|
کدخبر: 110055

این عرضه اولیه بورسی مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟

عرضه اولیه رافزا در حالی فردا انجام می‌شود که با توجه به میزان مشارکت احتمالا برا خرید این عرضه اولیه بیش از ۱۵ هزار تومان نقدینگی نیاز نباشد.

اقتصاد این عرضه اولیه بورسی مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟

شرکت رایان هم‌افزا در حالی ۳۰ میلیون سهم خود (معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت) را در روز سه‌شنبه به صورت عرضه اولیه وارد فرابورس می‌کند که از این ۳۰ میلیون سهم، ۲۶ میلیون سهام قابل عرضه به عموم بوده و ۴ میلیون نیز در اختیار صندوق‌ها قرار می‌گیرد.

شرکت تامین سرمایه نوین با حدود ۳۴ درصد بزرگترین سهامدار «رافزا» است و شرکت تامین سرمایه سپهر، شرکت آدورا مشاور و شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا نیز به ترتیب با ۲۸، ۲۰ و ۱۸ درصد مابقی سهامداران این شرکت هستند.

این شرکت که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد در سال ۱۳۹۰ نخستین افزایش سرمایه خود را انجام داد و از ۱۲٫۵ میلیارد ریال به ۲۲٫۵ میلیارد ریال افزایش داد. آخرین دور افزایش سرمایه این شرکت نیز در آبان‌ماه ۱۳۹۸ انجام داد و سرمایه خود را به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش داد.

رافزا در سال مالی ۹۸، توانسته ۵۶۳ میلیارد ریال درآمد داشته باشد که نسبت به سال مالی ۹۷ رشدی ۹۸ درصدی را به ثبت رسانده است. این شرکت در سال مالی ۹۸ توانسته ۲۷۴ میلیارد و ۹۳۷ میلیون ریال سودآوری داشته باشد که معادل سود خالص ۱۳۷۵ ریالی به ازای هر سهم بوده است. این شرکت همچنین در مجمع عمومی عادی سالیانه خود به ازای هر سهم ۱۲۰ تومانی میان سهامداران خود تقسیم کرده که معادل ۸۷ درصد از سود محقق شده بود.

این شرکت در سه ماهه نخست سال ۹۹ نیز ۲۴۹ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرده که معادل ۱۲۴۸ ریال سود خالص بوده است. این میزان از سود هر سهم نسبت به سال گذشته رشدی ۱۹۱ درصدی داشته است.

عملکرد ماهانه رافزا در خرداد ماه حاکی از آن است که این شرکت در سومین ماه امسال ۱۲۶ میلیارد و ۸۱۴ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به ماه اردیبهشت رشدی ۳ درصدی داشته است.

عرضه اولیه «رافزا» در حالی فردا انجام می‌شود که هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۲۰ سهم در بازه قیمتی ۲۴۵۰ تا ۲۵۰۰ تومانی سفارش انجام دهد. با این حال با توجه به مشارکت بالای ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در آخرین عرضه اولیه انجام شده بعید به نظر می‌رسد به هر کد بورسی بیشتر از ۶ سهم تعلق بگیرد که معادل ۱۵ هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.

با این حال با توجه به عملکرد خوب این شرکت و مقایسه آن با گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن می‌توان انتظار داشت که این نماد تا پایان سال قیمت‌های بالای ۵ هزار تومان را نیز به خود ببیند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر