|
کدخبر: 164144

سرانه مصرف میوه نصف شد!

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغبانی گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و کاهش سرانه مصرف با مازاد عرضه میوه در کشور روبه‌رو هستیم.

اصناف سرانه مصرف میوه نصف شد!

کمال یداللهی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغبانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرکبات و سیب وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر آمار سال گذشته ۳ میلیون و ۵۸۸ هزار تن پرتقال تولید شد که ۲ میلیون تن از این میزان مربوط به مازندران و مابقی مربوط به جنوب کشور است. همچنین ۴ میلیون تن سیب در کشور تولید شده است.

او با تاکید بر اصلاح قیمت گذاری در میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: در میدان مرکزی قیمت گذاری را بر مبنای حق العمل کاری انجام می‌دهند، در حالی که کشف قیمت باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد و به عبارت دیگر قیمت گذاری کارشناسی باید صورت گیرد.

این مقام مسئول از کاهش سرانه مصرف میوه خبر داد و گفت: با توجه به کاهش توان خرید خانوار، سرانه مصرف سیب و پرتقال از ۱۵ تا ۲۰ کیلو به نصف رسیده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغبانی ادامه داد: با کاهش سرانه مصرف، ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید مازاد بر نیاز کشور است که بخشی از آن باید صادر شود و بخشی هم به سمت صنایع تبدیلی روانه شود.

کمبودی در تولید میوه نداریم

او با بیان اینکه تولید میوه در کشور به میزان کافی است، گفت: با توجه به میزان تولید نسبت به سرانه مصرف کشور، نه تنها کمبود نداریم، بلکه با مازاد هم روبه‌رو هستیم که شرایط کرونا و کاهش صادرات هم بر میزان مازاد و موجودی سردخانه‌ها دامن زده است.

یداللهی در پایان با تاکید بر اصلاح سیستم عرضه میوه تصریح کرد: بار‌ها اتحادیه باغداران برای اینکه فروشندگان میوه را با سود معقولی بتوانند بفروشند، درخواست اصلاح و تغییر سیستم عرضه و نحوه حق العمل کاری را به وزارتخانه‌های متبوع ارائه داده است، اما هیچ اصلاحی صورت نگرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها