|
کدخبر: 167356

تا پایان ۲۰۲۱ منتظر ارزانی نباشید

بانک جهانی پیش‌بینی کرد قیمت‌های جهانی کالا پس از رشدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر رشد اقتصادی قوی پیدا کردند، تا پایان سال در همین حدود فعلی خواهند ماند.

اقتصاد تا پایان ۲۰۲۱ منتظر ارزانی نباشید

بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۱ بیش از یک سوم بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و میانگین نرخ هر بشکه نفت به ۵۶ دلار می‌رسد. قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۶۰ دلار افزایش خواهد یافت و مطابق با میانگین نرخ سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خواهد بود. بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد نرخ فلزات امسال ۳۰ درصد و بازارهای کشاورزی حدود ۱۴ درصد صعود می‌کنند. اما نرخ فلزات احتمالا بخشی از رشد امسال را از دست خواهند داد زیرا رشد ناشی از تدابیر محرک مالی در سال ۲۰۲۲ ضعیف می‌شود.

طبق گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود نرخ مس امسال به دلیل تقاضا برای کالاهای مصرفی و ساخت‌وساز ۳۸ درصد بالاتر بماند. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ که عرضه جدید محقق می‌شود قیمت‌ها پایین تر بروند.

تعدیل سریعتر از حد انتظار محرکهای مالی از سوی بعضی از اقتصادهای بازار نوظهور می‌تواند ریسک نزولی برای نرخ فلزات ایجاد کند. اما هزینه زیرساخت بالاتر در امریکا می‌تواند از بعضی از فلزات نظیر آلومینیوم، مس و سنگ آهن حمایت کند.

 بازارهای کشاورزی تحت تاثیر تقاضای قوی چین و مشکلات تولید در امریکای جنوبی شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌اند. اگرچه عمده بازارهای کالاهای غذایی جهان از نظر استانداردهای تاریخی به حد کافی تامین شده‌اند اما نرخ ذرت و سویا در بازار شیکاگو در بالاترین رکورد چند سال گذشته معامله می‌شود. قیمت‌ها تحت تاثیر نگرانیهای امنیت غذایی و شرایط جوی نامساعد در برزیل افزایش پیدا کرده‌اند.

 بانک جهانی اعلام کرد تورم غذا در امریکای لاتین، خاورمیانه و امریکا به طور متوسط حدود ۹ درصد در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۱ رشد کرده و اگر افزایش اخیر قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بازارهای داخلی منتقل شود، ریسک تورم نرخ بالاتر وجود دارد.

 بر اساس گزارش رویترز، این موسسه مالی جهانی خاطرنشان کرد این دورنما تا حدود زیادی به پیشرفت مهار پاندمی کووید ۱۹ و همچنین تدابیر حمایتی در اقتصادهای توسعه یافته بستگی دارد. نایب رئیس موقت گروه بانک جهانی برای رشد برابر، فاینانس و موسسات و مدیر گروه چشم‌اندازها اظهار کرد: رشد جهانی از ابتدای امسال تاکنون قوی تر از حد انتظار بوده و برنامه‌های واکسیناسیون در جریان است و روندهای مذکور، قیمت‌های کالا را تقویت کرده است. با این حال تداوم احیای اقتصادی تا حدود زیادی نامعلوم مانده است. بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه که صادرکننده و واردکننده کالا هستند، باید تاب آوری کوتاه مدت خود را تحکیم کرده و آماده احتمال تحلیل قیمت رشد اقتصادی باشند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر