|
کدخبر: 138952

۳ عاملی که قیمت سکه را بالا برد

اخبار سیاسی به کام نوسان گیران شد و روی موج آن قیمت سکه امامی بالا رفت.

مصوبه مجلس در بهارستان، افزایش قیمت اونس و تحریک دلار موجب شد تقاضا در بازار سکه بالا رود و قیمت سکه وارد کانال ۱۲ میلیون  تومان شود.با این قیمت سکه نزدیک به یک میلیون تومان از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت و ریسک خرید در آن بالا رفت.

میزان حباب در قیمت سکه

نکته قابل تامل در قیمت های دیروز رفتار سایر قطع های سکه در بازار بود. محاسبات نشان می دهد بر پایه قیمت بسته شده دلار و اونس جهانی در روز گذشته حباب قیمت تمام قطعه ها به جز سکه تمام کاهش یافته است.

این رفتار نشان می دهد فقط سکه امامی است که در بازار تقاضا دارد و قطع های کوچک تر پرمشتری نیستند. به نظر آنچه موجب شده سکه امامی این گونه با تقاضا مواجه شود به مبنا بودن آن برای سرمایه گذاران حرفه ای باز می گردد. معمولا بازیگران سکه که از نوسان کسب سود می کنند بر پایه قیمت سکه تمام کار می کنند به همین دلیل وقتی قطع های دیگر هم پای سکه رشد نمی کنند نشان از حضور پر قدرت نوسان گیران در بازار دارد.

پیش بینی قیمت سکه در بازار امروز

رشد نامتوازن قیمت سکه تمام در بازار این گمانه را مطرح کرده که بازار امروز به استراحت برود. بخشی از تحلیل گران باور دارند، بازار رشد بیش از اندازه ای را تجربه کرده است و انتظار دارند امروز در صورتی که تقاضای جدیدی وارد بازارها نشود، سود خود از خریدهای پایین تر را به تدریج ذخیره کنند. به احتمال زیاد آن ها به نقاط مقاومتی ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی در بازار سکه و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار ارز دقت خواهند کرد.

گروهی از تحلیل گران هم باور دارند، حباب سکه در روز سه شنبه به بالای ۹۰۰ هزار تومان رسید. هر چقدر حباب سکه بیشتر شود، خرید آن پرریسک تر می شود و عده ای تمایل به فروش پیدا خواهند کرد. نکته جالب در روز سه شنبه آن بود که دلار بسیار کمتر از سکه رشد کرد. به نظر می رسد دلاربازان با احتیاط بیشتری به روند آینده بازار می نگرند. البته نباید از خاطر برد که برگشت اونس طلا به بالای هزار و ۸۰۰ دلار هم تا حدی سکه بازان را تحریک به خرید بیشتر کرد.

در معاملات فردایی آخر وقت سه شنبه شب هم قیمت سکه در سطح ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که تفاوتی زیادی با قیمت بسته در این روز نداشت. بنابراین این قیمت هم می تواند نشانه ای از احتیاط معامله گران در بازار امروز باشد. زیرا با وجود رشد قیمت طلا در بازار جهانی خوش بینی به واکسن کرونا زیاد است و این خوش بینی مانعی بر سر رشد بازار طلا است. خبرهای جسته و گریخته از بازار دلار هم نشان می دهد در منابع ارزی دولت گشایشی رخ داده و دست بانک مرکزی برای تامین منابع در حال باز شدن است. این اخبار در کوتاه مدت می تواند ضربه گیر نوسان باشد. اما معامله گران بازار این روزها تمایل به رصد اخبار سیاسی دارند. این اخبار بر روند بازار سایه انداخته و زیر همین سایه نیز حرکت نوسانی راحت تر شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر