|
کدخبر: 280075

تاثیر اشکالات آموزشی بر رفتار معلمان

 معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست‌گذاری آموزشی دچار اشکالاتی است و بر رفتار معلم تأثیر دارد به گونه‌ای که همچنان با رویکرد سنتی اقدام می‌کنند و برای اطمینان از یادگیری دانش آموزان، حجم زیادی از تکالیف را ارائه می‌دهند.

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در جلسه‌ای درباره کیفیت تحصیل دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و سنجش افت تحصیلی گفت:  سنجش و بررسی دقیق انجام نشده است اما طبیعی است پس از دو سال آموزش به شیوه غیرحضوری، نگرانی‌هایی درباره افت کیفیت آموزش مطرح است بنابراین طرح جبران تثبیت یادگیری تابستان امسال اجرا شد و اکنون معلمان با رصد وضعیت، دانش‌آموزانی را که به لحاظ آموزشی دچار مشکل هستند، شناسایی می‌کنند تا مرحله دوم طرح ادامه یابد.

وی درباره اینکه چرا پایش افت تحصیلی انجام نشده است؟ بیان کرد: سنجش دوره ابتدایی به شیوه توصیفی است و تاکید داریم از سنجش کتبی بدین شیوه که امتحان سراسری کتبی در دروسی مانند ریاضی و علوم داشته باشیم، پرهیز شود. دوره ابتدایی یعنی شایستگی عمومی و نمی‌توان با یک سنجش متوجه شد دانش‌آموز به مهارت رسیده است یا خیر بنابراین معلم باید در یک بازه زمانی دانش آموز را رصد کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ابتدای سال تحصیلی تا کنون، معلم متوجه شده است که کدام دانش آموز و در چه دروسی نیاز به توجه بیشتری دارد، اگر بخواهیم سطح سواد به ویژه شایستگی‌های عمومی را در دوره ابتدایی ارتقا دهیم باید نگاه کلان‌تری به معلمان و توانمندسازی آنها داشته باشیم.

نجفی پازوکی بیان کرد: اگر دانش آموز اول ابتدایی را به خوبی آموزش دهیم، فرآیند‌های شناختی ذهن او به گونه‌ای پایه گذاری می‌شود  که در یادگیری، تجزیه تحلیل  و درک او در پایه‌های بالاتر تأثیر دارد.

وی متذکر شد: باید بر روی تغییر رویکرد معلمان کار کنیم تا از رویکرد کلیشه‌ای و حافظه محور که دانش آموز را مجبور به نشاندن و حفظ محفوظات می‌کند، پرهیز کنند. باید خیلی جدی‌تر درباره رویکرد معلم کار شود تا از کلیشه‌ها جدا شده و در مسیر خلق موقعیت یادگیری حرکت و اجازه دهد دانش آموز مفهوم سازی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدام برخی معلمان برای ارائه تکالیف زیاد به دانش آموزان گفت: سیاست گذاری آموزشی دچار اشکالاتی است و بر رفتار معلم نیز تأثیر دارد به گونه‌ای که همچنان با رویکرد سنتی اقدام می‌کنند یعنی در کلاس درس فقط معلم صحبت می‌کند و اجازه فعالیت به دانش آموز نمی‌دهد همچنین برای اطمینان از یادگیری دانش آموزان، حجم زیادی از تکالیف را ارائه می‌دهد، باید از این رویکرد فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: هم اکنون بر موضوع کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی متمرکز شده‌ایم و گوشه‌ای از کلاس درس در پایه اول تا ششم ابتدایی به کتابخانه اختصاص می‌یابد و به معلم تاکید می‌کنیم که ۱۵ دقیقه از زنگ فارسی را به کتاب خواندن اختصاص دهد، از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نیز درخواست کردیم تا کتاب‌ها و محتواهای جذاب را تأمین کند و بدین ترتیب فضای یادگیری دانش آموز غنی تر شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها