|
کدخبر: 203132

اختصاصی گسترش نیوز:

شوک دوباره به بازار خودرو / طرح واردات چه شد؟

اخیرا به واسطه موافقت مجلس با طرح آزادسازی واردات خودرو یک جو روانی مثبت در بازار ایجاد شد و قیمت ها روند نزولی به خود گرفت. اما امروز دوباره خبر جدیدی درباره واردات منتشر شد.

اقتصاد شوک دوباره به بازار خودرو / طرح واردات چه شد؟

طرح آزادسازی واردات خودرو با سه شرط واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعه و همچنین انتقال بدون ارز توسط مجلس به تصویب رسید و برای تایید نهایی به شواری نگهبان ارسال شد. به واسطه همین موافقت مجلس با آزادسازی مشروط قیمت انواع خودروها در بازار با افت مواجه شد.

اما امروز هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: بنابر گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو مغایر با قانون شناخته شد. ارزیابی اعضای شورای نگهبان نسبت به این مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی داشت. در یک قسمت این مصوبه درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده بود و از مجلس خواستیم که این موضوع دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود. یکی دیگر از نکات این مصوبه تصویب سایر مقررات توسط وزارت صمت است که ابهامی درباره آن به وجود آمد، لذا این موارد اگر دقیق‌تر مطرح شود، امکان اظهار نظر درباره آن دقیق‌تر است.

طحان نظیف همچنین گفت: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام این ماده را مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید ایرانی و کار و سرمایه ایرانی، مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مغایر سیاست‌های اداری دانسته بود.  حتی ماده ۱۰ مصوبه که قبلا ایرادی به آن وارد نشده بود را مغایر با سیاست‌ها دانستند. در شورای نگهبان به این مصوبه فقط یک الی دو ابهام وارد شد، ولی شورای عالی نظارت ایراد‌های بیشتری را به این مصوبه وارد کرد. لذا این مصوبه بار دیگر به مجلس برمی گردد و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا این ایرادات برطرف شود و به شورای نگهبان ارسال شود.

بازگشت دوباره مصوبه مربوط به واردات خودرو در حالی صورت گرفت که اخیرا نه تنها قیمت خودروهای خارجی بلکه خودروهای داخلی نیز با افت مواجه شده بود. این در حالی است که طبق اظهار نظرهای مسئولان مرتبط، واردات خودرو نمی‌تواند اثر خاصی روی قیمت خودروهای داخلی داشته باشد اما با نگاهی به روند قیمت ها شاهد این خواهید بود که نرخ مدل های داخلی نیز طی هفته اخیر با افت مواجه شده بود.

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه بر سر طرح ساماندهی بازار خودرو و همچنین قیمت ها خواهد آمد.

  • ن ارسالی در

    یک مشت مفت خور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها