|
کدخبر: 189366

ورود بورس به فاز گاوی

هفته گذشته در حالی که بورس تهران برای دومین هفته تنها ۳ روز کاری داشت، شاخص‌کل با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شد و ضمن ثبت ششمین هفته پیاپی صعودی، سرانجام پس از حدود ۱۰ ماه تغییر فاز داد و بر مبنای مفاهیم مالی- رفتاری وارد فاز گاوی یا صعودی شد.

هفته گذشته در حالی که بورس تهران برای دومین هفته تنها ۳ روز کاری داشت، شاخص‌کل با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شد و ضمن ثبت ششمین هفته پیاپی صعودی، سرانجام پس از حدود ۱۰ ماه تغییر فاز داد و بر مبنای مفاهیم مالی- رفتاری وارد فاز گاوی یا صعودی شد. در این هفته بازیگران خرد نیز مجددا به زمین خرید سهام بازگشتند و در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۸۳میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. به این ترتیب پس از دو هفته دوری حقیقی‌ها، مجددا شاهد تحرک این دسته از بازیگران بورسی در سمت تقاضا بودیم.

 کمرنگ‌شدن احیای برجام در ما‌ه‌های آینده و به‌دنبال آن رشد نرخ دلار از مهم‌ترین دلایلی بود که مجددا بورس‌بازان را به تالار شیشه‌ای کشاند. جایی که دلار در مجموع دادوستدهای هفتگی خود رشد بیش از ۴ درصدی را ثبت کرد و حتی روز چهارشنبه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی نیز شد. در این شرایط سهامداران با رجوع به تجربیات گذشته خود، تورمی‌شدن فضای اقتصاد را عامل رشد قیمت سهام ارزیابی می‌کنند و به دنبال حفظ ارزش ریال خود بوده و بورس را مناسب‌ترین گزینه برای رسیدن به این هدف خود می‌دانند.

 همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌ای که سهامداران خرد در مجموع خالص خرید حدود ۱۸۳میلیارد و ۸۳۰میلیون تومانی را رقم زدند، گروه محصولات شیمیایی در صدر لیست ورود حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع هفته آغازین مردادماه، سهام پتروشیمی به ارزش ۱۷۷میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌های معدنی رسید. گروهی که برمبنای شنیده‌ها، قراردادی با بزرگان فولادساز کشور برای فروش سنگ‌آهن به نرخ‌های جهانی بسته‌اند و از این‌رو نیز مورد توجه بورس‌بازان حقیقی قرار گرفتند.

از این‌رو طی دادوستدهای هفته گذشته سهامداران خرد نیز به امید افزایش درآمد در این دسته از شرکت‌ها خالص خرید ۱۴۲میلیارد و ۴۸۸میلیون تومانی را رقم زدند. غذایی‌ها نیز در هفته گذشته در لیست ورود سهامداران خرد قرار گرفتند و شاهد انتقال سهامی در گروه مذکور به ارزش ۲۷میلیارد و ۲۷۰میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در مجموع ۱۳صنعت بورسی در هفته منتهی به ۶ مردادماه مورد اقبال سهامداران خرد واقع شدند و در مقابل شاهد خروج حقیقی‌ها از ۲۴ گروه بودیم. در صدر این گروه‌ها، زیرمجموعه‌های بانکی مشاهده می‌شدند.

این صنعت در هفته گذشته مطابق با روند چند هفته پیش‌تر شاهد خروج سهامداران حقیقی بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش امید به تحقق زودهنگام توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از مهم‌ترین دلایل پشت‌کردن به گروه‌های موسوم به صنایع برجامی در بورس تهران بوده است. جایی‌که علاوه‌بر بانکی‌ها، خودروسازان نیز در لیست فروش حقیقی‌ها جای گرفتند‌ به‌طوری که طی دادوستدهای هفته‌ گذشته در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی ۸۳میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. خودرویی‌ها نیز معاملات هفته گذشته خود را با خروج ۲۹ میلیارد و ۳۵۸ میلیون تومانی حقیقی‌ها پشت‌سر گذاشتند. شرکت‌های سیمانی نیز این هفته در میان صنایع با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد قرار گرفتند.

این گروه که طی هفته‌های اخیر به‌مراتب با چالش‌های متعدد ناشی از بی‌برقی دست و پنجه نرم می‌کرد، در هفته گذشته با مخالفانی مواجه شد که رشد قیمت سیمان که ناشی از بر‌هم‌خوردن موازنه عرضه و تقاضا پس از توقف فعالیت شرکت‌های مذکور بود‌ را بهانه‌ای برای خروج سیمان از بورس کالا قرار دادند. موضوعی‌که سبب شد تا برای چند روزی شاهد توقف عرضه سیمان در تالار نقره‌ای باشیم. هر‌چند در پایان هفته خبر رسید که قرار است ۱۰۰درصد عرضه سیمان در بورس کالا انجام شود اما برآیند هفتگی این گروه حکایت از خروج سهامداران خرد داشت. در این راستا، در هفته منتهی به ۶مردادماه، شاهد جابه‌جایی سهام سیمانی به ارزش ۶۰ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

 نگاهی به روزهای هفته گذشته

دوشنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام ۹/ ۰درصد پیشروی کرد. این شرایط سبب شد شاهد ورود ۲۵۷میلیارد و ۶۰۶میلیون تومان نقدینگی خرد به گردونه معاملات سهام باشیم. در این میان ۱۹صنعت از صنایع ۳۹گانه بورسی در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. اولویت نخست سهامداران خرد زیرمجموعه‌های پتروشیمی بودند که با جابه‌جایی ۶۲میلیارد و ۳۷۲میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. در این گروه آن دسته از شرکت‌هایی که گزارش‌های سه ماهه جذابی را راهی کدال کردند، مورد‌توجه فعالان بازار بودند. گروه بعدی موردتوجه حقیقی‌ها در روز دوشنبه دارویی‌ها بودند که با تمرکز بر سهام «تیپیکو»، خالص خرید ۴۲میلیارد و ۴۸۱میلیون تومانی این گروه از سهامداران را تجربه کردند. دو گروه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی نیز با تجربه شرایطی مشابه در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۶۶میلیارد و ۹۵۲میلیون تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی‌ها بودند. در مقابل سیمانی‌ها شاهد خروج ۴۵میلیارد و ۸۹میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. پس از آن نوبت به دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و نهادهای مالی رسید تا به‌ترتیب شاهد انتقال سهامی به ارزش ۸/ ۷ و ۳/ ۷میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

سه‌شنبه: رشد قیمت‌ها روز سه‌شنبه ادامه پیدا نکرد و شاخص‌کل بورس تهران با کاهش ۶/ ۰درصدی مواجه شد. در این شرایط معامله‌گران شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۱۱میلیارد و ۲۸۵میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این روز تنها ۸گروه از ۳۹صنعت فعال با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند و در مقابل شاهد خروج حقیقی‌ها از زیرمجموعه‌های ۲۸ صنعت بودیم. در صدر لیست خروج حقیقی‌ها، گروه فلزات اساسی قرار داشت که شاهد جابه‌جایی ۵۴میلیارد و ۴۵۹میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. سیمانی‌ها نیز در این روز خالص فروش ۵۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در آن سوی بازار اما معدنی‌ها بودند که در صدر لیست خرید حقیقی قرار گرفتند و شاهد ورود ۱۱۴میلیارد و ۵۳۱میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. پتروشیمی‌ها نیز در این روز با خالص خرید ۱۹میلیارد و ۱۸۵میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

چهارشنبه: در پایان هفته، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای مجددا به مسیر صعودی بازگشت و با رشد اندک ۱/ ۰درصدی همراه شد. همزمان با آن شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۷میلیارد و ۵۰۹میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم. در این روز پتروشیمی‌ها باز‌هم در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. این گروه روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۹۵میلیارد و ۸۴۲میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن زیرمجموعه‌های سیمانی پس از انتشار خبر عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس‌کالا، مورد‌توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و با خالص ورود ۳۸میلیارد و ۹۲۷میلیون تومانی این گروه از بازیگران سهام همراه شدند. فلزی‌ها نیز روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۱میلیارد و ۶۱۰میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار، سه گروه بانک، خودرو و خدمات فنی و مهندسی با بیشترین خروج سهامداران حقیقی مواجه شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر