|
کدخبر: 87060

راهکار‌های مبارزه با واردات سیگار قاچاق

دومین طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز‌ برای مبارزه با واردات سیگار قاچاق در قالب طرح رهگیری سیگارت رونمایی شد.

گسترش‌نیوز: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اعلام این خبر، از موفقیت ۹۹‌درصدی طرح رجیستری گوشی موبایل و درآمد دو‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومانی آن برای دولت خبر داد. این رونمایی در حالی انجام می‌شود که در‌حال‌حاضر به گفته این مقام مسئول، نیاز مصرفی کشور به سیگار در حدود ۸۰ میلیارد نخ در سال است که کمی کمتر از ۵۰ میلیارد نخ آن در داخل تولید می‌شود. هرچند آمار اعلامی حداقل مصرف سیگار در کشور از سوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آمارهای اعلامی از سوی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور‌ حدود ۱۵میلیارد نخ تفاوت داشت (حداقل مصرف سیگار در کشور ۹۵ میلیارد نخ در سال اعلام شد)، اما گردش مالی بالای یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور‌، از اهمیت این تجارت خبر می‌دهد. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در این مراسم بر موفق‌بودن اجرای این طرح برای کنترل قاچاق سیگار و تکیه بر تولید داخل تأکید کرد، اما از آنجایی که در حاشیه این مراسم خبر از واردات ۶۰درصدی توتون به کشور و کاهش تولید نسبت به سال گذشته داد، این سؤال را به ذهن متبادر کرد که آیا می‌توان نام تولید داخل را روی آن گذاشت؟

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مراسم گفت: سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و با واردات این کالاها، میلیون‌ها شغل از بین می‌رود. علی مؤیدی‌خرم‌آبادی افزود: بعد از رجیستری تلفن همراه، در‌حال‌حاضر بیش از ۹۹ درصد واردات تلفن همراه به صورت قانونی انجام می‌شود و این کار بیش از دو‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ برای کشور آورده داشته و پیش‌بینی می‌شود آورده آن در سال ۹۸ بیشتر از سال ۹۷ باشد. او افزود: با توجه به کد رهگیری سیگار، چرخه تأمین و مصرف سیگار به‌روز خواهد شد و می‌توان ادعا کرد که در جهت سلامت جامعه گام بزرگی برداشته‌ایم.

مؤیدی‌خرم‌آبادی با اشاره به دستاوردهای مالی اجرای این طرح برای نظام گفت: سالانه بیش از ۸۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که با تلاش دولت در سال‌های اخیر، تولید سیگار در کشور به ۵۰ میلیارد نخ رسیده است. قطعا سال آینده فضا برای قاچاق سیگار امن نیست و مبارزه‌ای جدی و هدفمند خواهیم داشت و به وسیله سامانه رهگیری سیگار، فروشنده‌های کالای قاچاق را شناسایی می‌کنیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز در این مراسم اعلام کرد: گردش مالی سیگار قاچاق در کشور بیش از یک میلیارد دلار است؛ در‌حالی‌که سیگار قاچاق هیچ استانداردی برای مصرف‌کننده ندارد.

عطاءالله معروف‌خانی افزود: سال گذشته ۴۸ میلیارد نخ و در سال ۹۶ در مجموع ۴۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد؛ در‌حالی‌‌که مصرف سالانه سیگار در کشور حداقل حدود ۹۵ میلیارد نخ است. بر این اساس، بخش درخور توجهی از نیاز کشور از طریق واردات سیگار قاچاق تأمین می‌شود.

معروف‌خانی افزود: طرح رهگیری سیگار به ثبت کلیه‌ فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی، تولید‌ و فروش به‌طور سیستمی در سامانه‌های الکترونیکی می‌پردازد تا از این طریق، کالا در تمام زنجیره تأمین امکان شناسایی داشته باشد.‌او اظهار کرد: آغاز این طرح، در فاز شناسه کالا از سال ۹۶ بوده است و در این فرآیند همه تولید‌کنندگان این بخش در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و احراز کاربری شدند و از ابتدای زنجیره، تولید‌کنندگان اقدام به ثبت روزانه فروش خود به لایه بعدی کرده‌اند و در نتیجه این اقدامات، سه‌هزارو ۸۰۰ نفر در سطوح تولیدکننده و توزیع‌کننده سراسری و استانی در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده و فعالیت می‌کنند. همچنین ۷۳۸ شناسه کالای تولیدی و ۳۷۱ شناسه کالای وارداتی برای سیگار ثبت شده و علاوه بر آن، دوهزارو ۳۸ واحد انبار سیگار در سامانه ثبت شده است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه سیگار نخستین محصولی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت کد رهگیری آن عملیاتی می‌شود، گفت: اجرای این برنامه در جلوگیری از قاچاق بسیار تأثیرگذار است. مهدی صادقی‌نیارکی افزود: سرمایه‌گذاری برای تولیدات داخلی سیگار، در سال گذشته افزایش یافته و باید توجه داشت که قاچاق کالا و سیگار، آثار متعددی از نظر اقتصادی و بهداشتی دارد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز گفت: برای موفقیت این طرح، نیاز است حلقه‌های بعدی آن در حوزه توزیع و عرضه نیز کامل شود. سیاوش افضلی گفت: از اجرای طرح با هماهنگی بین وزارت صنایع و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بازه زمانی ۲۰‌ماهه و بر اساس اعلام رئیس وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مدیریت دولت در بازار دخانیات به ۸۵ درصد رسید و بر این اساس، قاچاق سیگار به ۱۵ درصد کاهش یافت.

منبع: شرق

ارسال نظر