|
کدخبر: 148748 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه نان‌های حجیم تهران مطرح شد:

ماجرای فروش اجباری رب به خریداران روغن

روغن مصرفی ما مدتی است که پیدا نمی‌شود. واحدها به ناچار روغن موردنیاز خود را به سه برابر نرخ از دلالان می‌خرند.

اصناف ماجرای فروش اجباری رب به خریداران روغن

اهالی صنف نان‌ فانتزی این روزها با دو معضل بزرگ روبه‌رو شده‌اند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (فانتزی) تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمدجواد-کرمی-تحادیه-نان-فانتزی

روغن پیدا نمی‌شود

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (فانتزی) تهران اظهار کرد: «متاسفانه روغن موردنیاز واحدها آن‌طور که باید و شاید در اختیار اعضای صنف قرار نمی‌گیرد. «روغن مصرفی ما عمدتاً روغن مایع سویاست و مدتی است که در بازار پیدا نمی‌شود. کارخانجات دیگر به ما روغن نمی‌دهند. واحدها به ناچار روغن موردنیاز خود را به سه برابر نرخ از دلالان می‌خرند. دولت بخشی از روغن را به نرخ دولتی (۱۷۰ هزار تومان) به ما می‌دهد. مابقی را باید به نرخ ۴۷۰ هزار تومان از بازار تهیه کنیم. نرخ روغن مارگارین ۱۵۰ هزار تومان است اما نرخ آن در بازار ۵۰۰ هزار تومان است. سهمیه دولتی جوابگوی نیاز ما نیست. کمبود روغن در واحدها کاملاً محسوس است».

نظارت‌ها را بیشتر کنید

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «باید نظارت را تشدید کرد. نرخ روغنی که با ارز مرجع ۴۲۰۰ هزار تومانی تامین شده است نباید اینقدر باشد. به نظر می‌رسد که روغن عرضه نمی‌شود و به‌دست دلالان می‌افتد. تولیدکنندگان چاره‌ای ندارند و باید مواد اولیه را به هر قیمتی خریداری کنند. تولیدکنندگان ممکن است ضرر کنند ولی به تولید ادامه می‌دهند. دستگاه‌های نظارتی دامنه نظارت‌ها را بیشتر کنند تا این معضل بزرگ برطرف شود».

ضرر اندر ضرر

کرمی گفت: «شرکت‌های پخش بیش از یک سال است که تولیدکنندگان را به خرید اقلامی مثل رب مجبور می‌کنند. آنها بخشی از روغن مصرفی را با نرخ مصوب تامین می‌کنند اما خریداران باید اقلام دیگری هم از آنها خریداری کنند. برای مثال در ازای خرید ۳۰ حلب روغن مایع باید ۵ کارتن رب، شکلات، ماسک، شوینده و... بخریم. طبیعی است که محصولی مثل رب هیچ کاربردی برای همکاران ندارند بنابراین آن را به زیر نرخ بازار به سوپرمارکت‌ها می‌دهند. وضعیت به گونه‌ای است که اگر همکاران روغن موردنیاز را از بازار آزاد تهیه کنند به نفعشان خواهد بود».

با قیمت سال گذشته کار می کنیم

محمدجواد کرمی در ارتباط با قیمت‌گذاری نان‌های فانتزی گفت: «اهالی صنف سه سال است که از نحوه قیمت‌گذاری راضی نیستند. نرخ به خصوص در سال ۹۹ با هزینه‌ها منطبق نبود. نرخ مواد اولیه به سرعت تغییر کرده است. برای مثال در ابتدای سال نرخ هر کیسه بهبوددهنده حدود ۲۰۰ هزار تومان بود. نرخ این محصول در اردیبهشت ماه به ۳۰۰ و در خرداد ماه به ۵۰۰ هزار تومان رسید. گرانی متوقف نشد و نرخ در شهریور ماه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. طبق قانون موظف هستیم که آنالیز نرخ خود را در ابتدای سال به سازمان حمایت ارائه کنیم اما بحث اینجاست که نرخ مواد اولیه و اقلام دیگر به سرعت تغییر می‌کند. افزایش نرخ معمولا در حد ۲۵ درصد است و ما هم بر همین اساس آنالیز خود را ارائه کردیم. در فاصله بین ارائه آنالیز و بررسی‌های میدانی سازمان حمایت، قیمت‌ها در چند مقطع به شدت افزایش یافت. شرایط قیمت‌گذاری در کشور ما با کشورهای دیگر فرق دارد. باید به این واقعیت توجه داشت. صنف همچنان با قیمت‌های سال ۹۸ به فعالیت خود ادامه می‌دهد».

مردم و فعالان صنفی می‌پرسند که چرا بعد از کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم؟ رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران ضمن اشاره به این موضوع گفت: «به محض افزایش نرخ ارز، نرخ همه کالاها به سرعت افزایش می‌یابد اما بعد از ارزان شدن ارز، خبری از کاهش نرخ نیست. دستگاه‌های نظارتی ما باید به این معضل بزرگ هم وارد شوند و نظارت خود را بیشتر کنند و اجازه ندهند که تولیدکننده بیش از این متضرر شود».

 

  • ناشناس ارسالی در

    شایداین یک برنامه ازپیش تعین شده برای ای جادنارضایتی توسط دشمن وبااجرای سوداگرانی است که دایم جوسازی می کنندبه اسم قیمت د لاربالااجناس وکالارادرانبارهای کهریزک اح تکاروبه دست تولیدکننده ومصرف کننده نمی ر سانندوزارت اطلاعات حفاظت اطلاعات سپاه پا سداران بایددراین گرانیهاوبحث دلارومسکن و طلاورودکنندچون بااین تحریم هامحتکرودلال روزبه روزثروتمندتروفقیرروزبه روزناچیزترو فقیرترمی شود

  • شهرام عبدالی ارسالی در

    سلام روغن هرکی میخواد بهترین روغن کنجد،ه م سلامت محوراست همکیفیت عالی،هرکی میخواد باشماره زیرتماس بگیره.۰۹۱۳۵۵۷۸۳۰۱

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها