|
کدخبر: 274802

برگزاری دوره های ویژه برای دانشجو معلمان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌‌های مشاوره برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

ورود سریع و جدایی‌ناپذیر فضای مجازی و رسانه‌های جمعی به زندگی روزمره، تعدد آسیب‌های اجتماعی در کمین کودکان و نوجوانان، گذر نسبی از دوران پرمخاطره روحی و جسمی کرونا همگی زنگ خطرهایی است که ضرورت وجود مشاور در مدارس برای تمام مقاظطع تحصیلی را دوچندان می‌کند، آن هم در شرایطی که از امسال مدارس به طور کامل حضوری شده و وضعیت بعداز ۲۵ ماه به روال عادی باز می‌گردد، وجود راهنما و مشاور برای مقابله با چالش‌های و آسیب‌های احتمالی اهمیت دارد.

این موضوع در حالی مطرح است که در شرایط عادی مدارس با کمبود شدید مشاور و حدود ۳۰ هزار نفری مواجه هستند و همین کمبود موجب شده است که با رویکردهای در نظر گرفته شده فقط در مدارس متوسطه اول و دوم پست مشاور وجود داشته باشد، هرچند که اهمیت دوره ابتدایی و مواجهه شدن دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری و تحصیلی در این دوره به لحاظ حساسیت دوره سنی آنها بر سیاستگذاران و مسئولان امر پوشیده نیست.

به اذعان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با در نظر گفتن قانون احیای امور تربیتی، حدود ۵۰ هزار مربی پرورشی و تربیتی در مدارس کمبود داریم.

برای جبران این نقصیه اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار تسنیم گفت: کمبود مشاور در مدارس مشهود است اما چند کار ویژه در این مورد می‌تواند در بهبود شرایط کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه در مدارس ابتدایی نیروی مشاور نداریم یا در تعداد کمی از مدارس این مقطع مشاور فعالیت دارد، ادامه داد: در همین زمینه طی توافق با دانشگاه فرهنگیان بنا داریم تا همکاری‌های مشترکی داشته باشیم و بر این اساس در کنار آموزش مهارت‌هایی که برای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی در نظر گرفته می‌شود، دوره مهارت‌افزایی فوق برنامه‌ای به منظور آشنایی با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این دوره‌ها به دانشجومعلمان کمک می‌کند تا زمانی که در کلاس‌های درس به عنوان معلم حاضر شدند ضمن شناسایی آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده دانش‌آموزان، مسائل اولیه مواجه با آن را دانسته و به دانش‌آموزان خود کمک کنند.

باقرزاده اضافه کرد: این دوره‌های مهارت‌افزایی مشاوره معلمان دوره ابتدایی، برای مهارت‌آموزان ماده ۲۸ رشته آموزگاری و نومعلمان هم در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم جذب مشاور در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چقدر بوده است، گفت: حدود ۸۰ درصد از پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی امسال آموزگار هستند و از سهمیه باقی مانده هم ظرفیتی جزئی به جذب مشاور اختصاص پیدا کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر