|
کدخبر: 180151

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ضعف در محتوا و نگارش برخی کتاب‌ها را می‌پذیریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: می‌پذیرم که برخی کتاب‌های درسی از جهت نوع نگارش، داشتن محتوای کاربردی، عملی بودن و تمرینات کارآمد نقاط ضعفی دارند و ذات کتاب درسی محدودیت است.

آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ضعف در محتوا و نگارش برخی کتاب‌ها را می‌پذیریم

حسن ملکی در پاسخ به این پرسش که "بسیاری معتقدند کتاب‌های درسی فاقد متن روان و ساده و تمرینات کافی‌اند به همین دلیل دانش‌آموزان کمتر از آن استفاده می‌کنند و متمایل به  جزوه و کتاب‌های کمک‌ آموزشی هستند، حتی برخی مؤلفان کتاب‌های درسی اقدام به تألیف کتاب کمک‌ آموزشی با محتوا و کیفیتی جذابتر برای ناشران بخش خصوصی کرده‌اند، سازمان پژوهش برای افزایش کیفیت متن و نثر کتاب‌های درسی چه اقداماتی انجام داده است؟" اظهار کرد: باقاطعیت می‌گویم، این حرفی که به‌نقل از منتقدان کتاب‌های درسی مطرح کردید، عمومیت ندارد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم همه محتوا و کتاب‌های درسی چنین نقطه ضعفی دارند. می‌پذیرم که برخی کتاب‌های درسی از جهت نوع نگارش، داشتن محتوای کاربردی، عملی بودن و تمرینات کارآمد و... نقاط ضعفی دارند اما در مقابل کتاب‌های درسی هم وجود دارند که وضع بسیار مطلوبی دارند البته نمی‌گویم ایده‌آل هستند اما درصد بالایی از انتظارات آموزشی و پرورشی در متون آموزشی آنها لحاظ شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تعدادی از کتاب‌های درسی هم هستند که اشکالاتی در آنها وجود دارد، به قطعیت رسیده‌ایم اگر کتاب درسی تنها ماده آموزشی باشد هرکاری انجام دهیم باز هم نواقص خواهد داشت چون اگر به‌عنوان مثال محتوایی داشته باشیم به‌اندازه ۱۰  لیتر ولی ظرفمان به‌اندازه دو لیتر باشد ۸ لیتر از محتوا بیرون می‌ماند یا سرریز خواهد شد.

ملکی ادامه داد: هم‌اکنون محتواهای آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان برای زیستن در جامعه در ظرف محدود کتاب درسی قابل قراردادن و استقرار نیست چون کتاب درسی به‌طور ذاتی ماده آموزشی تنگ و محدود است.

وی تصریح کرد: هرکاری کنیم محدودیت ذاتی کتاب درسی برطرف‌کردنی نیست و راه‌حل، رهایی از انحصار محتوا و ماده آموزشی کتاب‌های درسی است، باید مسیر را تغییر دهیم و راهی که انتخاب کرده‌ایم جایگزین کردن بسته تربیت و یادگیری به‌جای کتاب درسی است البته در بسته تربیت و یادگیری هم کتاب درسی وجود دارد و حذف نمی‌شود اما از محوریت می‌افتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: حتی اگر کتاب درسی خیلی مطلوبی هم باشد باز هم سرشت کتاب درسی محدودیت است و هرکاری بکنیم و بخواهیم اقدامات اصلاحی هم انجام دهیم قیدهایی وجود دارد که نمی‌گذارد اصلاحات به‌درستی انجام شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر