|
کدخبر: 179717

نتیجه انتخابات با قیمت طلا و سکه چه می‌کند؟

در آخرین هفته خرداد که هیجان تبلیغات ریاست جمهوری موج می زد بازارهای ارز و سکه با تغییرات محدود در قیمت مواجه بودند و شاخص بورس درجا زد.

اقتصاد نتیجه انتخابات با قیمت طلا و سکه چه می‌کند؟

در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۰ قیمت در بازارهای مالی با تغییرات محدود همراه بود چرا که منتهی این هفته روز انتخابات ریاست جمهوری است و اکثر افراد جامعه نیز درگیر بحث انتخابات بوده اند چه بسا از سوی دیگر بازار های مالی چشم انتظار نتیجه آرای رییس جمهور هستند که البته این امر در تغییر قیمت بی تاثیر نبوده و نرخ ها در بازارها تا مشخص شدن نتیجه آرا ایست کرده است.

افزایش میزان خرید در بازار ارز

طبق مشاهدان میدانی در بازار ارز، میزان تقاضای خرید برای افراد و صرافی ها بیشتر از فروش بوده است همچنین در بازار سکه و طلا نیز معاملات در این هفته با رکود همراه بوده است و میزان اندک خرید و فروش در بازار تقریبا یکسان بوده است از سوی دیگر بازار بورس با تغییراتی محسوس همراه نبود اما در کل این تغییرات در شاخص خنثی شد و عملا بورس در این هفته درجا زد چراکه با تلاطم زیادی در زمینه سیاست مواجه بودیم به همین خاطر سهامداران در خرید و فروش سهم با کمی تعلل رفتار کردند.

در ادامه جزئیات تغییر بازارهای بورس، ارز و سکه را به اختصار شرح می دهیم.

تغییرات شاخص بازار سرمایه خنثی شد

در اولین روز هفته (۲۲ خرداد ) شاخص کل بورس با رشد ۱۰۰ واحدی روی پله یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحدی قرار گرفت که نمادهای تاثیر گذار در اولین روز هفته شامل خودرو، فارس و خساپا خگستر، فجر و غکورش بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای فولاد، غکورش و های وب بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

در آخرین روز معاملات بورس در کانال یک میلیون ۱۴۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد که اخلاف اندکی نسب اوایل هفته داشت و نمادهای نوری و پترول بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های فارس، خودرو، فملی ، فولاد، شپنا و شستا بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص در آخرین روز معاملات گذاشتند.

البته در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۰ وضعیت معاملات به نسبت قبل روند بهتری را در پیش گرفت، به طور که حجم معاملات روزانه به بیش از سه هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود و به طور کلی نماد سهام هایی از جمله شرکت ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا و شرکت توسعه و عمران استان کرمان از تراکنش بالایی در این هفته برخوردار بودند.

نرخ دلار و یورو در خلاف جهت همدیگر حرکت کردند

در آخرین هفته خرداد نرخ دلار با افزایش ۲/۱ درصدی از قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۵ توان به مبلغ ۲۳هزار ۶۲۷ تومان افزایش یافت یورو نیز برخلاف روند قیمت دلار با افت همراه بود و با کاهش ۰/۸ درصدی از رقم ۲۸ هزار و ۸۱۶ تومان به مبلغ ۲۸ هزار و ۶۷۲ تومان به فروش رسید.

روند صعودی نرخ سکه و طلا در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۰

نرخ طلا و سکه در این هفته از افزایش اندکی برخودار بود به طوری که سکه طرح جدید با افزایش ۲/۰۲ دردی از قیمت ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان به مبلغ ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید از طرف دیگر هر گرم طلای ۱۸ عیار با اندکی افزایش از قیمت یک میلیون و ۵۹ هزار تومان به نرخ یک میلیون و ۶۷ هزار تومان صعود کرد.

داد و ستد طلا و سکه تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در چهارمین هفته خرداد ۱۴۰۰ گفت: در این هفته داد و ستدها تحت تاثیر انتخابات بود و در روزهای اول تا اواسط هفته میزان داد و ستدها کاهش یافته بود و خیلی از افراد منتظر شروع و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بودند.

او افزود: قیمت اونس جهانی در این هفته روزانه با کاهش جزئی همراه بود اما نرخ ارز نوسان ۱۰۰ تومانی را پشت سر گذاشت و در اواخر هفته روند صعودی را در پیش گرفت، البته قیمت اونس جهانی به طور متوسط حدود ۷۲ دلار کاهش پیدا کرد و به مبلغ یک هزار و ۸۶۰ دلار رسید به دنبال آن نرخ فلزات دیگر از جمله نقره نیز کاهش یافت.از آنجایی که نرخ سکه و طلا در کشور بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز است قیمت طلا و سکه علارغم کاهش اونس جهانی با افزایش همراه بود.

کشتی آرای بیان کرد: در این هفته هر سکه طرح قدیم با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی همراه بود و مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید همچنین هر قطعه سکه طرح جدید حدود ۲۵۰ هزار تومان گران شد، نیم سکه با ۱۰۰ هزار تومان افزایش در نرخ به مبلغ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید اما ربع سکه و سکه یک گرمی در این هفته تغییر قیمت را تجربه نکرد.

او تصریح کرد: هر مثقال طلا در آخرین روز از معاملات هفته به رقم ۴ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان بود و به طور متوسط هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰ هزار تومان به ارزش آن اضافه شد.

کشتی آرای گفت: اعلام نتیجه آرای ریاست جمهوری در روز شنبه (۲۹ خرداد) بر نرخ ارز تاثیر گذار خواهد بود که این امر می تواند تغییراتی را در نرخ اونس جهانی ایجاد کند و نکته قابل توجه این است که تغییر قسمتی از قیمت ارز تحت تاثیر نتیجه مذاکرات وین خواهد بود بنابراین پیش بینی نرخ ارز در روزهای آینده غیر ممکن است چراکه رویدادهای سیاسی مهمی در کشور در حال رخ دادن است و باید صبر کرد تا شاهد نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین باشیم که البته نتیجه انتخابات بر روی مذاکرات وین تاثیر گذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این هفته که همه افراد به دنبال بحث انتخابات ریاست جمهوری بوده اند امروز به پای صندوق های رای رفته تا در تعیین آینده کشور سهیم باشند اما برنامه ریزی مدون و معقول برای ثبات قیمت ارز ، سکه ، اقلام اساسی ، کنترل نرخ تورم و شاخص بازار سرمایه یکی از مهمترین انتظاراتی است که مردم ، کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار از دولت جدید انتظار دارند و به تحقق آن امیدوارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر