|
کدخبر: 87037

جریان انتصاب سوال‌برانگیز مدیر گمرکی چیست؟

انتصاب جدید در مهم‌ترین گمرک و مرز هوایی کشور بعد از چالشهای مربوط به ترخیص قطعات موبایل، دارو و... سوال برانگیز شده است.

گسترش‌نیوز: رئیس کل گمرک ایران در حکمی سرپرست جدید گمرک فرودگاه امام خمینی را منصوب کرد. بر این اساس، غلامرضا صفاری به عنوان سرپرست جدید بزرگترین گمرک هوایی کشور منصوب شد.

معاون دفتر آموزش، مدیر کل دفتر آموزش، مدیر دفتر همکاریهای بین‌المللی گمرک، مدیر کل دفتر بررسی و بهبود سیستم‌های گمرکی مهم‌ترین سوابق سرپرست جدید گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) است.

همانطور که در سوابق ذکر شده مشخص است وی در هیچ یک از گمرکات اجرایی کشور حضور نداشته و این انتصاب تا حدودی سوال برانگیز شده است.

انتصاب اخیر از این حیث دارای اهمیت است که اخیرا چالشهای جدی در فرودگاه امام خمینی ایجاد شده بود. به عنوان مثال چندی قبل به غیز از ابهامات مربوط به ترخیص قطعات تلفن همراه، موضوع واردات چالش برانگیز برخی اقلام دارویی که وزیر بهداشت به آن معترض شد، جنجال ساز بود. از سوی دیگر اخیرا یکی از دستگاههای سیاست‌گذار پولی به موضوع صدور مجوز ترخیص میلیونها یورو کالا با پته ورود کرده بود که در نهایت مشخص شد ۲۰۰ میلیون یورو انواع کالا با پته از این گمرک ترخیص شده است. بر همین اساس گمرک ایران یک بخشنامه توجیهی برای تمامی گمرک ابلاغ کرد که در آن تاکید شده امکان تبدیل کالای تجاری به غیر تجاری وجود ندارد.

در واقع مهم‌ترین چالش گمرک امام خمینی(ره) در شرایط فعلی مباحث مدیریتی، فنی و اجرایی است، این درحالی است که سرپرست جدید سابقه چندانی از حضور در گمرکات اجرایی و درگیری با مباحث فنی ندارد. در شرایط فعلی بار اصلی تجارت به خصوص درحوزه دارو و برخی قطعات از گمرک شهید رجایی به گمرک فرودگاه امام منتقل شده و از این حیث حضور یک مدیر با سابقه در این جایگاه ضروری به نظر می‌رسید.

گفتنی است، مدیر گمرک استان قم، مدیر کل گمرک آستارا، مدیر کل گمرک قزوین، معاون رئیس کل گمرک ایران، عضو اصلی کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی، ۶ سال فعالیت به عنوان مدیر کل گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به عنوان بزرگترین فرودگاه بین‌المللی کشور و یکی از مهم‌ترین گمرکات تجاری ایران از جمله سوابق فاتحی مدیر کل پیشین گمرک فرودگاه امام(ره) می‌باشد.

دومین انتصاب سوال برانگیز بعد از برکناری مدیر دفتر ارزش

در روزهای گذشته نیز یکی از مهم‌ترین دفاتر ستادی گمرک شاهد تغییرات عجیب بود. مدیر کل پیشین دفتر ارزش که تنها ۷ ماه قبل منصوب شده بود به یک باره از این سمت مهم گمرکی کنار گذاشته شد و فرد دیگری که در سابقه مدیریتی وی تنها مدیریت گمرک سیرجان دیده می‌شد جایگزین شیشه‌چی‌ها شد. لازم به ذکر است، درتاریخ ۲۷ اسفند ۹۷ بعنوان مدیر کل دفتر تعرفه منصوب شد و در تاریخ اول مرداد به‌صورت همزمان سرپرستی دفتر ارزش هم به وی سپرده شد تا اینکه از اول مهر پس تعیین سرپرست برای دفتر تعرفه صرفا مسئولیت دفتر ارزش فعالیت کرد.

وی با استفاده از بورسیه سازمان جهانی گمرک تحصیلات کارشناسی ارشد را در دانشگاه گریپس ژاپن به اتمام رسانده و علاوه بر سمتهای مختلف در گمرک شهید رجایی و معاونت گمرک چابهار و معاون دفتر ارزش، مدیر کل دفتر بازبینی و حسابرسی، مدیر کل دفتر بین‌الملل، نایب رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و نماینده وزیر اقتصاد در آن کمیسیون، مدیر کل دفتر تعرفه ومدیرکل دفتر ارزش و تدریس مباحثی مثل تعیین ارزش، تعرفه، موافقت نامه‌های سازمان جهانی تجارت، اصطلاحات گمرکی در کارنامه کاری مدیر کل پیشین دفتر ارزش دیده می‌شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر