشت شده‌اند. پروژه کریپتولند بیش از ۲۸۹ هزار نفر کاربر مال باخته دارد. از نظر فنی برای تشخیص پروژه کلاه‌برداری ارز دیجیتال باید، کیف پول آن رمز ارز را بررسی کرد. در صورتی که پیرامون نقل و انتقال کیف پول اطمینان پیدا کنیم، پروژه کلاه‌برداری نیست. البته این کار از نظر فنی خیلی هم آسان نیست و باید دانش لازم را داشته باشیم. کریپتو تب، ایران کوین ماین، مجیک کوین، بانک ترون و... از پروژه‌های ارزهای دیجیتالی بودند که در ایران هنوز پرونده‌هایشان در جریان است.

 

ارسال نظر